i4 copy

در این باره مدیرعامل «لوکس استون» در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» با اشاره به اینکه در خلال سال‌های اخیر در حوزه ابزار نصب، پیشرفت‌های نسبتا مناسبی حاصل شده و بعضا از روی نمونه‌های وارداتی، بومی‌سازی ابزار نیز صورت گرفته گفت: حوزه نصب سنگ برخلاف معادن و بخش فرآوری از تکنولوژی خاصی استفاده نمی‌کند، با این حال در حوزه ابزار با شرایط مناسبی روبه‌رو هستیم.  «علیرضا لعلی‌نژاد» با اشاره به اینکه بهترین سنگ‌های ایرانی که در صنعت ساختمان به کار گرفته می‌شوند عبارتند از: سنگ‌های تراورتن، گرانیت و مرمریت که در گذشته دو نوع اول آن بیشتر در قسمت نما استفاده می‌شد، اما حالا در قسمت‌های داخلی نیز از آنها استفاده می‌شود. در مقابل مرمریت‌ها بیشتر در داخل بنا استفاده می‌شوند که البته در برخی جاها به اشتباه در نما نیز از مرمریت استفاده می‌شود که به دلیل اقلیم ایران نیازمند به کارگیری مواد نانو که به تازگی به کشور وارد و حتی تولید می‌شود است که عمر این سنگ را افزایش می‌دهد.

وی با بیان اینکه بزرگ‌ترین مساله‌ای که در حوزه نصب سنگ در کشور با آن روبه‌رو هستیم، هیچ‌گونه مرکز فنی و حرفه‌ای برای آموزش نیروهای مهندسی و اجرایی در اختیار نداریم، درحالی‌که با این مراکز می‌توانستیم اطلاعات و تکنولوژی‌های به کار گرفته شده، به روزتر و زودتر به دست نیروهای اجرایی برسد. وی افزود: مساله دیگر اینکه معمولا گردهمایی‌هایی که در کشور در نقاط مختلف برگزار می‌شود، بیشتر تجربیات شخصی افراد را شامل می‌شود و یک مکتب و مرجع اصلی وجود ندارد که بر اساس آن همه نصاب‌ها عمل کنند.

لعلی‌نژاد با بیان اینکه در سال‌های گذشته تحریم‌ها در حوزه سنگ‌های ساختمانی، باعث پیشرفت چشمگیری در فرآوری سنگ شده است، گفت: و دستگاه‌های جدید و مناسبی نیز به کشور وارد شده که باعث افزایش کیفیت سنگ می‌شود. به علاوه جدیدا استفاده از تکسچر باعث شده سنگ‌ها زیبایی بیشتری پیدا کنند، به طوری که بسیاری از سنگ‌ها که در حالت عادی جلوه زیادی نداشتند، با استفاده از تکسچرهایی که روی آنها اجرا می‌شود، ارزش افزوده بالاتر و زیبایی بیشتری یافته‌اند.

مدیرعامل لوکس استون با بیان اینکه فرهنگ استفاده از سنگ در ایران نسبت به کشورهای دیگر فرهنگ غالب‌تری است گفت: در اروپا بیشتر از سرامیک استفاده می‌شود، ولی در ایران از گذشته تا به حال ذهنیت معماران و طراحان و مردم عادی بیشتر به سمت استفاده از سنگ بوده و هست و هر چه سرامیک‌ها و موزائیک‌ها زیباتر باشند، باز هم در فرهنگ ایرانی، طبیعت سنگ جایگاه خود را دارد.

وی با بیان اینکه نصب سنگ به صورت حرفه‌ای تنها در چند کشور جهان رایج است و نیروهای متخصصی در اختیار دارند که عبارتند از: ایتالیا، ترکیه، پاکستان، هند و ایران. البته پاکستان و هند و ایران دستمزدهای کمتری برای عملیات نصب دریافت می‌کنند و با توجه به تخصصی شدن کار، ما هم دستمزدها را به قیمت واقعی نزدیک‌تر کرده‌ایم.

لعلی نژاد در ادامه گفت: این صنعت پتانسیل  زیادی برای کار دارد و اگر بتوانیم نیروهای خود را آموزش و اکیپ‌های ماهری را آماده کنیم، جز ایران در بسیاری از کشورها می‌توانیم حضور یابیم که مستلزم ارتباط کاری و آشنایی با فرهنگ‌ها و قوانین کار در کشورهای دیگر است که می‌تواند این صنعت را به سمت یک سطح بین المللی سوق دهد، ولی در حوزه نصب، نیروهای متخصصی در اختیار داریم و نیازی به نیروی خارجی نداریم.

زیر مطلب لعلی copy