روحانی: قیمت فعلی ارز با واقعیت اقتصاد کشور سازگار نیست و رو به کاهش خواهد بود

رئیس جمهور پس از ارائه این گزارش با بیان اینکه دغدغه دولت کاهش و رفع فشارهای معیشتی در زندگی مردم است، گفت: در طی سه سال گذشته دولت با مقابله، مبارزه و خنثی سازی تحریم ها در جنگ اقتصادی که با هدف ایجاد قحطی و ناامنی اقتصادی بوده است، توانسته با تامین کالاهای ضروری این هدف شوم دشمن را خنثی کند، اگرچه به علت تحمیل هزینه اضافی بر روابط بانکی و تجاری از سوی تحریم کنندگان، دچار نوسانات ناخواسته قیمت ها شدیم که عوارض آن باعث فشار بر معیشت مردم شد.

حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی با تاکید بر فضای جدید به وجود آمده، افزود: در این مرحله نباید اجازه دهیم سختی ها و فشارها بر زندگی مردم  و معیشت آنان تداوم یابد از این نظر باید برای ثبات قیمت کالاها به عنوان سیاستی عاجل و اصلی دولت، قیمت ها به تعادل برسد.

رئیس جمهور در ادامه با اشاره به اینکه دولت همواره در پی آن بوده که بتواند ارز را به قیمت واقعی آن نزدیک کند و قیمت فعلی را به هیچ وجه به نفع اقتصاد کشور ندانسته، تصریح کرد: اخلال تحریم ها در مراودات بانکی و ارزی کشور و سودجویی کاسبان تحریم، عوارض جنگ اقتصادی را تشدید کرد که بحمدالله این فضا در حال کم رنگ شدن است.

دکتر روحانی خاطرنشان کرد: دولت تلاش دارد با ایجاد اجماع و هماهنگی با همه دستگاه ها و بخش های مختلف کشور و کاستن عوارض غیر اقتصادی موثر بر فضای اقتصادی کشور و بازار سرمایه و تلاش برای آزادسازی منابع ارزی بلوکه شده، بتواند سریع تر قیمت ارز را به قیمت واقعی آن نزدیک کند.

رئیس جمهور همچنین با  اشاره به شرایط جدید ایجاد شده در روند مذاکرات با کشورهایی که منابع ارزی ایران را با فشار آمریکا مسدود کرده بودند، ابراز امیدواری کرد شاهد روند کاهشی نرخ ارز باشیم.

ضرورت توسعه صادرات غیرنفتی در راستای اجرای سیاست اقتصاد بدون نفت

 در این جلسه قائم مقام وزیر صنعت ، معدن و تجارت گزارشی از عملکرد صادرات و واردات کشور در یازده ماهه سال 99 ارائه کرد که براساس این گزارش آثار منفی کرونا بر صادرات کشور در ماه های اخیر رو به کاهش گذاشته است.

رئیس جمهور با اشاره به بررسی برنامه توسعه صادرات غیرنفتی با توجه به شرایط جدید روابط بین المللی در جلسه امروز ستاد هماهنگی اقتصادی دولت، با تاکید بر توسعه صادرات غیر نفتی برای تحقق حق حضور ایران در اقتصاد جهانی، اظهار داشت: توسعه صادرات غیر نفتی به عنوان یکی از ابزارهای توانمند اقتصاد مقاومتی برای مقابله با تحریم های ظالمانه و غیرقانونی آمریکا بسیار حائز اهمیت است.

دکتر روحانی بهبود کیفیت کالاهای تولیدی و همچنین پایبندی به تعهدات از سوی تولیدکنندگان را در افزایش صادرات غیرنفتی ایران بسیار حائز اهمیت دانست و تصریح کرد: شرایط جدید ایجاب می کند تا سرعت بیشتر در تحقق اهداف دولت در توسعه صادرات غیر نفتی را در دستور کار قرار دهیم.

در ادامه این جلسه گزارشی از اقدامات وزارت صنعت ، معدن و تجارت در تنظیم بازار و تامین کالاهای شب عید ارائه و تاکید شد، ذخیره سازی لازم برای تامین میوه و مواد پروتئینی صورت گرفته است و عرضه ویژه این کالاها به زودی آغاز خواهد شد.

رئیس جمهور در این زمینه با تاکید بر اهمیت تعادل بازار و قیمت کالاها، وزارت صمت را مکلف کرد از همه ابزارهای لازم برای دسترسی مردم به این کالاها به قیمت منصفانه استفاده کند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.