کتاب copy

 شاید تعجب کنید که بدانید ریزتراشه‌ها نفت جدید هستند - منبع کمیابی که دنیای مدرن به آن وابسته است. امروزه قدرت نظامی، اقتصادی و ژئوپلیتیکی بر پایه تراشه‌های کامپیوتری بناشده است. تقریباً همه‌چیز - از موشک گرفته تا ماکروویو - روی تراشه‌ها کار می‌کند، ازجمله ماشین‌ها، گوشی‌های هوشمند، بازار سهام، حتی شبکه برق. تا همین اواخر، آمریکا سریع‌ترین تراشه‌ها را طراحی و ساخت و برتری خود را به‌عنوان ابرقدرت شماره 1 حفظ کرد، اما لبه آمریکا درخطر لغزش است که توسط بازیکنانی در تایوان، کره و اروپا تضعیف می‌شود. اکنون، همان‌طور که Chip War فاش می‌کند، چین که بیش از هر محصول دیگری بر روی تراشه‌ها هزینه می‌کند، میلیاردها دلار برای یک ابتکار ساخت تراشه برای رسیدن به ایالات‌متحده سرمایه‌گذاری می‌کند که خطری برای برتری نظامی و رفاهی اقتصادی آمریکاست.

مورخ اقتصادی کریس میلر توضیح می‌دهد که چگونه نیمه‌هادی‌ها نقش مهمی در زندگی مدرن ایفا کردند و چگونه ایالات‌متحده در طراحی و ساخت تراشه مسلط شد و این فناوری را در سیستم‌های نظامی به کار برد. پیروزی آمریکا در جنگ سرد و تسلط نظامی جهانی آن ناشی از توانایی آن در مهار قدرت محاسباتی مؤثرتر از هر قدرت دیگری است. تا همین اواخر، چین در حال عقب‌نشینی بود و جاه‌طلبی‌های خود در زمینه ساخت تراشه را با نوسازی نظامی همسو می‌کرد.

قدرت در دنیای مدرن - نظامی، اقتصادی، ژئوپلیتیکی - بر پایه تراشه‌های کامپیوتری بناشده است. آمریکا پیشتازی خود را به‌عنوان یک ابرقدرت حفظ کرده است، زیرا بر پیشرفت‌های تراشه‌های رایانه‌ای و تمام فناوری‌هایی که تراشه‌ها به آن‌ها کمک می‌کنند تسلط داشته است. (تقریبا همه‌چیز بر روی تراشه‌ها کار می‌کند: خودروها، تلفن‌ها، بازار سهام، حتی شبکه برق.) اکنون این لبه درخطر لغزش است که با این فرض ساده‌لوحانه که جهانی‌شدن صنعت تراشه و اجازه دادن به بازیگران در تایوان، کره و اروپا در معرض خطر قرار دارد، تضعیف‌شده است. تولید بیش‌ازحد در خدمت منافع آمریکاست. در حال حاضر، همان‌طور که Chip War فاش می‌کند، چین که بیش از هر محصول دیگری بر روی تراشه‌ها هزینه می‌کند، میلیاردها دلار به پروژه منهتن ساخت تراشه سرازیر می‌کند تا بتواند به آمریکا برسد. در جنگ تراشه‌ها، کریس میلر، تاریخ‌دان اقتصادی، توالی شگفت‌انگیز رویدادهایی را بازگو می‌کند که منجر به تکمیل طراحی تراشه توسط ایالات‌متحده شد و اینکه چگونه تراشه‌های سریع‌تر به شکست اتحاد جماهیر شوروی کمک کردند (با منسوخ کردن زرادخانه سلاح‌های هدایت‌شونده دقیق روس‌ها). نبرد برای کنترل این صنعت آینده ما را رقم خواهد زد. چین پول بیشتری را صرف واردات تراشه می‌کند تا خرید نفت و آن‌ها بزرگ‌ترین آسیب‌پذیری خارجی چین هستند زیرا اساساً به تراشه‌های خارجی متکی هستند؛ اما با توجه به اینکه 37 درصد از عرضه جهانی تراشه‌ها در تایوان ساخته می‌شود و در برد آسان موشک‌های چینی است، ترس غرب از نزدیک شدن راه‌حل است.

نظرات درباره کتاب

"یک تاریخ روشنگر... این‌که به‌خوبی تحقیق و بررسی‌شده است، نگاهی قابل‌توجه به تلاقی فناوری، اقتصاد و سیاست است."

Publisher's Weekly

"در Chip War، کتاب جدید و زیبای او، کریس میلر از دانشگاه تافتس، نشان می‌دهد که چگونه نیروهای اقتصادی، ژئوپلیتیکی و تکنولوژیکی این صنعت ضروری را شکل دادند... برای کسانی که به دنبال درک بهتر آن هستند، جنگ تراشه‌ها مکان خوبی برای شروع است."

The Economist

میلر، یک مورخ با آموزش، خواننده را در دهه‌ها تاریخ نیمه‌رساناها قدم می‌زند – موضوعی که به لطف استفاده از حکایات رنگارنگ جان می‌گیرد... چیپ‌وار روشن می‌کند که نبرد برای مبارزه چند میلیارد دلاری برای برتری نیمه‌هادی‌ها در دنیای دیجیتالی فزاینده تنها در سال‌های آینده تشدید خواهد شد.

 Forbes

میلر تاریخ پیچیده ریزتراشه را آشکار می‌کند... با لمس روابط ایالات‌متحده و چین، جهانی‌شدن و صنعت ریزتراشه، این کتاب روشنگر کلید درک قدرت تراشه در شکل دادن به تمام جنبه‌های جامعه در ایالات‌متحده و جهان است. "

Booklist

درباره نویسنده

کریس میلر، استادیار تاریخ بین‌الملل در دانشکده حقوق و دیپلماسی فلچر در دانشگاه تافتس است. او همچنین به‌عنوان همکار بازدیدکننده جین کرک پاتریک در مؤسسه امریکن اینترپرایز، مدیر اوراسیا در مؤسسه تحقیقات سیاست خارجی و به‌عنوان مدیر در گرین‌مانتل، یک مشاور اقتصاد کلان و ژئوپلیتیک مستقر در نیویورک و لندن، خدمت می‌کند. او نویسنده سه کتاب قبلی است - پوتینومیک، مبارزه برای نجات اقتصاد شوروی و ما استاد خواهیم بود - و اغلب برای نیویورک‌تایمز، وال‌استریت ژورنال، امور خارجه، سیاست خارجی، منافع آمریکایی، می‌نویسد؛ و سایر خروجی‌ها او دکترای تاریخ را از دانشگاه ییل و لیسانس تاریخ را از دانشگاه هاروارد دریافت کرد.

اثر: کریس میلر