به محض گسترش ویروس در سراسر اقیانوس اطلس، وال‌استریت نیز زنگ خطر دوم این هفته را به صدا درآورد. سقوط دوباره در طول هفته اخیر رخ داد؛ چراکه سرمایه‌گذاران نسبت به نوع اجرای محرک‌های مالی واشنگتن ابراز نگرانی می‌کنند. شاخص S&P ۵۰۰ ایالات متحده حدود ۳ درصد کاهش یافت. کاخ سفید روز سه‌شنبه خواستار کاهش مالیات بر حقوق و دستمزد به‌عنوان بخشی از بسته تحریک بسیار چشم‌گیر شد که قبلا توسط دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا وعده داده شده بود. دموکرات‌ها مخالفت خود را با این برنامه ابراز کردند. روز دوشنبه پس از آنکه عربستان سعودی جنگ قیمت نفت را آغاز کرد، قیمت نفت بیش از یک چهارم سقوط کرد. سقوط قیمت نفت و نشانه‌های شیوع جهانی کرونا به‌رغم اقداماتی که بانک‌های مرکزی انجام داده‌اند، همچنان به بازارهای سهام آسیب می‌رساند.

بانک مرکزی انگلستان نرخ بهره خود را به کف تاریخی غلتاند. اقدامی که برای مقابله با شرایط اضطراری ویروس کرونا به اجرا درآمد. اقدامات محرک نهاد پولی انگلستان همزمان با افت چشم‌انداز رشد اقتصادی و ترکیب آن با گسترش ویروس کرونا در این کشور با پایین‌ترین نرخ بهره یعنی ۲۵/ ۰ درصد در طول چند قرن فعالیت این بانک پاسخ داده شد. اقدام بانک مرکزی انگلستان زمانی قابل پیش‌بینی شد که فدرال رزرو آمریکا نیز برای مقابله با همین عوامل، نرخ بهره خود را ۵/ ۰ درصد کاهش داد تا به ریزش بازار سهام و اوراق پایان دهد. در بیانیه بانک مرکزی انگلستان آمده است کاهش نرخ بهره اصلی به میزان نیم درصد می‌تواند شرکت‌ها را در ادامه کسب و کار خود یاری کند و نیروی کار را در جایگاه خود حفظ کند. علاوه بر این، این اقدام می‌تواند به‌عنوان پیشگیری از اعوجاج‌های ناشی از صدمات بلندمدت اقتصادی شود.  به نظر می‌رسد بودجه‌ریزی انگلستان نیز برنامه مدونی برای مبارزه با ضعف رشد اقتصادی گسترش ویروس کرونا در بر داشته باشد.  در حالی که جهان با خطر رکود مالی مواجه است و نشانه‌های آن یکی پس از دیگری در حال آشکار شدن است بالطبع بانک‌های مرکزی سیاست‌های انبساطی خود را ادامه خواهند داد. اما مساله این است که آیا قدرت سیاست‌های پولی و مالی بیشتر از اثرات مخرب کرونا در بازارهای جهانی خواهد بود؟ این مساله همچنان مبهم است و در صورتی که قدرت تخریب ویروس بیشتر باشد رکود مالی به واقعیت نزدیک‌تر خواهد بود.  مارک کارنی، رئیس بانک انگلستان از هر گونه اقدام تسهیلی برای بهبود شرایط صرف‌نظر نخواهد کرد و به شدت در حال نظارت بر وضعیت حاکم در اقتصاد جهانی و اقتصاد بریتانیا است.

تاثیر کرونا بر اقتصاد جهان

ویروس کرونا باعث بحران شدید در صنعت حمل و نقل شده است که این امر بیش از همه بر اقتصاد کشورهای خاور دور تاثیر منفی دارد. ویروس کرونا باعث شده است فعالیت بخش حمل و نقل در چین حدود ۳۰ درصد کاهش پیدا کند و باعث توقف موقت پروازهای بین‌المللی به چین شده است. بر این اساس، چندین خطوط هواپیمایی کشورها از جمله آمریکا، کانادا، فرانسه، قطر، بریتانیا، هند، نیوزیلند، کره‌جنوبی و... پروازهای خود را به مقصد چین متوقف کرده‌اند. ویروس کرونا باعث کاهش شدید تولیدات چین و کاهش صادرات شده است. شرکت‌های بزرگ بین‌المللی مانند اپل، گوگل، خودروسازی تسلا، دیزنی، مایکروسافت و آمازون فعالیت شرکت‌های خود را در چین متوقف کرده‌اند. پر واضح است وقتی کارخانه‌های چین تعطیل هستند، نیازی به خرید مواد اولیه نخواهند داشت. همچنین برخی از مواد اولیه‌ای که چین خریداری می‌کرده است طی ۲ هفته اخیر کاهش ۱۰ درصدی داشته‌اند؛ به‌طور مثال مواردی از جمله نفت، فولاد، مس، سنگ‌آهن و... این یعنی لطمه به اقتصاد دنیا. توریسم بین‌الملل نیز ضربه دیده است. چین بیشترین توریست را به دنیا می‌فرستد، اما سفرهای خارجی از مبدا چین به سایر کشورها متوقف شده است.در بازار داخلی چین نیز بیش از ۲ میلیارد سفر متوقف شده است. این یعنی ۲ میلیارد بلیت هواپیما، اتوبوس، قطار، تاکسی و... کنسل شده است و در نتیجه هتل‌ها، ایرلاین‌ها و مراکز تفریحی بیشترین آسیب را متحمل شده‌اند. از ۱۷ژانویه به بعد، قیمت نفت کاهش ۱۵درصدی داشته است. اما در حال حاضر همچنان روند طلا (اونس جهانی) صعودی است و هر روز رکورد جدیدی را ثبت می‌کند. شاید در فضای ناامن مالی کنونی؛ معامله‌گران فقط طلای جهانی را دارای امنیت کافی می‌بینند. به نظر می‌رسد افزایش ریسک‌گریزی معامله‌گران باعث تقویت تقاضا برای خرید دارایی‌های امن مانند اونس شده است و می‌توان گفت این اثر روانی تاثیر کرونا بر قیمت طلا است.