فراست - عکس از علی اسکندری copy

در این رابطه «علیرضا فراست»، مدیر مجموعه شرکت «الماس برش اپادانا» که بیش از ۱۵سال در زمینه تولید سیم الماسه‌های فرآوری سنگ در معادن سابقه فعالیت دارد با بیان این‌که سیم برش یکی از تجهیزات بسیار پرکاربرد در صنعت سنگ است گفت: این محصول جزو مهم‌ترین ابزار فرآوری سنگ‌های تزئینی در معادن است که تکنولوژی آن ابتدا در اختیار کشور‌های اروپایی همچون ایتالیا و آلمان و بلژیک بود،  ولی خوشبختانه این تکنولوژی به صورت بومی در ایران شکل گرفته و نیاز صددرصدی معادن ایران را تأمین کرده  و تقریباً بی‌نیاز از واردات آن شده‌ایم. وی با بیان این‌که قبل از استخراج سنگ معادن با تکنولوژی سیم برش به صورت سنتی و انفجاری استخراج سنگ انجام می‌شد، افزود: این روش خسارت جبران‌ناپذیری به ذخایر معدن وارد می‌کرد و  سنگ‌های بسیار نامنظم و بی‌کیفیت تولید می‌شد که با استهلاک بسیار بالا روبه‌رو بود، ولی با تکنولوژی سیم برش، هم در زمینه‌ صرفه‌جویی در ذخایر معدنی و هم کیفیت بالای استخراج سنگ و افزایش مقدار تولید در زمان کوتاه مزیت‌های بزرگی برای معدن‌کاران به وجود آمده است.

فراست با اشاره به این که کیفیت در ابعاد منظم سنگ و سلامت سنگ، تولید بالا با هزینه اندک و صرفه‌جویی در هزینه‌های استخراج و جلوگیری از تخریب و اسراف در سنگ معادن است به مزایای استفاده از دستگاه سیم برش اشاره کرد و افزود: امنیت در تولید، کیفیت بالا سلامت سنگ، تناژدهی سنگ در برش سنگ نسبت به روش سنتی و انفجاری قدیم از جمله مزیت‌های این روش است. وی در پاسخ به این سوال که چه چالش‌هایی بر سر راه ورود تکنولوژی‌های به‌روز وجود دارد، گفت: متاسفانه به لحاظ تحریم که گریبانگیر این صنعت شده است مراودات مالی و تکنولوژی از سوی صاحبان این صنعت با تولیدکنندگان ایرانی تقریباً غیرممکن شده است و بعضاً هزینه‌های چند برابری بر سر راه پیشرفت این صنعت قرار گرفته است.

فراست با بیان این‌که شرکت در نمایشگاه‌های بین‌المللی در کشور‌های مختلف صاحب این صنعت جهت نشان دادن توانمندی‌های صنعتگران ایرانی در زمینه تولید سیم برش و ابزارآلات استخراج سنگ معدن بسیار موثر است گفت: در عین حال نیازمند حمایت از طرف وزارت صمت و خانه صنعت و معدن هستیم.

این فعال بخش خصوصی در ادامه با اشاره به شرایط پیچیده صنعت به لحاظ تکنولوژی گفت:  بعضاً نیاز به واردات مواد اولیه از کشور‌های مختلف هستیم که با شرایط فعلی بسیار سخت و پرهزینه است. وی در پاسخ به این سوال که این محصول چه میزان می‌تواند به لحاظ اقتصادی به صنعت سنگ کمک کند، گفت:  محصولات تولید داخل به لحاظ قیمت پایین بعضاً به لحاظ ساختاری کیفیت بالاتری نسبت به محصولات مشابه وارداتی دارند. همچنین سهولت در دسترسی محصولات تولید داخل برای معدن‌کاران باعث شده استقبال خوبی از تولیدات ایرانی شود و موانع بزرگی از جلوی پای معدن‌کاران برداشته شود و با کمترین هزینه در کمترین زمان ممکن استخراج بیشتری داشته باشند.

Untitled-1 copy