عکس آقای زیوری copy

مدیر صندوق‌های سرمایه‌گذاری کارگزاری بانک آینده با تأیید مطلب فوق به ویژگی‌های این نوع از سرمایه‌گذاری اشاره کرده و بیان کرد: این نوع از سرمایه‌گذاری مناسب افرادی است که فرصت، اطلاعات و مهارت کافی برای تحلیل و خرید و فروش سهام را ندارند؛ بنابراین به این دسته از سرمایه‌گذاران پیشنهاد می‌شود مدیریت سرمایۀ خود را به دست نهادهای مالی بسپارند که از مهارت و دانش مالی بالایی برخوردار بوده و به پشتوانه مطالعه و تحلیل عوامل تأثیرگذار بر صنایع و شرکت‌ها، شروع دوره‌های منفی و مثبت بازار را پیش‌بینی کرده و با به‌حداقل‌رساندن ریسک، بازدهی مناسبی را از بازار سرمایه به دست می‌آورند. صندوق‌های سرمایه‌گذاری و سبدگردانی اختصاصی برخی از ابزارهای این روش هستند که مردم عادی و افراد ریسک‌گریز با استفاده از آن‌ها می‌توانند با خیال راحت و ریسک کمتر، در این بازار سرمایه‌گذاری کنند.  

تصویر copy

 پوریا زیوری، صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت را بهترین انتخاب برای دور بودن از دغدغه نوسانات بازارهای مالی، دریافت بازدهی بالا، تکرارپذیر و بیشتر از سپرده بانکی دانسته و اظهار کرد: «این صندوق‌ها نه‌تنها اصل پول سرمایه‌گذاران را حفظ می‌کنند؛ بلکه دارای مزیت‌هایی نسبت به سپرده‌های بانکی هستند که مهم‌ترین آن بازدهی بالاتر از سپرده است. همچنین در سپرده‌های بانکی، به مشتریان سود روزشمار تعلق نمی‌گیرد، اما در صندوق‌های درآمد ثابت، احتساب سود به‌صورت روزشمار است که این موضوع نیز فرصت بسیار خوبی را برای سرمایه‌گذاران ریسک‌گریز به وجود می‌آورد تا سود تضمینی دریافت کنند. از سوی دیگر، سپرده‌های بانکی مشمول نرخ شکست برای جلوگیری از برداشت قبل از موعد سرمایه‌گذاران می‌شوند؛ ولی صندوق‌های سرمایه‌گذاری فاقد نرخ شکست هستند. همچنین این صندوق‌ها با نظارت نهادهای مالی و با دریافت مجوز از سازمان بورس و اوراق بهادار فعالیت کرده و مطابق با آخرین مصوبه سازمان بورس و اوراق بهادار، ترکیب دارایی‌هایشان میبایست به‌گونه‌ای باشد که حداقل 40 درصد از کل دارایی‌ها در اوراق مشارکت، حداکثر40 درصد از کل دارایی‌ها در سپرده بانکی و حداکثر 10 درصد از کل دارایی‌ها در سهام سرمایه‌گذاری شود. به همین جهت، سرمایه‌گذاری در این نوع صندوق‌ها از رشد ارزش دارایی‌ها برخوردار بوده و ریسک سرمایه‌گذاری به حداقل کاهش می‌یابد.»

زیوری در ادامه با اشاره به تفاوت صندوق‌های سرمایه‌گذاری درآمد ثابت افزود: «صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت از نظر نوع خرید و فروش واحدها به دو دسته کلی قابل‌معامله در سامانه های کارگزاری (ETF) و صدور و ابطال تقسیم می‌شوند.»

واحدهای صندوق‌های قابل‌معامله (ETF) در تمامی سامانه‌های معاملاتی (پنل کارگزاری‌ها) همانند سهام و بر پایه قیمت  NAVصندوق توسط سهام‌داران قابل‌معامله است. واحدهای صندوق‌های صدور و ابطالی از طریق سایت هر صندوق قابل‌خرید و فروش است. قیمت صدور و ابطال در این صندوق‌ها نیز بر پایه قیمت NAV مشخص می‌شود. قابل‌ذکر است ارزش خالص دارایی (Net Asset Value (NAV)) به‌عنوان یکی از عوامل مؤثر در تشخیص و ارزیابی ارزش ذاتی صندوق‌های سرمایه‌گذاری شناخته می‌شود و نحوه محاسبه آن با ارزش روز بدهی‌ها و دارایی‌ها سروکار دارد. همچنین صندوق‌ها از نظر توزیع سود در دو دسته قرار می‌گیرند، در برخی از صندوق‌ها سود تقسیمی در دوره‌های مشخصی به حساب سرمایه‌گذاران واریز می‌شود و در برخی دیگر، سود به‌صورت افزایش ارزش دارایی آن‌ها محاسبه می‌شود.

 ایشان با معرفی صندوق سرمایه‌گذاری گنجینه آینده روشن، مهم‌ترین دستاورد اخیر کارگزاری بانک آینده را رشد بیش از 20 برابری دارایی تحت مدیریت این صندوق و رسیدن ارزش آن به بیش از 10 هزار میلیارد ریال عنوان کرد و افزود: «این صندوق که از نوع قابل‌معامله (ETF) است با بازدهی موثر سالانه بیش از 28 درصد، عنوان پربازده‌ترین صندوق سرمایه‌گذاری درآمد ثابت را در شش ماهه نخست سال 1402 و یک سال گذشته کسب کرده و از سوی دیگر نقدشوندگی بالای آن توانسته اعتماد سرمایه‌گذاران را به خود جلب کند. همچنین افزایش ارزش دارایی صندوق در کمتر از 50 روز، زودتر از زمان‌بندی پیش‌بینی‌شده صورت گرفته است؛ از این رو افزایش سقف صندوق صایند از 1 میلیارد واحد به 2 میلیارد واحد در دستور کار قرار گرفته است. با توجه به شرایط بازار، استقبال سرمایه‌گذاران و همچنین وجود ذخایر کافی، پیش‌بینی می‌شود روند افزایشی ارزش دارایی صندوق صایند با همین روال ادامه داشته باشد.»

زیوری صندوق گسترش فردای ایرانیان را سومین صندوق پربازده درآمد ثابت با ارزش دارایی تحت مدیریت بیش از 30 هزار میلیارد ریال معرفی کرد و اظهار کرد: «این صندوق که از نوع صدور و ابطالی است مناسب سرمایه‌گذرانی می‌باشد که تمایل به دریافت سود تقسیمی ماهانه دارند. ارزش دارایی‌های تحت مدیریت صندوق گسترش بیش از 3.200 هزار میلیارد ریال و ضامن نقدشوندگی آن بانک آینده است. از سوی دیگر، کارگزاری بانک آینده از شهریور سال گذشته تاکنون با در نظر گرفتن مواردی مانند پایش مستمر بازار بدهی و سرمایه، مدیریت سبد صندوق، پایش مستمر بازارهای داخلی و خارجی، تقویت تیم تحلیل و سرمایه‌گذاری، اتخاذ تصمیم‌های کارشناسی و حمایت مدیریت ارشد کارگزاری بانک آینده، زمینه کسب بازدهی مناسب و رقابت‌پذیر را فراهم کرده و در حال حاضر این صندوق، سود و ذخایر خوبی در اختیار دارد- به‌صورتی که نرخ سود ماهانه این صندوق2.24 درصد، معادل 27.1 درصد سود موثر سالانه می‌باشد.»  وی در پایان به برنامه‌های آتی خود به‌عنوان مدیر صندوق اشاره کرد و گفت: ثبات عملکرد و بازدهی صندوق‌ها، حفظ نقدشوندگی بالای آن‌ها و حذف کارمزد معاملات برای سرمایه‌گذارانی که از طریق درگاه کارگزاری بانک آینده اقدام به خرید و فروش واحد صندوق صایند می‌کنند، از جمله برنامه‌های آتی این صندوق است. همچنین یکی از اهداف مجموعه، ترویج سواد مالی و ارتقای دانش سرمایه‌گذاری کم‌ریسک در صندوق‌های با درآمد ثابت در بین عموم مردم و افزایش دسترسی سرمایه‌گذاران به پنل اطلاعاتی و درگاه‌های معاملاتی است.