استخراج طاقت‌فرسا

اهمیت بیت‌کوین تنها در قدمت آن نیست و این ارز دیجیتال با گذشت بیش از ۱۴سال از زمان عرضه، همچنان اثرگذاری و نقش پررنگی در شکل دهی روند‌های قیمتی بازار ارز‌های دیجیتال و آینده آن دارد. در اکثر مواقع افزایش‌های قیمتی بیت‌کوین در کل بازار منعکس می‌شود و برعکس، کاهش قیمتی این ارز زمینه‌ساز سقوط قیمتی دیگر ارز‌های دیجیتال است. بنابراین بررسی شرایط پیرامون بیت‌کوین، جامعه و شبکه بلاک‌چینی آن برای سرمایه‌گذاران اهمیت پیدا کرده و همواره مورد توجه معامله‌گران است.

پس از سقوط‌های قیمتی سال۲۰۲۲، در طی سال۲۰۲۳ بیت‌کوین و بازار ارز‌های دیجیتال در تلاش هستند تا کاهش‌‎های قیمتی را جبران کنند. روندی که با افزایش قیمت بیت‌کوین از ۱۶هزار به بیش از ۳۶هزار دلار مشهود است. همراه با این حرکت‌های قیمتی، تغییرات قابل توجهی در شبکه بیت‌کوین نیز در حال انجام است که توجه به آنها مهم است؛ زیرا می‌توانند بر روند‌های قیمتی آینده تاثیرگذار باشند. یکی از این موارد، سختی شبکه این ارز دیجیتال است که طی چند ماه اخیر در حال افزایش بوده و هم اکنون رکورد جدیدی را ثبت کرده است.

چرایی اهمیت سختی شبکه

بیت‌کوین یک ارز دیجیتال غیرمتمرکز است که از فناوری بلاک‌چین استفاده و به کمک مفهومی به نام ماینینگ یا استخراج فعالیت می‌کند.ماینینگ فرآیندی است که در آن استخراج‌کنندگان معادله‌های ریاضی را برای اعتبارسنجی تراکنش‌ها و اضافه کردن آنها به بلاک چین حل می‌کنند. به کمک فرآیند استخراج، بیت‌کوین می‌تواند ماهیت مستقل و غیرمتمرکز خود را حفظ کند و از صحت اعتبارسنجی و امنیت شبکه اطمینان حاصل کند. این الگوریتم‌های رمزگذاری‌شده در شبکه بیت‌کوین، هش نامیده می‌شوند. استخراج‌کنندگان به کمک دستگاه‌های استخراج تلاش می‌کنند تا هش را رمزگشایی کنند و درصورت موفقیت، یک بلاک را به زنجیره بلاکی شبکه بیت‌کوین اضافه ‎کنند که منجر به تایید تراکنش‌ها و همچنین کسب پاداش به شکل بیت‌کوین می‌شود.

هر بلاک هش خود را دارد و استخراج‌کنندگان در سراسر جهان برای رمزگشایی هش‌ها تلاش می‌کنند. هرچه برای حل یک معما از افراد بیشتری کمک گرفته شود، جواب سریع‌تر به دست می‌آید؛ زیرا جواب‌های بیشتری آزمایش می‌شود. شرایطی که برای هش بیت‌کوین نیز امکان‌پذیر بود و اگر سختی شبکه وجود نداشت، افزایش تعداد استخراج‌کنندگان منجر به اضافه شدن سریع‌تر بلاک به زنجیره بلاکی و عرضه بیشتر بیت‌کوین می‌شد. بنابراین سختی شبکه در هسته بیت‌کوین قرار گرفته است و وظیفه تنظیم سختی استخراج و امنیت شبکه را برعهده دارد. سختی شبکه در واقع میزان پیچیدگی معادله‌های استخراج بلاک‌های جدید در بلاک چین است، هرچه سختی بیشتر باشد فرآیند استخراج دشوار‌تر و نیازمند منابع و زمان بیشتری است.

سختی شبکه بیت‌کوین هر دو هفته یک‌بار تنظیم می‌شود تا زمان ایجاد بلاک را در طول عمر فعالیت بیت‌کوین، در حدود ۱۰دقیقه حفظ کند. تغییر سختی شبکه باعث می‌شود تا بلاک‌ها نه خیلی سریع و نه خیلی آهسته ایجاد شوند و یکپارچگی و پایداری شبکه را حفظ می‌کند. سختی شبکه، عرضه بیت‌کوین را در حد معمول و برنامه‌ریزی‌شده نگه می‌دارد تا با افزایش تعداد استخراج‌کنندگان، بیت‌کوین‌های جدید به سرعت تولید نشوند. شرایطی که معمولا در بازار‌های صعودی رخ می‌دهد. همواره با افزایش قیمت بیت‌کوین، استخراج‌کنندگان بیشتری در سراسر جهان فعال می‌شوند تا از این رشد قیمتی استفاده کنند و با استخراج بیت‌کوین به سود برسند.

در نتیجه با افزایش تعداد استخراج‌کنندگان، سختی شبکه نیز افزایش پیدا می‌کند تا رمزگشایی هش و استخراج بیت‌کوین دشوارتر شود. در سمت مقابل نیز با کاهش تعداد استخراج‌کنندگان، سختی شبکه کاهش پیدا می‌کند و رمزگشایی هش آسان‌تر می‌شود. هدف از هر دو تغییر، تلاش برای حفظ میانگین مدت زمان اضافه شدن هر بلاک در حدود ۱۰دقیقه است. تمام این فرآیند‌ها به‌طور خودکار و براساس کد‌های نوشته‌شده اجرا می‌شوند. شبکه بیت‌کوین به نوعی ساخته شده است تا برای شرایط مختلف آماده باشد و خود را با افزایش و کاهش مشارکت و فعالیت کاربران وفق دهد. موضوعی که از جمله دلایل اصلی امنیت و پایداری بالا این ارز دیجیتال به شمار می‌رود.

رشد شدید سختی شبکه

با توجه به افزایش‌های قیمتی بیت‌کوین طی چند ماه گذشته، سختی شبکه به‌طور مداوم در حال افزایش بوده است و پس از افزایش ۵.۴۷درصدی در ۲۸شهریور، ۰.۳۵درصدی در ۱۱مهر، ۶.۴۷درصدی در ۲۵مهر و ۲.۳۵درصدی در ۷آبان سختی شبکه بیت‌کوین به اوج جدید ۶۴.۶۸تریلیون رسیده است. این به آن معنی است که سختی شبکه بیت‌کوین هم‌اکنون در بالاترین میزان تاریخ فعالیت این ارز دیجیتال است و نشان می‌دهد که استخراج‌کنندگان این ارز در سراسر جهان فعال شده‌اند. شرایطی که به‌صورت طولانی مدت نمی‌تواند ادامه پیدا کند؛ زیرا افزایش سختی شبکه باعث می‌شود تا استخراج‌کنندگان نیازمند قدرت محاسباتی بیشتری باشند. موضوعی که منجر به افزایش هزینه‌های استخراج می‌شود و بخشی از استخراج‌کنندگان را از رقابت کنار می‌زند. در نهایت با توقف فعالیت استخراج‌کنندگانی که سود به‌دست نمی‌آورند، سختی شبکه کاهش پیدا می‌کند.

یکی دیگر از عواملی که به کاهش سختی استخراج کمک می‌کند، نوسانات قیمتی بیت‌کوین است. بیت‌کوین نمی‌تواند تا ابد به رشد قیمتی ادامه دهد و در نهایت با فرارسیدن کاهش‌های قیمتی، سود استخراج‌کنندگان نیز کمتر و منجر به خاموشی دستگاه‌های بیشتری می‌شود. تغییرات سختی استخراج علاوه بر استخراج‌کنندگان، برای معامله گران نیز اهمیت دارد و می‌تواند اطلاعات مهمی پیرامون وضعیت شبکه و فعالیت استخراج‌کنندگان داشته باشد. تغییرات سختی استخراج اغلب به تغییرات قیمت بیت کوین مرتبط است، استخراج‌کنندگان فعالیت‌های خود را براساس سودآوری تنظیم می‌کنند و هرچه سود بیشتر باشد، استخراج‌کنندگان بیشتری نیز فعال هستند و هرچه سود کاهش پیدا کند، دستگاه‌های بیشتری خاموش می‌شوند.

استخراج‌کنندگان علاوه بر پردازش تراکنش و فراهم کردن امنیت شبکه، با افزایش یا کاهش عرضه بیت‌کوین نوسانات قیمتی را نیز رقم می‌زنند. بنابراین میزان و سرعت پاداش دریافتی آنها می‌تواند نشانه‌هایی از روندهای قیمتی آینده بیت‌کوین داشته باشد. به همین دلیل رویداد هاوینگ برای سرمایه‌گذاران بیت‌کوین از اهمیت زیادی برخوردار است. در این رویداد که تقریبا هر ۴سال رخ می‌دهد، پاداش استخراج بیت‌کوین نصف می‌شود که میزان عرضه بیت‌کوین توسط استخراج‌کنندگان را کاهش می‌دهد. تا هاوینگ بعدی تنها چندماه زمان باقی مانده است و تغییرات سختی شبکه در قبل و بعد از این رویداد می‌تواند نقشی در نوسانات قیمتی بیت‌کوین داشته باشد. در نتیجه با توجه به افزایش‌های قیمتی بیت‌کوین طی چند هفته گذشته، پیشنهاد می‌شود معامله‌گران طی چند ماه آینده توجه بیشتری به تغییرات شبکه این ارز دیجیتال داشته باشند تا نشانه‌های عوض شدن روند را به موقع مشاهده کنند.