روز گذشته ۴ شرکت بورسی فلزی آمار ماهانه خود را از تولید و فروش در وب‌سایت کدال به‌عنوان کانال رسمی انتشار آمار شرکت‌های بورسی منتشر کردند. فولاد خوزستان، فولاد کاوه، فولاد مبارکه اصفهان و شرکت آهن و فولاد ارفع چهار شرکتی هستند که آمار درآمد آنها از محصولات تولیدی‌شان اعلان عمومی شد. ارزش معاملات روز گذشته گروه فلزات اساسی ۶۱۲ میلیارد تومان بود و بر این اساس بیشترین ارزش معاملات به این گروه اختصاص داشت. صدرنشینی ارزش معاملات این گروه با انتشار گزارش‌های مثبت این گروه همراه بوده است.

۹۰ درصد رشد فروش «فخوز»

رقم فروش فولاد خوزستان (فخوز) در بهمن امسال به ۲هزار و ۶۲۶میلیارد تومان رسید. فخوز در اطلاعیه‌ای که روی سامانه کدال منتشر شده تاکید کرده در ۱۱ ماه سال مالی جاری نسبت به مدت مشابه پارسال ۹۰ درصد افزایش فروش را تجربه کرده است. رقم فروش فولاد خوزستان طبق گزارش یک‌ماهه این شرکت ۸/ ۲۶هزار میلیارد تومان بوده؛ درحالی‌که این رقم در مدت مشابه سال قبل ۱۴هزار میلیارد تومان بوده است.  صورت‌های تولید و فروش این شرکت نشان می‌دهد ۳/ ۱۵هزار میلیارد تومان از کل فروش «فخوز» از محل فروش داخلی و ۴/ ۱۱هزار میلیارد تومان دیگر از محل فروش خارجی (صادرات) به‌دست آمده است. بنابراین ۴۲درصد درآمد حاصل از فروش این شرکت به درآمدهای صادراتی مربوط بوده است. سال گذشته این ترکیب تقریبا مساوی بود؛ به‌طوری‌که صادرات و فروش داخلی هرکدام حدودا ۷هزار میلیارد تومان برای شرکت به ارمغان آورده بود.  افزایش فروش در یک شرکت ضرورتا یا به‌دلیل رشد قیمت محصولات یا افزایش مقادیر تولید صورت می‌گیرد. رشد ۹۰درصدی درآمد «فخوز» مشخصا بیشتر از سمت رشد قیمت بوده است. طبق آمارها تعداد فروش داخلی این شرکت در ۱۱ماه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل تنها ۲/ ۸درصد رشد کرده و از ۲میلیون و ۹۱هزار به ۲میلیون و ۲۲۶هزار رسیده است. درباره تعداد فروش صادراتی هم آمارها نشان می‌دهد طی این دوره ۲۰درصد کاهش داشته است. طبق آمارها تعداد فروش صادراتی شرکت فولاد خوزستان از رقم یک‌میلیون و ۷۱۶ هزار به یک‌میلیون و ۳۷۱هزار نزول کرده است. بنابراین مشخص می‌شود که افزایش نرخ ارز عامل اصلی رشد درآمد صادراتی این شرکت بوده است.  اما از نظر مقدار تولید شرکت مانند بهمن پارسال در ۸۰درصد ظرفیت اسمی تولید کرده است و نسبت به ماه‌های قبلی افت قابل توجه در تولید دارد. همین تولید پایین‌تر از ظرفیت نیز کامل به فروش نرسیده و ۲۵هزار تن بیلت و ۲۳هزار تن اسلب به موجودی انبار شرکت افزوده شده است. میزان تولید بلوم و بلیت در یک ماه بهمن ۱۴۷ هزار تن بوده که از این میزان ۵/ ۶۳هزار تن در داخل و ۵۹هزار تن صادر شده است. درمورد اسلب هم طی این یک ماه ۵/ ۱۱۳هزار تن تولید شده که ۵/ ۴۶تن آن در داخل و ۸/ ۴۴هزار تن هم صادر شده است.

افزایش ۸۰درصدی درآمد «فولاد»

شرکت فولاد مبارکه (فولاد) در بهمن ماه امسال ۸ هزار و ۴۷۲ میلیارد تومان فروش داشته است که این میزان درآمد تقریبا مشابه ماه گذشته است. طبق آمار یک‌ماهه این شرکت در بهمن ماه با افزایش نرخ فروش مواجه بوده است. طبق آمار منتشرشده در کدال، فولاد در ۱۱ماه امسال ۶۶هزار میلیارد تومان درآمد محقق کرده که نسبت به دوره مشابه قبل از رشدی ۸۱درصدی برخوردار بوده است. تولید شرکت ۹هزار تن نسبت به دی‌ماه بهبود داشته است؛ اما در کل دو ماه زمستان شرکت تقریبا مشابه زمستان سال پیش تولید کرده است که از مقادیر ۶ماه ابتدایی سال تقریبا ۱۵درصد پایین‌تر است. این شرکت در ۱۱ماه سال گذشته ۷میلیون و ۱۱۱ هزار تن فروش محصول داشته و این رقم در دوره مشابه امسال به ۶میلیون و ۹۹۱ هزار تن بوده کاهش یافته است.  نرخ فروش ورق گرم شرکت ۱۳هزار و ۱۰۰تومان در هر کیلو و ورق سرد ۱۶هزار و ۷۰۰تومان در هر کیلو بوده است. طبق معاملات بورس کالا برخی معتقدند که احیانا در اسفند ماه شاهد افزایش نرخ ورق گرم به بالای ۱۶هزار تومان و افزایش نرخ ورق سرد به بالای ۱۷هزار تومان باشیم.

مقایسه «کاوه» و «ارفع»

فولاد کاوه جنوب کیش در گزارش یک‌ماهه خود از فروش هزار و۸۴۷میلیارد تومانی خبر داد که در نوع خود یک گزارش فوق‌العاده به حساب می‌آید. فولاد کاوه جنوب کیش که اهالی بازار سرمایه آن را با نماد کاوه می‌شناسند در گزارش ماهانه خود به فروش هزار و ۸۴۷ میلیارد تومانی اشاره کرده است که نسبت به ماه قبل ۲۱۰ میلیارد تومان افزایش فروش به حساب می‌آید. این شرکت فولادی که یکی از بنیادی‌ترین نماد‌های بازار شناخته می‌شود، مقایسه فروش شرکت در بهمن ماه ۹۹ با ماه مشابه در سال ۹۸ نشان می‌دهد میزان درآمد شرکت ۳۱۸درصد افزایش یافته است. درآمد بهمن ماه شرکت ۷۲درصد بیشتر از متوسط فروش سال ۹۹ بوده است. این شرکت صادرات محور، ۶۵درصد از درآمد شرکت از طریق فروش صادراتی و ۳۵درصد از درآمد شرکت از طریق فروش داخلی بوده است. شرکت از ابتدای سال مالی تا انتهای بهمن ماه ۹۹ در مجموع مبلغ ۱۱۷۹۴ میلیارد تومان فروش داشته است که نسبت به فروش شرکت در مدت مشابه سال۹۸ رشد ۱۴۴درصدی داشته است.

شرکت آهن و فولاد ارفع هم طی ۱۱ماه امسال ۶/ ۴هزار میلیارد تومان فروش داشته که نسبت به رقم ۷/ ۳هزار میلیاردی مدت مشابه سال قبل ۲۴درصد رشد کرده است. از نکات مهم صورت‌های فروش این شرکت، رقم صادرات آن است که در ۱۱ ماه امسال به ۲۲۹ هزار تن رسیده است. این رقم در مدت مشابه سال گذشته ۱۲۶ هزار تن بوده است. مساله مهم دیگر به کاهش فروش شرکت نسبت به تولید آن برمی‌گردد و در این ماه شاهد افت اساسی در مقدار فروش شرکت بوده‌ایم. طبق آمارها از ۶۶هزار تن تولید شمش فولادی شرکت ۴۶هزار تن به فروش رسیده است. بر عکس کاوه و فخوز، تولید بیلت و آهن اسفنجی ارفع مطابق ظرفیت بوده و کاهشی نداشته است. اما بر عکس ارفع، شرکت کاوه توانسته ۱۰۲ هزار تن محصول با نرخ‌های خوب و تقریبا ۱۱۰۰ تومان بالاتر از نرخ‌های دستوری داخلی صادر کند که سومین ماه متوالی است که شرکت نزدیک به ۱۰۰ هزار تن صادر می‌کند. نرخ فروش صادراتی شرکت تقریبا نزدیک به ۵۰۵دلار است که نرخ خوبی است و انتظار رشد این نرخ در ماه‌های آتی وجود دارد. شرکت ۱۵۷هزار تن بیلت تولید کرده است که نشان می‌دهد خط تولید جدید شرکت به تولید بالای ۶۰درصد ظرفیت اسمی رسیده که روند مطلوبی است. البته نکته منفی تولید بسیار پایین آهن اسفنجی است که مشخص نیست ناشی از اورهال بوده یا قطعی گاز مشکل‌ساز شده است.