پادشاهان سنگ در عصر  فناوری

برزیل

صنعت معدن و تولید سنگ طبیعی برزیل ۸٪ تولید ناخالص داخلی این کشور را در بر می گیرد. حدود ۱۰۰۰۰ شرکت سنگی وجود دارد که ۴۰۰ شرکت آن، شرکت های صادر کننده سنگ هستند. در بین این ۱۰/ ۰۰۰شرکت سنگی، ۱/۲۰۰ شرکت، به طور مستقیم شاغل و ۳/۶۰۰ شرکت به طور غیر مستقیم به کار گرفته می‌شوند. بر اساس یک نظرسنجی در مورد صنعت سنگ برزیل، این کشور سومین صادرکننده بزرگ تخته سنگ جهان بعد از اسپانیا و چین، و دومین صادرکننده بزرگ گرانیت، بعد از هند می‌باشد.

ایتالیا

ایتالیا را به عنوان “پادشاهی سنگی” شناخته اند. صرف نظر از خروجی و حجم واردات و صادرات، از گذشته های دور، در رتبه اول جهان قرار داشته است، این کشور سر شار از منابع مرمری است نیز، به دلیل صنعتگری سنگی اش، در جهان معروف است و طراحی آن، در جهان، در رتبه دوم قرار دارد. در استفاده از سنگ، ایتالیا همیشه به استفاده از سنگ، در اقامتگاه ها اهمیت داده است.

سنگ مرمر و سایر سنگ ها، در خانه هایی به کار می رود که ۵۶٪ کل مصرف را تشکیل می دهد و ۷۰٪ خانوارها تمایل به استفاده از سنگ دارند؛ به این دلیل که ظریف و طبیعی هستند. سنگ مرمر ایتالیا عمدتاً شامل سفید ریز، تا حد زیادی سفید، سفید متوسط، و سفید کاراکا می‌شود.

ترکیه

ترکیه هم‌اکنون بیشتر از ۲۰ معدن دارد و بیشتر از ۶۰۰ نوع سنگ مرمر را فراوری کرده است که ۴۰٪ کل سنگ مرمر جهان را تشکیل می دهد. این کشور، دارای بیشترین تنوع سنگ مرمر، در دنیاست. محصولات صادراتی اصلی ترکیه، سنگ مرمر، سنگ آهک، و آگیت است.

۹۰٪ معادن مرمر ترکیه، در قسمت غربی ترکیه قرار دارند که جزیره مرمره، منطقه اژه، و استان افیون، مهم ترین آنها هستند. بیشتر از ۲۵۰ رقم سنگ مرمر استخراج شده در ترکیه موجود است که بیشتر از ۱۰۰ رقم آن، به خارج از کشور صادر می شود.

سنگ مرمر ترکی، مزایای بسیار زیادی از جمله بافت خوب، تنوع، رنگ های روشن و الگوهای زیبا دارند. با توجه به معرفی ماشین آلات پردازش مدرن که عمدتا از ایتالیا وارد شده و استفاده از تکنولوژی پردازش پیشرفته، کیفیت تولید سنگ مرمر در سال های اخیر بهبود یافته است. در این کشور، به طور گسترده‌ای از سنگ مرمر در ساخت و ساز استفاده می شود و به تعداد بسیار زیادی از کشورهای دیگر، صادر می شود.

هند

هند همچنین یکی از بزرگترین تولیدکنندگان مواد سنگی در تمام دنیا است. هند دارای گرانیت های بسیار مختلفی است و در دنیا شناخته شده است. بیشتر از ۲۰ نوع گرانیت هندی در بازار سنگ وجود دارند و انواع گرانیت یکی پس از دیگری وارد بازار می شوند. پرفروش ترین گرانیت هندی در چین، شن سیاه و قرمز هندی است. این کشور که  این روزها گاهی با نام بهارات هم شناخته می شود؛  دارای فرهنگ غنی استفاده از سنگ طبیعی است که می تواند از قرن ها پیش ردیابی شود، مانند یکی از هفت بنای تاریخی جهان، تاج محل در آگرا در شمال هند. هر چند سال‌های سال است که شسته شده است، اما باز هم می تواند زیبایی سنگ مرمر هندی را به رخ بکشد

در کنار این کشورها باید از آمریکا، شیلی، یونان، اسپانیا و چین نیز نام برد که هر کدام به نوبه خود بخشی از بازار سنگ های ساختمانی و تزئینی جهان را در دست دارند، همزمان با رشد فناوری فرآوری، این صنعت هم توسعه فراوانی پیدا کرده و ایران که از جمله دارندگان ذخایر غنی و متنوع سنگ در جهان محسوب می شود در این سال ها تلاش های بسیاری برای ارتقای سطح تولید و فرآوری سنگ خود برداشته است، با این حال عوامل متعددی همچون به روز نبودن  فناوری به خصوص در حوزه استخراج، بازاریابی نه چندان مطلوب  در کنار تغییر ذائقه مشتریان باعث شده ایران نتواند شایسته ظرفیت و دانش فنی خود وارد این صنعت شود.