خبر مهم صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت

در هفته‌گذشته خبر مهمی مبنی بر افزایش حد‌نصاب خرید «صندوق‌های سرمایه‌گذاری در اوراق با درآمد ثابت» منتشر شد و بر این اساس صندوق‌ها ملزم به سرمایه‌گذاری حداقل ۱۵ و حداکثر ۲۵ درصدی از ارزش کل دارایی خود در سهام، حق‌تقدم و اختیار معامله سهام پذیرفته‌شده در بورس شدند. افزایش ۳ درصدی حداقل سرمایه‌گذاری منجر به تزریق نقدینگی حدود ۹‌هزار میلیارد تومانی این صندوق‌ها تا پایان سال به بازار سرمایه می‌شود.

صندوق‌های با درآمد ثابت چه کردند؟

در هفته‌ای که گذشت، اکثر صندوق‌های با درآمد ثابت بازدهی مثبت داشتند و معدود صندوق‌هایی بودند که با افت ارزش مواجه شدند. در این بین صندوق با درآمد ثابت مشترک صنعت و معدن با بازدهی ۴۲/ ۱ بهترین صندوق با درآمد ثابت بود. این صندوق ۳۰۰ میلیارد تومانی، ۲۱ درصد از دارایی خود را در بازار سهام سرمایه‌گذاری کرده است و اوراق مشارکت بیشترین درصد دارایی‌های این صندوق را به خود اختصاص داده است. در سوی دیگر صندوق با درآمد ثابت کوثر یکم ضعیف‌ترین عملکرد را با افت ۲۷/ ۱ درصد در بین صندوق‌های با درآمد ثابت داشت. این صندوق ۲ هزار و ۲۷۳ میلیارد تومانی نزدیک به ۱۱ درصد از دارایی‌های خود را در بازار سهام سرمایه‌گذاری کرده است.

صندوق‌های سرمایه‌گذاری سهامی در مدار منفی

صندوق‌های سرمایه‌گذاری سهامی که به‌عنوان پر‌ریسک‌ترین صندوق‌های سرمایه‌گذاری شناخته می‌شود به‌مانند هفته‌های گذشته عملکرد خوبی نداشتند و طی هفته تنها دو صندوق بازدهی مثبت داشتند اما با این وجود نصف صندوق‌ها عملکرد بهتری نسبت به شاخص‌کل داشتند. در این بین صندوق سرمایه‌گذاری دارایکم اولین صندوق دولتی با بازدهی ۳۷/ ۱درصدی بهترین صندوق سهامی بوده است. در آن‌طرف صندوق مشترک گنجینه‌الماس کوروش ضعیف‌ترین عملکرد را داشته و با افت ۰۸/ ۶ درصدی مواجه شده است.  همچنین در هفته منتهی به ۱۴‌اسفند صندوق‌های سهامی نسبت به هفته گذشته حدود یک‌تا ۲ درصد حباب منفی بیشتری پیدا کردند. در بین صندوق‌های سهامی تنها صندوقی که بالاتر از ارزش ذاتی‌اش معامله می‌شود پالایش است. همچنین دارایکم ۱۷درصد پایین‌تر از ارزش ذاتی‌اش معامله می‌شود. در حال‌حاضر اگر بخواهیم صرفا با اختلاف قیمت NAV و قیمت معاملاتی به بررسی صندوق‌ها بپردازیم، برترین صندوق‌ها برای سرمایه‌گذاری صندوق‌های «آوا» با ۳/ ۱۰، «ارزش» با ۲/ ۸ و «مدیر» با ۱/ ۸ درصد حباب منفی است.