در حال حاضر طبق برآوردها بیش از ۲۹۹ پروژه در شستا در حال اجرا است که انجام این افزایش سرمایه موجب تامین نقدینگی برای اتمام این پروژه‌ها خواهد بود. شرکت سرمایه‌گذاری تامین‌اجتماعی در نظر دارد سرمایه خود را از مبلغ ۸۰ هزار میلیارد ریال به مبلغ ۱۴۲ هزار میلیارد ریال معادل ۵/ ۷۷ درصد افزایش دهد. این افزایش سرمایه از محل اندوخته سرمایه‌ای به منظور جبران مخارج انجام‌شده بابت مشارکت در افزایش سرمایه هلدینگ‌های صباتامین، صدر تامین و همچنین سرمایه‌گذاری از طریق خرید سهام انجام خواهد شد.

با توجه به عملکرد شستا در سال مالی منتهی به خردادماه ۹۹ بالغ بر ۷۷ هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال سود حاصل از فروش سرمایه‌گذاری‌ها محقق شد که مطابق با ماده ۵۸ اساسنامه این شرکت تنها ۲۰ درصد از این مبلغ قابلیت تقسیم داشته و مابقی آن معادل ۶۳ هزار میلیارد ریال باید به حساب اندوخته سرمایه‌ای منتقل شده تا پس از رسیدن به نصف سرمایه ثبت شده قبلی به سرمایه تبدیل شود. مطابق تصمیمات مجمع ۳۱ خردادماه ۹۹ مبلغ ۱۲۰۰ ریال سود میان سهامداران تقسیم شد و مابقی سود محقق شده به حساب اندوخته سرمایه‌ای منتقل شد؛ با انجام این افزایش سرمایه شستا در افزایش سرمایه هلدینگ‌های تابعه و خرید سهام اقدام می‌کند، صباتامین و صدر تامین دو هلدینگی هستند که از محل مطالبات و آورده نقدی سهامداران افزایش سرمایه داده‌اند و سهم شستا در این دو افزایش سرمایه مبلغ ۲۸ هزار و ۶۰۱ میلیارد و ۴۰۰ میلیون ریال است. در همین حال بهای تمام‌شده سهام خریداری شده شستا در سه ماه اول عملکرد سال مالی منتهی به خردادماه ۱۴۰۰ به مبلغ ۳۴ هزار و ۵۰۴ میلیارد و ۲۷۶ میلیون ریال رسید. این مبلغ صرف خرید سهام هلدینگ‌های تاپیکو، صدرتامین، صباتامین، کشتیرانی جمهوری اسلامی و تیپیکو شده است و در مجموع شستا تعداد یک میلیارد و ۷۸۸ میلیون و ۵۱۴ هزار و ۲۹۱ سهم از این پنج هلدینگ را خریداری کرده است. براساس گزارش توجیهی در صورت انجام این افزایش سرمایه درآمد سود سهام شستا از مبلغ ۱۱۷ هزار و ۵۴۴ میلیارد ریال در پایان خرداد ۹۹ به مبلغ ۲۹۴ هزار و ۲۱۲ میلیارد ریال در پایان خرداد سال ۱۴۰۴ خواهد رسید. همچنین برآورد می‌شود سود خالص شستا از حدود ۱۹۳ هزار میلیارد ریال به مبلغ ۲۸۷ هزار و ۵۱۳ میلیارد ریال در پایان خردادماه سال ۱۴۰۴ افزایش یابد.

شستا به‌عنوان یک هلدینگ چندرشته‌ای صنعتی از ابتدای امسال توانسته عملکرد مناسبی در بازار سرمایه داشته باشد و سهامدارانی که از ابتدای عرضه این سهام در فروردین‌ماه با این سهام بودند تاکنون علاوه بر کسب بازدهی در قیمت سهام و تصمیم سود نقدی در مجمع به زودی شاهد افزایش این سرمایه از محل انباشته و کسب سهام جایزه نیز از سوی این شرکت خواهند بود. بازگشت شستا به تابلوی بورس در حالی با استقبال معامله‌گران مواجه شد که این شرکت با اخبار خوش همچنان مورد توجه بازار است.  به اعتقاد کارشناسان، شستا به‌عنوان یک شرکت چند رشته‌ای صنعتی در توسعه اقتصادی نقش حیاتی دارد زیرا رشد و توسعه این شرکت افزایش اشتغال‌زایی و عرضه و تقاضا را در پی خواهد داشت. این در حالی است که در همه کشورهای دنیا حرکت اقتصادی برپایه حرکت غول‌های اقتصادی رخ می‌دهد زیرا سرمایه‌گذاری این شرکت‌ها است که در کل اقتصاد گردش ایجاد خواهد کرد.