با نگاهی به سامانه اطلاع رسانی کدال در طول ۲۴ ساعت گذشته با تعدد اطلاعیه‌های افشای اطلاعات با اهمیت ناشران بورس مواجه خواهیم شد که در این گزارش به برخی از آنها خواهیم پرداخت.

حسینا؛ پیروز مناقصه

روز گذشته شرکت توسعه خدمات دریایی و بندری سینا با نماد معاملاتی حسینا از نتیجه برگزاری مناقصه خود در کدال خبر داد. این اطلاعیه که در گروه الف قرار گرفته حاکی از آن است که مناقصه شرکت با موضوعیت انجام عملیات تخلیه و بارگیری در بندر شهید بهشتی چابهار در تاریخ ۱۳ آذرماه سال‌جاری صورت گرفته که در نتیجه حسینا برنده این مناقصه اعلام شد. این قرارداد که قابل تمدید است، مبلغ آن به‌صورت ثابت و قسمت دیگر آن به شکل درصدی از حجم عملیات انجام شده به‌صورت ارزی  صورت می‌پذیرد.

افزایش نرخ حق دسترسی

شرکت توکاریل با نماد توریل نیز از افزایش نرخ حق دسترسی توسط راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران خبر داد که این اطلاعیه در گروه ب قرار گرفت. این گزارش حاکی از آن است که نرخ حق دسترسی و تامین نیروی کشش از تاریخ ۵ آذرماه سال‌جاری افزایش یافت. توکاریل به اطلاع سهامداران خود رساند که با توجه به مفاد قرارداد، این افزایش نرخ ۵۴درصدی از طرفی موجب افزایش درآمدهای عملیاتی و از سوی دیگر موجب افزایش بهای تمام شده درآمد عملیاتی شرکت مذکور خواهد شد. در نتیجه سود و زیان عملیاتی توریل هیچ گونه اثرپذیری از تغییرات گفته شده نخواهد داشت.

افزایش نرخ میل لنگ نیسان «خنصیر»

شرکت مهندسی نصیر ماشین با نماد معاملاتی خنصیر در جمع افشاکنندگان اطلاعات با اهمیت طی روز گذشته بود. خنصیر الحاقیه قرارداد خرید بین شرکت تولیدی موتور، گیربکس و اکسل سایپا را در حالی منتشر کرد که این متن حاکی از آن است که شرکت مجاز به افزایش نرخ در محصول میل لنگ نیسان است. نرخ قبلی محصول ۳۰۰هزار تومان بوده که با اعمال افزایش نرخ، قیمت جدید محصول ۳۴۹ هزار تومان تعیین شد.

ارزش ۶۱۰ میلیارد تومانی سرمایه‌گذاری ورنا

شرکت سرمایه‌گذاری گروه صنعتی رنا نیز با انتشار اطلاعیه‌ای از نوع الف از ارزش روز صندوق سرمایه‌گذاری خود خبر داد. این شرکت که در تاریخ ۱۱ آذرماه از واگذاری ۲ میلیارد سهم خود به صندوق سرمایه‌گذاری سهم آشنا و شناسایی سود ۴۳۴ میلیارد تومانی خبر داده بود، در این اطلاعیه از عدم تحقق سود سرمایه‌گذاری گفت و اضافه کرد که درآمدهای تحقق یافته به‌صورت ماهانه و طی سال‌های جاری گزارش خواهد شد. در ادامه این گزارش ملاحظه می‌شود که از زمان واگذاری این سهام تا روز گذشته ارزش روز صندوق از رقم ۴۸۴ میلیارد تومان به ۶۱۰ میلیارد تومان جهش یافته که سود محقق شده از این محل در گزارش‌های فعالیت ماهانه شرکت به اطلاع صاحبان سهام خواهد رسید.

انعقاد قرارداد ۱۳ میلیاردی کگاز

شرکت شیشه و گاز نیز از انعقاد یک قرارداد مهم در نیمه آذرماه خبر داد که در ردیف اطلاعیه‌های الف قرار گرفت. موضوع این قرارداد فروش بطری بی رنگ ۷۱۰ سی سی با شرکت تجارت شرق  ایندستریز است. ارزش این قرارداد ۱۳میلیارد و ۲۵۰ میلیون تومان اعلام شده وتا ۱۵ آذرماه سال آینده اعتبار این قرارداد است.

افزایش تعرفه حق دسترسی به شبکه ریلی

شرکت آساسیر ارس نیز در جریان افشاسازی‌های روز گذشته از افزایش نرخ حق دسترسی راه‌آهن ج.ا.ا خبرداد. براساس این اطلاعیه  تعرفه بهره‌برداری از شبکه ریلی از تاریخ ۵ آذرماه سال‌جاری افزایش یافت که در این شرایط میزان افزایش نرخ در پروژه‌های حمل مواد اولیه به میزان ۵۴‌درصد و در پروژه‌های حمل محصولات فولادی و کانتینری ۵۸ درصد اعلام شده است.

افزایش نرخ محصولات خریخت

شرکت صنایع ریخته‌گری ایران با نماد معاملاتی خریخت با انتشار نامه‌ای در سامانه کدال از دریافت مجوز افزایش نرخ برخی از محصولات خود خبر داد. طی این گزارش با توجه به مذاکرات صورت گرفته خریخت با شرکت‌های طرف قرارداد نرخ برخی محصولات از جمله مجموعه‌های سیلندر و سرسیلندر و سایر قطعات ارسالی به شرکت‌های ایدم و بهمن موتور با افزایش نرخ ۵۸ تا ۹۰ درصدی همراه خواهد بود. این تعدیل قیمتی در برآورد فروش ۸ ماه سال‌جاری اعمال می‌شود که گزارش آن در پایان آذرماه به اطلاع سهامداران خواهد رسید.

تغییر میزان اهمیت اطلاعیه از الف به ب

شرکت بانک سامان نیز در این میان با انتشار اطلاعیه‌ای از نوع ب از تغییر در مفاد اطلاعیه قبلی خود خبر داد. بانک سامان در این افشاسازی خود اعلام کرد با توجه به این که سود حاصل از فروش املاک فوق مبلغ ۳۳ میلیارد و ۶۷۰ میلیون تومان است که این مبلغ حائز افشای با اهمیت اطلاعات با اهمیت گروه الف نبوده و در گزارش فعلی به عنوان افشای اطلاعات گروه ب اصلاح شد. بانک سامان در تاریخ ۵ آذرماه سال‌جاری با انتشار صورت‌جلسه‌ای از مزایده املاک غیر متصرفدار خود در ۱۴ ردیف خبر داد که این املاک در تهران، آمل، تبریز، بابلسر و کرج است.