جودکی++ copy

اینکه چه موانع و چالش‌هایی باعث شده نتوانیم از ظرفیت‌های موجود استفاده کنیم متعدد و فراوان هستند. نبود ماشین‌آلات و بودجه و عدم‌سرمایه‌گذاری برای نوسازی تجهیزات و ناوگان با توجه به شرایط کنونی معادن یکی از این چالش‌هاست. در حوزه فراوری نیاز به سرمایه‌گذاری و اقدامات اساسی داریم و در عین حال باید سیاستگذاری‌ها در این بخش تغییر کنند. متاسفانه مشکلات موجود باعث شده تا قدرت رقابت را در بازارهای جهانی از دست بدهیم.

به عنوان مثال بخش زیادی از تجارت جهانی سنگ در دنیا به سنگ کوپ اختصاص دارد، در حالی که در کشور ما این نوع سنگ را سنگ خام تلقی کرده و روی صادرات آن عوارض وضع می‌شود. صادرات سنگ کوپ در همه جای دنیا مرسوم است تا خریداران برش‌های دلخواه خود یا برش‌هایی که در ایران ممکن نیست را روی محصول ایجاد کنند ولی دولت روی صادرات و حتی واردات این محصول عوارض در نظر می‌گیرد.

مساله دیگر در هزینه‌های تمام شده سنگ خودنمایی می‌کند. در بازارهای رقابتی موضوع قیمت از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است اما متاسفانه در ایران هزینه‌های تولید بالا باعث افزایش قیمت تمام شده این محصول شده است. این در حالی است که باید به سمت کاهش هزینه‌ها برویم.

متاسفانه افزایش هزینه‌ها در نبود مشوق‌ها باعث شده تا صادرات تحت‌الشعاع قرار بگیرد؛ در حالی که باید با مشوق‌های دولتی شرایط برای بهبود فرصت‌های صادراتی فراهم شود. در حال حاضر بازارهای روسیه سی‌ای اس و جدیدا بازار عربستان با توجه به طرح‌های سنگین زیرساختی که در پیش گرفته خریداران بسیار خوبی برای سنگ ایرانی هستند و بنابراین باید از ظرفیت‌های موجود استفاده کنیم و امیدواریم دولت جدید در حوزه سنگ تزئینی با همکاری بخش خصوصی این مهم را در نظر بگیرد و در این رابطه از تمام توان بخش خصوصی که بازار را به خوبی می‌شناسد کمک بگیرد.

در این بین بخش مغفول صنعت سنگ ایران ظرفیت توان فنی و مهندسی در معادن به‌خصوص معادن سنگ تزئینی است. امروز در مناطق مختلف همچون منطقه سی‌ای اس از متخصصان ایرانی در بحث استخراج کمک گرفته می‌شود که حکایت از ظرفیت بالای خدمات فنی و مهندسی ایران در این حوزه دارد.

آنچه مشخص است بین ظرفیت‌های موجود در صنعت سنگ و آنچه به فعلیت رسیده فاصله زیادی وجود دارد و این شکاف با سرمایه‌گذاری و تامین ماشین‌آلات و تقویت دانش فنی و مهندسی و ارتباط با کشورهای دنیا ایجاد می‌شود و انتظار داریم دولت جدید نیز با توجه به اهمیت این صنعت و ضرورت‌های حاکم بر آن بخش خصوصی را در این مسیر یاری رساند و با رفع قوانین مقررات محدودکننده از یکسو و ارائه مشوق‌ها و تسهیلات ارزی و ریالی باعث بهبود اوضاع و عملکرد درخشان در صنعت سنگ شود.