این خبر روز گذشته در چارچوب افشای اطلاعات بااهمیت در وب‌سایت کدال منتشر شد.

افشای اطلاعات با اهمیت شرکت‌های بورسی یکی از زیربخش‌های اصلی وب‌سایت کدال است که هرروزه از کانال آن اخبار و وقایع مهمی که تاثیرگذاری آنها بر تولیدات و جریانات مالی و به تبع آنها قیمت سهام شرکت مشهود است، منتشر می‌شود. موضوعات با اهمیت مواردی هستند که قانون بازار آنها را به‌طور عینی و مصداقی در دو گروه الف و ب (بر مبنای درجه اهمیت و تاثیرگذاری) مشخص کرده است.

روز گذشته شرکت‌هایی که اطلاعیه آنها در قالب افشای اطلاعات بااهمیت منتشر شده بود، محدود به ۴ شرکت می‌شد. یکی از این موارد مربوط به بانک دی بود که در آن از انتقال مطالبات این بانک از شرکت‌های فرعی خود به ردیف تسهیلات خبر داده بود. یکی از مهم‌ترین تاثیرات این انتقال، بهادارسازی مطالباتی است که تورم می‌توانست ارزش آنها را به شدت کاهش دهد.

با تبدیل این مطالبات به تسهیلات، طرف‌های قرارداد موظف می‌شوند که همان مقررات مربوط به وام‌گیرنده را برعهده بگیرند که اصلی‌ترین آنها شامل نرخ سود و جریمه دیرکرد می‌شوند.

در رابطه با رقم این مطالبات اطلاعی داده نشده است، اما طبق گزارش پیوست این اطلاعیه بانک دی در پایان سال مالی قبل بالغ بر ۹/ ۳ هزار میلیارد تومان از شرکت‌های فرعی خود مطالبه داشته است که این مبلغ در پایان شهریور امسال به رقم ۷/ ۱ هزار میلیارد تومان کاهش یافته است.

با اینکه به‌طور مشخص گفته نشده که کاهش رقم مطالبات در تاریخ ذکر شده به دلیل همین قرارداد انتقال صورت گرفته است، اما از آنجایی که تاریخ موثر اجرای این قرارداد یکم فروردین امسال گزارش شده، به نظر می‌رسد که احتمالا موضوع به همین مساله ارتباط پیدا کند.

افزایش سرمایه در سبزوا

علاوه بر این، سه شرکت دیگر هم روز گذشته اخباری در قالب افشای اطلاعات بااهمیت در کدال منتشر کرده بودند. یکی از این شرکت‌ها شرکت سیمان لار سبزوار است که در آن از «فروش املاک مازاد شرکت سیمان سبزوار به شرکت سنجش سهام سبزوار» خبر داده است.

طبق مبایعه‌نامه‌ای که در پیوست این گزارش آمده است، موضوع این معامله ۹ واحد املاک تجاری و اداری شرکت سیمان سبزوار است که همه آنها در شهر مشهد واقع شده‌اند. قیمت مجموع این املاک ۲۵ میلیارد تومان ثبت شده است.

کاما و دریافت جواز تاسیس کارخانه

«دریافت جواز تاسیس کارخانه شرکت جلگه‌های آسمانی» یکی دیگر از موارد افشای اطلاعات دیروز بود که از سوی شرکت باما (کاما) منتشر شد.

در شرح این رویداد به دریافت مجوز تاسیس کارخانه تولید کنسانتره مس سولفیدی با ظرفیت سالانه ۲۰ هزار تن و کنسانتره مولیبدن با ظرفیت سالانه ۵۰۰ تن از سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل در تاریخ اول دی ماه سال جاری اشاره شده است. شرکت سرزمین جلگه‌های آسمانی-با مسوولیت محدود- یکی از شرکت وابسته باما است که گفته شده پس از ساخت کارخانه و اخذ پروانه بهره برداری تولید تجاری آن آغاز خواهد شد.

شرکت باما یکی از تولید‌کنندگان کنسانتره سرب و روی در ایران است که در آن تمامی مراحل تولید از اکتشاف و استخراج تا فلوتاسیون و کلسیناسیون در یک مجتمع عظیم معدنی و صنعتی به وسعت حدود ۴۰ کیلومتر مربع انجام می‌گیرد. طبق آخرین گزارش این شرکت در کدال، میزان فروش این شرکت در آذرماه امسال بالغ بر ۴۰۸ میلیارد تومان بوده که ۳۸۰ میلیارد تومان آن از مسیر صادرات به‌دست آمده است. گروه صنایع کاغذ پارس یکی دیگر از شرکت‌هایی است که اطلاعیه‌ای راجع به صدور مجوز پروانه بهره‌برداری منتشر کرد. این مجوز از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت و به منظور بهره‌برداری شرکت پارس طبیعت سلولز به ظرفیت سالانه ۱۲هزار تن بوده است.

در ارتباط با درجه اهمیت و مقررات مربوط به هرکدام از این اطلاعیه‌ها باید گفت که آگهی اول (بانک دی) در گروه الف و سه آگهی آخر هم در گروه ب طبقه‌بندی شده‌اند.

بازگشایی سهم بعد از افشا

بعد از افشای اطلاعات با اهمیت یک شرکت، نماد آن شرکت در بورس بسته و معاملات آن متوقف می‌شود. زمان بازگشایی سهم با توجه به درجه اهمیت اطلاعات (از نوع گروه الف یا ب) کاملا متفاوت است. اگر سهمی به دلیل افشای اطلاعات الف بسته شده باشد، یک روز کاری بعد و بدون محدودیت دامنه نوسان بازگشایی خواهد شد. هرچند همیشه بازگشایی سهم بعد از افشای اطلاعات الف بدون محدودیت نوسان نیست بلکه در برخی مواقع نیز بازگشایی سهم بعد از افشای اطلاعات گروه الف با تغییر در دامنه نوسان همراه است.

در رابطه با مدت توقف نماد بعد از افشای گروه الف هم شروط و تبصره‌هایی وجود دارد؛ چنان‌که افشای اطلاعات با اهمیت گروه الف از نظر ناظر بازار دارای ابهام باشد یا ضوابط قانونی در آن رعایت نشده باشد سازمان بورس می‌تواند علاوه بر انتشار پیام شفاف‌سازی دلایل توقف نماد مربوطه به منظور اصلاح اطلاعات، تا دو روز کاری نماد را متوقف نگه دارد و اگر بعد از این مدت نیز اطلاعات اصلاح نشد، سازمان علاوه بر اینکه عدم همکاری ناشر را به‌صورت عمومی افشا می‌کند، بازگشایی نماد را نیز به اهالی بازار اعلام می‌کند.

در بازگشایی نماد پس از افشای اطلاعات بااهمیت گروه ب نیز در ابتدا نماد با مکانیزم حراج ناپیوسته و در دامنه محدود ۵ درصد کشف قیمت خواهد شد. پس از کشف قیمت در حراج اولیه سهم ممنوع می‌شود و دوباره با دامنه نوسان ۵ درصد جدید، بازگشایی خواهد شد.

اگر سهم در زمان بازگشایی از طرف ناظر تایید نشود در این صورت صرفا در دامنه ۵ درصد، نسبت به قیمت پایانی قبل از روز بسته شدن، بازگشایی می‌شود.