افزایش تقاضا، نشانه رشد اقتصادی

تحقق برنامه‌های فولاد مبارکه در شش ماه نخست سال ۱۴۰۲

وی ضمن قدردانی از عملکرد مدیران و کارکنان شرکت در شش‌ماهه نخست سال ۱۴۰۲ گفت: خوشبختانه با وجود همه محدودیت‌ها و فشارهای موجود، در نیمه نخست سال جاری، شاهد تحقق برنامه‌ها، رشد کمّی و کیفی تولید، رشد ۴۴ درصدی محصولات ویژه و جدید، انجام تعمیرات اساسی، ذخیره‌سازی خوب برای نیمه دوم سال و پیشرفت روند اجرای پروژه‌های توسعه شرکت از جمله نیروگاه بودیم. همچنین در حوزه سرمایه‌گذاری شرکت نیز اتفاقات خوبی افتاد که نویدبخش مسیری پررونق برای آینده سازمان است.

مدیرعامل فولاد مبارکه در بخش دیگری از سخنان خود گفت: برخی مواقع باید برای انجام برخی اقدامات سرمایه‌گذاری‌های سنگینی انجام دهیم تا به نتیجه مطلوب و هدف موردنظر دست یابیم؛ اما در بسیاری از مواقع نیز ظرفیت‌های خوبی داریم که می‌توانیم با فعال کردن آن‌ها سود زیادی برای شرکت حاصل کنیم.

بازدید رئیس‌جمهوری از فولاد مبارکه انگیزه کارکنان برای دست‌یابی به اهداف را دوچندان کرد

طیب‌نیا با اشاره به بازدید اخیر رئیس‌جمهوری از فولاد مبارکه گفت: رئیس‌جمهوری کشورمان در بازدید خود از فولاد مبارکه از موضوعاتی نظیر خودکفایی، خودتأمینی، تولید انواع محصولات، صنعت سبز، عدم اکتفا به دارایی‌های قبل، الگو بودن و برنامه‌محوری به‌عنوان مهم‌ترین ویژگی‌های فولاد مبارکه نام بردند و از اینکه تلاش کارکنان در جهت رفع نیاز کشور و ایمان و امیدآفرینی است ابراز خرسندی کردند.

این بازدید انگیزه کارکنان برای دست‌یابی به اهداف آتی را دوچندان کرد؛ ازاین‌رو باید در راستای اهداف کلان صنعت فولاد کشور و شرکت مصمم‌تر و منسجم‌تر حرکت کنیم.

وی در ادامه سخنان خود با طرح سؤالی درباره راه‌های پویایی هرچه بیشتر فولاد مبارکه گفت: باید با پیش‌نگری اتفاقات، برای آینده برنامه‌ریزی کنیم و برای اتفاقات غیرقابل‌پیش‌بینی نیز برنامه‌ داشته باشیم و منابع و ظرفیت‌های لازم را آماده سازیم.

فولاد مبارکه جزو پایگاه‌های استراتژیک کشور است

وی با تأکید بر اینکه فولاد مبارکه جزو پایگاه‌های استراتژیک کشور است، گفت: با توجه‌ به افزایش مصارف در کشور، ممکن است همچنان در مسیر تولید با محدودیت‌هایی در حوزه گاز و برق مواجه باشیم؛ ازاین‌رو باید همه موارد را لحاظ کنیم تا نه‌تنها آسیب نبینیم، بلکه بتوانیم فعالیت‌های خود را در این پایگاه استراتژیک به‌خوبی انجام دهیم.

پروژه‌های توسعه فولاد مبارکه وارد فاز جدیدتر و جدی‌تری شده‌اند

به گفته طیب‌نیا امروز پروژه‌های بزرگ توسعه‌ای در فولاد مبارکه مانند نورد گرم ۲ و نیروگاه وارد مرحله جدیدتر و جدی‌تری شده‌اند و باید برای هریک از آن‌ها به‌موقع تصمیمات خردمندانه‌ای گرفته شود. در برخی موارد پیش‌بینی‌هایی نیز انجام داده‌ایم، اما باید کار گروهی را بیشتر در دستور کار قرار دهیم و به خاطر داشته باشیم استفاده حداکثری از ظرفیت‌ها فقط افزایش تولید نیست. از این ‌پس باید از این ظرفیت‌ها در راستای رفع چالش‌های احتمالی نیز استفاده کنیم. باید نقاط قابل‌بهبود کار گروهی را شناسایی و جزءبه‌جزء اصلاح کنیم. با چنین اقداماتی می‌توانیم به‌غیراز اتکا به فروش و تولید، منابع خوبی برای شرکت ایجاد کنیم.

وی ادامه داد: باید با کاهش زمان تأمین و بهبود ظرفیت‌ها فرصت‌های بهتری برای شرکت فراهم کنیم. در این بخش همکاران واحد خرید و تأمین باید به همکاران بهره‌برداری شرکت این اطمینان خاطر را بدهند که مواد موردنظر آن‌ها در زمان کوتاه‌تر و به‌موقع تأمین می‌شود تتابه دپو و انبار کردن تجهیزات ،پیش از زمان مورد نظر نیاز نباشد. به‌طور متوسط اگر در هر بخش زمان خواب سرمایه شرکت را کاهش دهیم، به‌خودی‌خود مبالغ زیادی سرمایه در اختیار خواهیم داشت.

امروز به دنبال توسعه تفکر سیستمی و ترویج فرهنگ کار گروهی هستیم

محمدیاسر طیب‌نیا در ادامه سخنان خود به تبیین اهمیت کار گروهی و ارتقای فرهنگ‌سازمانی پرداخت و در این زمینه تصریح کرد: در سازمان‌های موفق، کار گروهی می‌تواند متضمن اثربخشی باشد. ممکن است افراد به‌صورت فردی عملکرد خوبی داشته باشند؛ اما اگر در قالب کار گروهی تعاملات خوبی برقرار نکرده باشند، اهداف کلی و کلان سازمان محقق نخواهد شد.

کارکنانی موفق هستند که تعامل خوبی با همه بخش‌های درونی و بیرونی سازمان برقرار کنند. اگر از کار گروهی صحبت می‌کنیم، ‌منظور ما نفی توانایی‌های فردی افراد نیست؛ اما رمز موفقیت سازمان در کار گروهی و کنش متقابل است. خوشبختانه در فولاد مبارکه تفکر سیستمی از دیرباز وجود داشته و امروز هم به دنبال توسعه تفکر سیستمی و ترویج فرهنگ کار گروهی هستیم.

برای کسب موفقیت‌های بیشتر، باید به دنبال راهکارهایی فراتر از آنچه تا امروز در اختیار داشتیم باشیم

وی با بیان اینکه امروز فولاد مبارکه با ۱۰۰ درصد ظرفیت خود در حال فعالیت است، گفت: برای کسب موفقیت‌های بیشتر و رقم زدن اتفاقات بهتر، باید به دنبال راهکارهایی فراتر از آنچه تا امروز در اختیار داشتیم باشیم؛ راهکارهایی که لزوماً از جنس سخت‌افزار و تجهیزات و حتی برنامه‌ریزی نیست؛ بلکه از جنس نرم‌افزار و برگرفته از رشد فرهنگ‌ سازمانی است. در شرایطی که برخی اندیشمندان معتقدند فرهنگ‌سازمانی استراتژی‌ها را می‌خورد، نیازمند یک استراتژی قوی فرهنگی و متناسب با نیازها و شرایط امروز هستیم تا به‌واسطه آن فرهنگ استراتژی پیاده‌سازی شود. در این راستا، فرهنگ کار گروهی باید بین کارکنان بیشتر تقویت شود. این راهبردی است که همه باید روی آن کار کنیم. یقین داریم در کنار اراده‌های پولادینی که نزد تک‌تک کارکنان است، این اتفاق نیز در فولاد مبارکه رخ می‌دهد و همچنان که در کارهای دیگر الگوی بسیاری از سازمان‌ها هستیم، در چابکی، کار گروهی و فرهنگ‌سازمانی نیز الگوی موفقی خواهیم بود.

همه افراد سازمان باید حس کنند که در خلق ارزش برای آینده بهتر سهیم هستند

مدیرعامل فولاد مبارکه تصریح کرد: برای تحقق اهداف سازمان همه واحدها باید در یک راستا و در یک مسیر به‌صورت شبانه‌روزی تلاش کنند. برای انجام چنین اتفاقاتی به همبستگی و کار گروهی بیشتر نیاز داریم. برای چابکی و کار گروهی بیشتر، همه مدیران باید با هم تعامل داشته باشند و برای حل مشکلات، با انسجام بیشتر و تعامل نزدیک‌تر اقدام کنند. در همین راستا، اقدام بعدی درگیر کردن همه لایه‌های سازمان در حل مسائل و پیشبرد اهداف است.

همه افراد سازمان باید با برقراری ارتباط و انسجام بیشتر حس کنند که در خلق ارزش برای آینده بهتر سهیم‌اند. افراد سازمان باید اهداف، رویه‌ها، دستورالعمل‌ها را با همراهی و کار گروهی بیشتر به کار گیرند و به تحقق اهداف کمک کنند. وی عنوان کرد: یکی از مهم‌ترین هنرهای مدیریت، ایجاد و تقویت انگیزه نزد کارکنان است. مدیران و رهبران موفق در سازمان‌های متعالی کسانی هستند که توانسته‌اند حس همکاری و انگیزه کارکنان را تقویت کنند.