برهمین اساس ۱۵ درصد از سهام پتروشیمی ارومیه به‌عنوان نخستین تولیدکننده کریستال ملامین در ایران و دومین تولیدکننده بزرگ این محصول در کشور روز گذشته برای اولین بار در نماد «شاروم» در بازار دوم فرابورس عرضه شد.

مدیرعامل ارومیه با اشاره به عرضه اولیه این شرکت در برنامه یک دیدار یک عرضه فرابورس گفت: این شرکت که پترول سهامدار عمده آن است، تولید‌کننده کریستال ملامین با ظرفیت ۴ هزار تن در سال، سولفات آمونیوم با ظرفیت ۴۶ هزار تن در سال و اسید سولفوریک با ظرفیت ۵۰ هزار تن در سال است. دلجوان افزود: «شاروم» تولید بیش از ۳۰ درصد بازار ملامین داخل کشور را در اختیار دارد؛ اوره، آمونیاک و گوگرد سه ماده اصلی مصرفی این شرکت هستند. این شرکت مواد اولیه خود را با ۱۷ درصد تخفیف از پتروشیمی خراسان خریداری

می‌کند. به گفته وی سولفات پتاسیم با ظرفیت ۴۰ هزار تن در سال و محصول فرعی اسید کلریدریک با ظرفیت ۵۰ هزار تن در سال از طرح‌های توسعه‌ای پتروشیمی ارومیه هستند.

پتروشیمی ارومیه که در سال ۱۳۹۸ سود ۲۵۵ میلیارد ریالی معادل ۳۶۴ ریال به ازای هر سهم داشته سود سال ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰را به ترتیب ۳۷۵ ریال و یک هزار و ۸۰ ریال پیش‌بینی کرده است. در همین حال «شاروم» در سه ماه اول امسال ۶۴میلیارد و ۴۴۹ میلیون ریال سودخالص محقق کرده که با رشد ۲۱ درصدی نسبت به دوره مشابه سال قبل همراه است. همچنین درآمدهای عملیاتی شرکت در تیرماه امسال بالغ بر ۱۴۴ میلیارد ریال بوده است. از سوی دیگر سهام تامین سرمایه امین هم که از ششم اردیبهشت‌ماه با نماد «امین» در بورس پذیرش شده و قرار بود خردادماه عرضه شود بالاخره امروز در بازار دوم بورس عرضه خواهد شد. مدیرعامل تامین سرمایه امین در رابطه با عرضه این شرکت با اشاره به اینکه ۱۵ درصد از سهام تامین سرمایه امین با نماد امین عرضه می‌شود، تاکید کرد: امین به‌عنوان نخستین شرکت تامین سرمایه کشور با عرضه شستا و انتشار اوراق فولاد مبارکه بزرگ‌ترین عرضه‌ها را داشته است.  خادم‌المله با اشاره به اینکه ۴۰۰میلیارد تومان سود خالص برای سال ۹۹پیش‌بینی شده است، تاکید کرد: امین در طول ۱۲سال بیش از ۱۴هزار و ۷۰۰میلیارد ریال اوراق را بازارگردانی کرده است. بیشترین حجم اوراق منتشره از سوی امین در سال۹۶ با حجم ۲هزار و ۲۰۰میلیارد ریال انجام شده که امسال با انتشار ۲هزار و ۱۷۰میلیارد تومان اوراق رکورد سال ۹۶شکسته شد. وی ادامه داد: از این میزان انتشار ۸هزار میلیارد تومان متعلق به اوراق شرکتی و ۵هزار میلیارد تومان اوراق شهرداری بوده است. سهم امین در بین شرکت‌های تامین سرمایه ۲۵درصد است که بیشترین سهم بازار است. این شرکت همچنین ۱۵ هزار میلیارد تومان اوراق برای شهرداری‌ها، شرکت‌های سرمایه‌گذاری و شرکت‌های پتروشیمی در دست دارد. خادم المله از عرضه پتروشیمی بندر امام توسط امین در اواخر تابستان خبر داد. عرضه امین در کف قیمت ۹۸۰و سقف قیمت یک هزار و ۴۰تومان است و ارزش بازار این شرکت حدود ۷هزار و ۳۰۰میلیارد تومان است.  این شرکت، سال گذشته عملکردی همراه با رشد را تجربه کرده است. بر همین اساس سود عملکرد سال مالی منتهی به ۳۱شهریور ماه ۹۸ تامین سرمایه امین بالغ بر ۲ هزار و ۵۳۷ میلیارد ریال بود که رشدی ۳۶ درصدی را نسبت به سال مالی گذشته نشان می‌داد.  درآمدهای عملیاتی شرکت با رشد ۵۰ درصدی بیش از ۳ هزار و ۷۲۰ میلیارد ریال بود و جمع کل دارایی‌های شرکت نیز معادل ۱۲ هزار و ۵۷۵ میلیارد ریال بود.