معرفی دو کتاب رفتار با محیطزیست براساس آموزههای قرآن و اهلبیت (ع) و کتاب ایده علوم انسانی؛ تأملاتی بر تجربه ایران معاصر
کتاب «رفتار با محیطزیست بر اساس آموزههای قرآن و اهلبیت (علیهم السلام)»
کتاب «رفتار با محیطزیست بر اساس آموزههای قرآن و اهلبیت (ع)» پس از مفهومشناسی سبک زندگی اسلامی و مبانی و گستره سبک زندگی، ضمن بیان اهمیت رفتار درست با محیطزیست، به معناشناسی محیطزیست میپردازد.
سپس، عناصر زیبای محیطزیست (آبها، جنگلها و بوستانها، حیوانات، کوهها، اعضای خانواده و داشتهها) تشریح شده و نقش محیطزیست در سلامت جسم و روان تبیین شده است. در ادامه، وظایف انسان در مورد سلامت محیطزیست موردبحث و بررسی قرارگرفته که ازجمله آنها میتوان به تلاش برای زیبایی و بوی خوش محیط، نظافت محیط زندگی، پیشگیری از آلودگی محیط، حفاظت از آبها، حفاظت از درختان و توسعه درختکاری، و حفاظت از حیوانات و حیاتوحش اشاره کرد.
همچنین، وظیفه حاکمیت در مورد محیطزیست تشریح شده و از دیگر مباحث این اثر، عوامل تخریب محیطزیست (گناه، فساد، حاکمیت، لذت محوری، ستمگری، جنگ، مدیریت منافقان، ناسپاسی) پرداختهشده است. سپس، محیطزیست در عصر ظهور موردبحث و بررسی قرارگرفته و در پایان نیز درباره غفلت از محیطزیست نکاتی ذکرشده است.
در بخشی از کتاب میخوانیم: «بسیاری از عوامل تخریب و نابودی محیطزیست رفتارهای ناپسند انسانها هستند که بخشی را در بر اساس آیات و روایات ارائه میکنیم: ۱. گناه: ازنظر قرآن آنان که در سبک زندگی خود آلودگی و گناه دارند، ازجمله عوامل تخریب محیطزیست هستند. خدای متعال میفرماید: «تباهی در خشکی و دریا به سبب کردههای مردمان پدیدار شد تا (خداوند جزای) برخی ازآنچه کردهاند، به آنها بچشاند، باشد که بازگردند». ۲. فساد حاکمیت: ازجمله عوامل ویرانی شهرها و خرابی محیطزیست حاکمان و مدیران فاسد هستند. در قرآن میخوانیم: «پادشاهان هنگامیکه وارد منطقه آبادی شوند، آن را به فساد و ویرانی میکشانند». ۳. لذت محوری: تجربه بشری بهخوبی نشان میدهد کسانی که فقط به لذت خود فکر میکنند، از محیط زندگی خود غافلاند و رفتارهای مخربی دارند؛ افزون بر اینکه از جانب خدا نیز محکومبه مجازات و نابودی نعمتها هستند. در سخن از امیرالمؤمنین علی (ع) آمده است: «سرمستی و سرخوشی نعمت را سلب و عذاب و عقوبت در پی دارد». ۴. ستمگری: ازجمله عواملی که ممکن است سایر عوامل تخریب محیطزیست را نیز شامل شود، ظلم و ستم است. خدای متعال در تعبیر کلی میفرماید: «چهبسا شهرها و آبادیهایی را در هم کوبیدیم که (مردمانش) ظالم بودند». امام علی (ع) نیز میفرماید:» به سبب ظلم، نعمتها نابود میشوند». ۵. جنگ: حقیقتی را هم تاریخ یادآور شده و هم به عیان مشهود است که جنگ سبب تخریب محیطزیست است. رسول خدا (ص) وقتی لشکری را برای جنگ میفرستاد، به آنها میفرمود: «هیچ درختی را تا ناچار نشدید، قطع نکنید». در نقل دیگر آمده است: «نخلی را آتش نزنید، درخت میوه را قطع نکنید و کشتزارها را به آتش نکشید». پس جنگ بهطورمعمول سبب تخریب محیطزیست است».
کتاب «رفتار با محیطزیست بر اساس آموزههای قرآن و اهلبیت (ع)» اثر فرجالله میر عرب است که در پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در ۷۷ صفحه تهیه و به همت نشر این پژوهشگاه به چاپ رسیده است.
کتاب «ایده علوم انسانی؛ تأملاتی بر تجربه ایران معاصر»
کتاب «ایده علوم انسانی؛ تأملاتی بر تجربه ایران معاصر» نوشته مالک شجاعی جشوقانی عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی به همت سازمان ترویج مطالعه و نشر جهاد دانشگاهی منتشر شد.
این کتاب به بررسی مواجهه فلسفی با مسئله علوم انسانی در سه سطح معرفتشناسی، نهادی و گفتمانی و با نظر به تجربه ایران معاصر میپردازد.
مالک شجاعی جشوقانی در معرفی کتاب نوشته است: هرگونه مواجهه معاصر و قابل دفاع با مسئله «علوم انسانی» در مطالعات آموزش عالی مستلزم مطالعه فلسفی -انتقادی سیر تاریخی تکوین علوم انسانی در خاستگاه اصلی آن یعنی غرب مدرن و مطالعه دقیق و مستند تجربه مواجهه با علوم انسانی مدرن در فضای فکری ایران معاصر است. این کتاب به بررسی این مواجهه در سه سطح ۱- معرفتشناسانه ۲- نهادی و۳- گفتمانی پرداخته و نشان داده است که راه سیاستگذاری موثر در آموزش، پژوهش و ترویج علوم انسانی در دو سطح دانشگاهی و حوزه عمومی، از مسیر مطالعات بنیادین سیاست پژوهی در علوم انسانی میگذرد.
کتاب «ایده علوم انسانی؛ تأملاتی بر تجربه ایران معاصر» مشتمل بر سه فصل و با ۱۹۶ صفحه توسط سازمان ترویج مطالعه و نشر جهاد دانشگاهی راهی بازار کتاب شده است.