در آخرین خبر اما مجوز تازه‌ای در خصوص افزایش قیمت محصولات صادر‌شده که البته تاکنون شرکت‌های این گروه به آن واکنش نشان نداده‌اند. در هفته گذشته با نامه متولیان تجاری، شکر از دایره قیمت‌گذاری دستوری خارج شد و تعیین قیمت این کالا با رعایت ضوابط سازمان حمایت به تولیدکنندگان سپرده شد. مدیرکل نظارت بر محصولات کشاورزی و مواد غذایی سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان درباره آخرین تصمیمات گرفته‌شده برای قیمت شکر اعلام کرده است که مطابق مصوبه کارگروه تنظیم بازار حداکثر نرخ فروش هر کیلوگرم شکر فله درب کارخانه برای تمام مصارف ۶۶۵۰ تومان و قیمت مصرف‌کننده شکر بسته‌بندی یک کیلوگرمی ۸۷۰۰ تومان تعیین شده است. به گفته متولیان این تصمیم جدید جایگزین تمام مصوبات قبلی برای تعیین قیمت شکر خواهد شد.

شکر از اواسط مردادماه ۱۳۹۷ با ابلاغیه هیات‌وزیران در فهرست دریافت دلار ۴۲۰۰ تومانی قرار گرفت و تا مدت‌ها با همین روال ادامه داد. در بهمن ۹۸ اما نخستین زمزمه‌ها در‌خصوص حذف شکر از لیست کالاهای دریافت‌کننده دلار ۴۲۰۰ تومانی شنیده شد.  هفته گذشته نیز خبر آمد که شکر کاملا از لیست کالاهای اولویت دلاری شماره‌یک حذف شده و در عین حال، تولیدکنندگان این کالا تحت ضوابط اعلام‌شده از سوی سازمان، قادر به تعیین قیمت محصولات خود هستند.

پس از مصوبه جدید ستاد تنظیم‌بازار مبنی حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی از شکر، انجمن صنفی کارخانه‌های قند و شکر قیمت هر کیلوگرم شکر را برای مصرف‌کننده ۸۷۰۰ تومان تعیین کرد. به‌دنبال مصوبه جدید ستاد تنظیم بازار مبنی بر آزادسازی قیمت شکر، انجمن صنفی کارخانه‌های قند و شکر قیمت هر کیلوگرم شکر را برای مصرف‌کننده ۸۷۰۰ تومان تعیین کرد. بر اساس مصوبه ستاد تنظیم بازار، ۳۰ درصد تولید کارخانه‌های قند باید بابت تامین نیاز خانوار اختصاص یابد و ۷۰ درصد بقیه نیز با قیمت ۷۳۰۰ تومان به صنوف و صنایع عرضه شود. در عین حال، ۵۰۰ تومان از این مبلغ به دولت تعلق دارد و نرخ قابل ثبت و عمل برای کارخانه‌ها به ازای هر کیلوگرم ۶۸۰۰ تومان خواهد بود. بر این اساس باید شرکت‌های فعال این حوزه به افشای اطلاعات دوباره دست بزنند.

این در حالی است که این شرکت‌ها طی هفدهم و هجدهم همین ماه به انتشار اطلاعیه الف دست زدند. بر اساس این گزارش‌ها‌‌‌۳۰درصد از تولیدات کارخانه برای مصارف مستقیم خانوار در بسته‌بندی‌های یک کیلوگرمی با قیمت مصرف‌کننده نهایی ۸۷۰۰ تومان عرضه می‌شود. کارخانه‌هایی که دارای امکانات بسته‌بندی نیستند، مکلفند شکر را در کیسه‌های ۵۰ کیلوگرمی به نرخ ۶۳۰۰ به اشخاص حقیقی و حقوقی معرفی‌شده از سوی شرکت بازرگانی تحویل دهند. همچنین نرخ فروش ۷۰ درصد تولید جهت عرضه به صفوف و صنایع برای هر کیلوگرم ۷۳۰۰ تومان درب کارخانه تعیین شده که از این مقدار ۵۰۰ تومان به دولت تعلق دارد.