بی‌احترامی به خبرنگار تا کجا؟

نکته قابل‌توجه اینجاست که سال گذشته نیز این اعتراضات وجود داشت و حتی از زبان مسوولان شهری شنیده می‌شد. میثم بکتاشیان معاون فرهنگی و هنری سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری اصفهان و نماینده اجرایی شهردار در جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودک و نوجوان در پاسخ به این پرسش که برخی تحلیل‌ها در فضای مجازی و اظهارات برخی سینماگران حاکی از آن است که به دلیل عدم‌حمایت کافی شهرداری اصفهان جشنواره ضعیف برگزارشده، در این خصوص چه پاسخی دارید اظهار کرده بود:

شهرداری برای هر تعداد مهمانی که اعلام کردند امکانات فراهم کرده است!بنده معتقدم به اصل موضوع باید پرداخت. شما اگر در اصفهان بودید و با خبرنگاران و داوران کودک صحبت می‌کردید و تحلیل آن‌ها را می‌شنیدید متوجه می‌شدید که آن‌ها مباحث جدی روی فیلم‌ها داشتند و فیلم‌ها انتظارات آن‌ها را برآورده نکرده است!بکتاشیان در پاسخ به این پرسش که شنیده می‌شود شهرداری اصفهان تعداد اندکی اتاق به مهمانان اختصاص داده و به همین علت صاحبان آثار و عوامل اجرایی فیلم‌ها به‌صورت گزینشی و با خست زیاد امکان حضور در این رویداد را دارند گفت: ما با بهترین هتل اصفهان که هتل «کوثر» است قرارداد بستیم و همچنین‌ برخی افراد نیز در هتل «سوئیت» مستقر هستند. ما بهترین شرایط را برای مهمانان فراهم کردیم و حتی با ۱۷ رستوران قرارداد بستیم که مهمانان بتوانند از آن‌ها استفاده کنند. جشنواره سال ۱۴۰۳ دیگر اوج ناتوانی مدیریت شهری در اجرا این برنامه را به نمایش گذاشت.

شهرداری با توجیه همدردی با کودکان غزه، جشنواره را به‌جای سالن‌های مرسوم شهر، در گلزار شهدا برگزار کرد. ایمنا، رسانه توجیه‌گر عملکرد شهرداری، در گزارشی نوشته است:

«بنا به گفته مسوولان برگزاری سی‌وششمین جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان، با توجه به شرایط منطقه و همدردی با کودکان غزه و فلسطین تغییراتی در این روند افتتاحیه جشنواره ایجاد و برای آغاز جشنواره تنها به افتتاحیه معنوی آن بسنده شد که می‌توان گفت این امر در این بازه زمانی مصداق همدردی از جنس هنر است. آئین افتتاح معنوی سی‌وششمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان صبح روز گذشته با حضور  پرشور کودکان و نوجوانان برگزار شد اما نکته متفاوت این دوره از جشنواره نسبت به دیگر دوره‌ها مراسم افتتاحیه آن بود چراکه در سال گذشته و پیش از آن علاوه بر مراسم افتتاحیه معنوی، برنامه‌ای جداگانه نیز برگزار می‌شد اما در سال جاری بنا به گفته مسوولان برگزاری جشنواره، با توجه به شرایط منطقه و همدردی با کودکان غزه و فلسطین تغییراتی در این روند ایجاد و برای آغاز جشنواره تنها به افتتاحیه معنوی آن بسنده کردند که می‌توان گفت این امر در این بازه زمانی همدردی از جنس هنر است.»

کمال حیدری، معاون فرهنگی شهردار که سابقه او و مدرک تحصیلی‌اش در حوزه دندانپزشکی عامل انتقاد شهروندان نسبت به تصدی سمت فرهنگی توسط او بود، درباره جشنواره گفته است:« تشویش خاطری که امروزه رسانه برای این گروه سنی دارد، با رقابت هنرمندان در چنین جشنواره‌هایی برطرف می‌شود. در این دوره در نظر داشتیم همچون سال قبل مردم از برنامه‌ها جنبی کودکانه و شاد بهره ببرند، به همین جهت برنامه‌ریزی آن از شش ماه گذشته انجام‌شده بود، اما با توجه به شهادت سرداران مقاومت، ادب اقتضا می‌کرد مسائل جنبی شاد را کنار بگذاریم.ویژه‌برنامه‌هایی که در راستای ظلم به کودکان غزه و لبنان برای سی‌وشش مین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان برنامه‌ریزی‌شده بود، برگزار می‌شود تا صدای کودکان مظلوم را از این جشنواره بین‌المللی به گوش جهانیان برسانیم»

فقدان مسوولان، اختلاف با وزارت ارشاد

هرساله رسم بر این بود که وزیر ارشاد برای این جشنواره پیام صادر می‌کرد و از وزارت ارشاد نیز نمایندگانی در این جشنواره حضور پیدا می‌کردند اما امسال حتی مسوولان شهری ازجمله شهردار و معاون فرهنگی او نیز در جلسه حضور نداشتند و تنها نباتی نژاد و صالحی، از شورای شهر در این جلسه دیده شدند. نکته قابل‌توجهی اینجاست که برخی از مسوولان برگزارکننده به خبرنگاران گفته‌اند که جشنواره جهانی است و پخش بین‌المللی دارد در حالی که حتی از تهران هم کسی برای این دیدن این مراسم نیامده بود. طبق شنیده‌ها اداره کل  فرهنگ و ارشاد با این نحوه  برگزاری مخالفت کرده و شروطی برای کیفیت برگزاری گذاشته‌اند که شهرداری نسبت به آن بی‌توجه بوده و با توجه به تنش‌های پیش‌آمده به نظر می‌رسد در سال آینده دیگر اصفهان میزبان این جشنواره نباشد. شورای شهر اصولگرا با نزدیک شدن به انتخابات، گویا چندان دیگر تمایلی به ادامه مسیر ندارد و دیگر بی‌میل به کار در حال گذران امور با ایدئال‌های ذهنی‌شان هستند.

«دهنتو ببند از سالن میندازمتون بیرون»

در جریان اجرا افتتاحیه جشنواره، رفتارهای عجیب، ناراحت‌کننده و سراسر بی‌احترامی از سوی مسوولین برگزارکننده ازجمله عده‌ای با عنوان حراست جشنواره دیده‌شده که پس از اعتراض عکاسان، آن‌ها را مورد بی‌احترامی، توهین و حرف‌های نامربوطی با صدای بلند قرار می‌دهند که درنهایت منجر به ترک خبرنگاران و عکاسان و تحریم خبری این رویداد می‌شود. شهرداری موظف است نسبت به این تلخ و رفتارنیروهای خود، شفاف‌سازی کند. به گفته یکی از افراد حاضر در جریان جشنواره واقعه، برخی از مسوولان، عکاسان را مجبور به عذرخواهی از دو فردی می‌کنند که به‌عنوان مهمان یاد می‌شدند اما طی یک بحث کلامی، با عکاس‌ها وارد مشاجره شده بودند. شهرداری نسبت به این موضوع نیز باید شفاف‌سازی لازم را به عمل آورد.

نکته جالب‌تر اینجا بود که امسال به‌جای مجری‌هایی که تاکنون از آن‌ها برای افتتاحیه این مراسم استفاده می‌شد، از یک روحانی هم دعوت‌شده بود که موردانتقاد خبرنگاران بود. در جریان مراسم نیز بیشتر به سردادن شعار پرداخته بودند که به نظر نمی‌رسد جایگاه آن در یک مراسم مربوط به کودکان باشد. به عبارت دیگر شهرداری اصفهان شاید علی رغم نیت نیک و تلاشی که برای ارایه روایت صحیح از رنج کودکان در جنگ غزه به خرج داده اما مخاطب ناشناسی و در پیش گرفتن روش های نامناسب برای تاثرگذاری بر سوژه اصلی جشنواره، توانست در حرکتی که فقط از این دوستان بر می آید، چند دهه تلاش برای ماندگاری این رویداد در اصفهان را بر باد دهد.