تحریک تقاضای انرژی سبز با نیروگاه خورشیدی ۶۰۰ مگاواتی فولاد مبارکه

سالانه باید ۲ هزار مگاوات برق تجدید پذیر در کشور تولید شود

مهدی طغیانی نماینده شهر اصفهان در مجلس شورای اسلامی در پنل تخصصی چالش‌ها و راهکارهای بهبود سیاست‌گذاری انرژی تجدید پذیر در ایران نیز گفت: در قانون برنامه هفتم تکلیف شده که ظرفیت برق تولیدی تجدید پذیر را از یک هزار مگاوات فعلی به ۱۲ هزار مگاوات در ۵ سال برسانیم. بر این اساس باید سالانه بیش از ۲ هزار مگاوات به ظرفیت تولید برق تجدید پذیر اضافه شود.

مهدی طغیانی بابیان اینکه بخش زیادی از زندگی روزمره انسان‌ها و بخش تولید به انرژی برق وابسته است، اظهار کرد: شاید در ۲ دهه قبل، انرژی به میزان فعلی در زندگی ما تأثیرگذار نبود؛ درحالی‌که امروز در صورت نبود برق امکان خروج از محل سکونت خود را هم نداریم.

او  بابیان اینکه ایران کشوری درحال‌توسعه است و سال‌به‌سال به ظرفیت‌های تولیدی و زیرساختی آن افزوده می‌شود، ادامه داد: این در حالی است که همچنان به دلیل اینکه مصرف و شدت مصرف انرژی در کشور بیشتر از ظرفیت‌سازی بوده مشکلات زیادی داریم.

۹۲.۸ هزار مگاوات ظرفیت برق نصب‌شده در کشور است

نایب‌رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: بر اساس آخرین گزارش تا پایان سال ۱۴۰۲ حدود ۹۲.۸ هزار مگاوات ظرفیت برق نصب‌شده است. از این میزان، بیش از ۸۵ درصد فسیلی است و مابقی را نیروگاه‌های برق‌آبی و تجدید پذیر تأمین می‌کنند و این عدد در برخی از کشورهای دنیا معکوس است.

به گفته طغیانی، ظرفیت تجدید پذیر ما ازنظر خورشیدی ۱.۱ درصد است، درحالی‌که توان بالقوه زیادی در کشور داریم و این عدد بسیار ناچیز است. امروز جمع تولید برق اتمی و تجدید پذیر شاید ۲ هزار مگاوات هم نباشد، عددی که در برنامه هفتم توسعه پیش‌بینی کردیم معادل ۱۲ هزار مگاوات است که شاید بلندپروازانه باشد. دولت در لایحه ۷ هزار و ۳۰۰ مگاوات پیشنهاد داده بود و ما ۱۲ هزار مگاوات افزایش را مصوب کردیم.

طغیانی بابیان اینکه برای تولید انرژی برق تجدید پذیر ظرفیت‌های خوب قانونی دیده‌شده است، تصریح کرد: باید توجه داشت که در کشور به گلوگاه تأمین سوخت رسیده‌ایم و شاید نتوانیم مانند سال‌های گذشته (به دلیل افت فشار در میدان‌های گازی و نیازی که در بخش گاز و سوخت مایع ایجادشده) برای تأمین برق، سوخت تأمین کنیم.

وی گفت: بر این اساس، باید سالانه بیش از ۲ هزار مگاوات به ظرفیت تولید برق تجدید پذیر اضافه شود؛ ازاین‌رو برای صنایعی که در زمینه تولید برق تجدید پذیر فعالیت می‌کنند، گواهی صرفه‌جویی انرژی صادر می‌شود که این گواهی بسیار معتبر و دارای قابلیت خریدوفروش است.

نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در ادامه بابیان اینکه سال گذشته میلادی چین روزانه یک هزار نیروگاه تجدید پذیر نصب‌کرده که عدد بسیار بزرگی است و با کل برق تولیدی ما در سال گذشته برابری می‌کند، اضافه کرد: زنجیره کامل تأمین برقی در دنیا ایجادشده که روزبه‌روز قیمت تولید را نیز کاهش می‌دهد و ما می‌توانیم از این ظرفیت استفاده کنیم. ایده مجلس این است که دولت یک تا ۲ میلیارد صادرات نفت را به سمت تأمین منابع لازم برای ایجاد نیروگاه خورشیدی ببرد.

مشاور وزیر نیرو تصریح کرد:

تحول بزرگ در حوزه تولید انرژی‌های تجدید پذیر در کشور با ساخت نیروگاه خورشیدی فولاد مبارکه

 محمد ساتکین، مشاور وزیر نیرو در حاشیه بازدید از غرفه شرکت فولاد مبارکه در دومین نمایشگاه تخصصی انرژی‌های نو و تجدید پذیر گفت: فولاد مبارکه یکی از قدرتمندترین مجموعه‌هایی است که در حوزه نیروگاه‌های خورشیدی ورود کرده و فاز اول این نیروگاه ۶۰۰ مگاواتی یعنی ۲۰ مگاوات آن طی همین ماه وارد مدار می‌شود. باید به این نکته توجه داشت که انرژی‌های تجدید پذیر را نمی‌توان یکجا وارد شبکه کرد و همین مراحلی که فولاد مبارکه طی کرده تحول بزرگی در حوزه تولید انرژی‌های تجدید پذیر در کشور ایجاد خواهد کرد.

در نظر گرفتن ردیف بودجه برای اجرای قوانین حمایتی در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر

 مشاور وزیر نیرو در پنل تخصصی چالش‌ها و راهکارهای بهبود سیاست‌گذاری انرژی تجدید پذیر در ایران نیز گفت: برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در حوزه انرژی‌های تجدید پذیر قوانین خوبی وضع‌شده، اما ردیف بودجه آن در نظر گرفته نشده است.

ساتکین اظهار کرد: بررسی‌های ما در ساتبا حکایت از این دارد که ما می‌توانیم حداقل ۵۰ هزار مگاوات نیروگاه خورشیدی اقتصادی و ۳۰ هزار مگاوات نیروگاه بادی اقتصادی در کشور احداث کنیم که حدود ۲۰ هزار مگاوات از آن ۳۰ هزار مگاوات نیروگاه بادی، فقط در یک نقطه در شرق ایران متمرکزشده و امکان بهره‌برداری از آن وجود دارد؛ چراکه بادخیزترین نقطه کره زمین است.

وی بابیان اینکه برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در حوزه انرژی تجدید پذیر قوانین خوبی وضع‌شده، اما ردیف بودجه آن در نظر گرفته نشده است، گفت: اگر قانون‌گذار بتواند به ازای هر کیلووات ساعت برق تجدید پذیر حدود ۴,۵۰۰ تومان تعیین کند، نه‌تنها سرمایه‌گذاران داخلی مثل فولاد مبارکه، بلکه تمام سرمایه‌گذاران منطقه در زمینه انرژی‌های تجدید پذیر در ایران سرمایه‌گذاری خواهند کرد. قانون‌گذار حتی اگر دولت در بودجه هرساله خود لایحه‌ای در این زمینه ارائه ندهد، طبق ماده ۶۱ اصلاح الگوی مصرف و ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید، باید بودجه سالانه برای سوخت صرفه‌جویی‌شده سرمایه‌گذاران در نظر بگیرد.