سرگردانی خودروها در اصفهان

سورن پلاس (ESP) و تمامی مدل‌های این خودرو روند صعودی را تجربه کردند. خودروی مذکور با ۱۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان افزایش قیمت نسبت به‌روز شنبه به بهای ۷۲۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان ارزش‌گذاری شد.  البته این خودرو امروز در کارخانه تولید و عرضه نمی‌شود. رانا پلاس مدل ۱۴۰۳ نیز روند افزایشی را تجربه کرده و با رشد ۱۳ میلیون تومانی ۶۱۴ میلیون تومان خریدوفروش می‌شود. پژو پارس سفارشی ELX رکورددار افزایش قیمت در بازار داخلی شرکت ایران‌خودرو به شمار می‌رود که امروز با رشد ۱۶ میلیون تومانی نسبت به‌روز گذشته به قیمت ۷۱۰ میلیون تومان در بازار به فروش می‌رسد. پژو ۲۰۷ موتور TU۳ برخلاف سایر محصولات با روند نزولی به کار خود ادامه داد و با افت چهار میلیون تومانی به محدوده ۶۴۸ میلیون تومان رسید. اطلس، جدیدترین محصول خانواده سایپا از پلتفرم X۲۰۰ است که با رشد ۱۱ میلیون تومانی به قیمت ۵۳۰ میلیون تومان رسید. شاهین اتوماتیک G از محصولات شرکت سایپا، با افزایش ۱۱ میلیون تومانی به قیمت ۷۲۴ میلیون تومان به فروش می‌رسد. محصولات مونتاژی نیز روند قیمتی افزایشی را تجربه کردند.

X۳۳ کراس (اتوماتیک) از محصولات مونتاژی شرکت مدیران خودرو، که با افزایش چشمگیر ۶۰ میلیون تومانی رکورددار افزایش قیمت در این شرکت شده و باقیمت یک میلیارد و ۲۵۰ میلیون تومان در بازار معامله می‌شود. هیوندای اکسنت از محصولات جذاب و لوکس کرمان موتور، که با افزایش ۵۰ میلیون تومانی رکورد افزایش قیمت در بین محصولات کرمان موتور را رقم زد این خودرو به قیمت دو میلیارد و ۱۲۰ میلیون تومان در بازار قرار گرفت. دیگنیتی پرایم از محصولات شرکت بهمن موتور با افزایش ۲۰ میلیون تومانی به بهای یک میلیارد و ۸۶۰ میلیون تومان رسیده است. هونگچی E-QM۵ از محصولات نوسانی در چند هفته اخیر، امروز با افت ۶۰ میلیون تومانی نسبت به سایر محصولات مونتاژی به قیمت دو میلیارد و ۶۹۰ میلیون تومان در بازار معامله می‌شود. مکث کلوت اتوماتیک (تیپ ۳) از محصولات مونتاژی تعادل خود را ازدست‌داده و به نرخ یک میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان در بازار قابل معامله است.

این روزها اگر سری به نمایشگاه‌های خودرو در اصفهان بزنیم و یا پای صحبت کسانی که علاقه‌مند به این حوزه هستند بنشینیم، اظهارنظرهای یکسانی درباره گم‌گشتگی در بازار خودرو می‌شنویم. با اقدامات دقیقه نودی دولت سیزدهم درباره خودرو و احتمال آزاد شدن واردات و خبر درمانی‌های این حوزه، بازار خودرو دچار تنش شد. خریداران نگران شدند و منتظر تحولات جدید در حوزه واردات ماندند. حالا شهروندان اصفهانی با خبری نامشخص مواجه‌اند که بازار خودروهایشان را به‌هم‌ریخته است. جمعه‌بازار خودرو در خیابان عطاالملک نیز این روزها حال‌وروز خوشی ندارد و همه  خریداران و فروشندگان در یک حالت ابهام‌آمیزی به سر می‌برند. صنعت خودرو یکی از چالش‌های پیش روی پزشکیان است که در وضعیت بغرنجی آن را دریافت می‌کند. فارغ ازآنچه طی این سه سال بر سر صنعت خودرو آمده، مسأله اینجاست که پزشکیان چه راهی برای حل این بحران دارد؟

امیرحسین کاکایی، کارشناس خودرو، درباره وضعیت فعلی صنعت خودرو به «دنیای اقتصاد» گفت: صنعت خودرو یک صنعت پیچیده است و با راه‌حل‌های ساده جواب نمی‌دهد. یکی از بزرگ‌ترین مشکلات ما طی سال‌های اخیر این بوده است که مدیران فقط به چند نکته اکتفا می‌کردند و چالش‌های اساسی را نمی‌دیدند. آقای پزشکیان یک زمین سوخته تحویل می‌گیرد. ایران‌خودرو و سایپا را نابود کرده‌اند، مونتاژی‌ها رشد کرده‌اند، واردات همه را ازلحاظ صنعتی از بین می‌برد و ما با یک شرایط عجیبی در امسال و سال آینده مواجه خواهیم شد. صنعت خودرو ما نابودشده اما اگر پزشکیان بتواند تورم را کنترل کند، یک اتفاق برعکسی در کشور می‌افتد و بازار‌ها راکد می‌شود و با اضافه عرضه مواجه می‌شویم. آنچه الان می‌بینیم، تقاضای سرمایه‌گذاری است اما وقتی تورم پایین بیاید، این تقاضا حذف می‌شود. سال ۹۴ هم این اتفاق افتاد وعده‌ای کمپین خودرو نخریم راه انداختند درحالی‌که ماجرا اصلاً قیمت نبود. تولید در سال۹۴ بالا رفت، تورم کنترل‌شده بود و دیگر خرید خودرو صرفه نداشت.

وی درباره تأثیر واردات خودرو بر کیفیت خودرو‌های داخلی بیان کرد: آقای پزشکیان واردات را راه‌حل می‌داند. خودروسازی ما قابل رقابت با واردات نیست. قانون فعلی ما برای واردات خودرو غلط است. این قانون غلط چند بند خوب هم داشت که نمی‌گذاشت هرکسی خودرو وارد کند. الان آن بند‌ها را هم برداشته‌اند و سیل خودرو از چین و کره جنوبی با پول‌های بلوکه‌شده راه می‌افتد. لذا بدیهی است که تمامی کاسبان تحریم ترجیح می‌دهند یک دور ماشین وارد کنند و سه برابر قیمت بفروشند؛ بعد دوباره ارز بیرون ببرند و خودرو وارد کنند و چند برابر مجدد بفروشند.

او افزود: مسوولان و سیاست‌گذاران مدعی‌اند که صنعت خودرو با واردات به خود می‌آید، درحالی‌که این‌طور نیست. اتفاقی که با واردات بالا می‌افتد این است که میزان ارزبری خودرو‌های داخلی بیشتر می‌شود.

این کارشناس خودرو درباره لزوم تغییر اولویت‌های خودرو اظهار کرد: متأسفانه خودرو یک مساله امنیتی در کشور ماست. تا وقتی نگاه امنیتی و سیاسی به خودرو داشته باشیم، این صنعت درست نخواهد شد. مشکل ما اصلاً خودرو هم نیست بلکه نظام حمل‌ونقل است. اگر اولویت را در وزارت صمت، نظام حمل‌ونقل قرار دهیم، تمرکز بر روی کامیون و اتوبوس و راه‌آهن و هواپیما می‌رود. طی سال‌های اخیر برای خودرو سواری قیمت‌گذاری دستوری ایجاد می‌کنند اما خودرو تجاری قیمتش آزاد است. این یعنی یارانه را به خودرو سوار سواری می‌دهند در حالی که خودرو سوار تجاری باقیمت آزاد کار می‌کند. شما فرض کنید به‌جای یک‌میلیون خودرو داخلی، خودرو برقی وارد کنیم؛ آیا مصرف انرژی بیشتر می‌شود یا کمتر؟ آیا درجایی مثل تهران و اصفهان باید نظام حمل‌ونقل عمومی را گسترش دهیم یا خودرو‌های سواری؟ دولت با تغییر اولویت‌ها، یارانه را تغییر می‌دهد و با آزادسازی قیمت‌ها در بخش خودرو سواری، هم بازار سیاه را از بین می‌برد، هم حمل‌ونقل عمومی را گسترش می‌دهد.

کاکایی درباره تصمیم‌گیری دولت برای تعیین تکلیف حوزه خودرو و حمل‌ونقل عمومی گفت: این دولت باید تکلیف یک سری از مسائل را مشخص کند. الان قیمت هواپیما را کنترل می‌کنند به کسانی که از هواپیما استفاده می‌کنند یارانه می‌دهید اما به قیمت خریدار اتوبوس یارانه نمی‌دهید! سال‌هاست شرکت هما در حال زیان دادن است اما برای یک اتوبوس‌رانی بین‌شهری باید میلیارد‌ها پول خرید اتوبوس بدهید. باید تکلیف ایران‌خودرو و سایپا هم مشخص شود. وزارت صمت باید وزارت صمت شود نه وزارت خودرو! وزارت صمت باید برای خودرو اولویت‌گذاری کند تا حمل‌ونقل عمومی بار و مسافر جایگاه واقعی خود را پیدا کنند. الان ۳۰ نهاد رسمی و غیررسمی در صنعت خودرو دخالت می‌کنند و هیچ‌کس هم مسوولیت آن را نمی‌پذیرد.