با ذره‌بین به دنبال خریدار

اما دراین‌بین هنوز هیچ نشانه روشنی از این ادعا در بازار دیده نشده است. دراین‌بین فروشنده‌های بازار خودرو نیز رو به افزایش‌اند اما کسی دراین‌بین خریدار خودروهای به نمایش گذاشته‌شده نیست. در این شرایط می‌توان ادعا کرد که عرضه و تقاضا رابطه‌ای بالعکس پیداکرده و عرضه در بازار فعلی بسیار بیشتر از تقاضا است. عدم تراکنش و رونق در بازار خودرو نیز به نظر نمی‌رسد عمر چندانی داشته باشد و نمایشگاه داران و فروشندگان و خریداران بالاخره در یک نقطه قیمت‌ها و رفتار اقتصادی خود را اصلاح می‌کنند و بازار به روند واقعی خود باز می‌گردد. پیش‌بینی رفتار بازار خودرو در شرایط بی‌ثبات فعلی کار چندان ساده‌ای نیست. اما باثبات تقریبی نرخ ارز و رکود معاملات خودرویی می‌توان پیش‌بینی کرد بازار نوسان زده خودرو به دلیل همپایی تقریبی قیمت‌های بازار و قیمت‌های کارخانه‌ای، احتمالا این روند تا زمان مشخص شدن وضعیت دلار و واردات خودرو ادامه خواهد داشت. آن‌طور که بررسی‌ها نشان می‌دهد، از ابتدای امسال تاکنون قیمت پراید ۱۵۱ در حدود ۳۰ میلیون تومان ارزان شده است. این خودرو در حال حاضر ۲۶۰ میلیون تومان قیمت دارد. اگرچه این خودرو در ۲۱ فروردین‌ماه تا حد ۳۲۰ میلیون تومان هم بالا رفت و اگر بخواهیم قیمت‌ها را با این تاریخ مقایسه کنیم، پراید ۱۵۱ تاکنون در حدود ۶۰ میلیون تومان ریزش قیمت داشته است.

پژو۲۰۶ تیپ ۳ پانوراما مدل ۱۴۰۲ نیز از ابتدای سال تاکنون کاهش ۱۲۰ میلیون تومانی قیمت را تجربه کرده است. این خودرو هم‌اکنون در بازار ۵۲۰ میلیون تومان قیمت دارد. قیمت پژو۲۰۶ MC اتوماتیک مدل ۱۴۰۲ نیز از ۹۵۰ میلیون تومان در ابتدای سال، به ۷۲۵ میلیون تومان رسیده است. این خودرو یعنی تاکنون ۲۲۵ میلیون تومان ریزش قیمت داشته است. در این میان، پژو پارس LX مدل ۱۴۰۲ از ابتدای سال تاکنون ۱۰۵ تومان کاهش قیمت داشته و قیمت آن از ۷۱۰ میلیون تومان به ۶۰۵ میلیون تومان تغییر کرده است. تارا اتوماتیک مدل ۱۴۰۱ از ۹۴۰ میلیون تومان در ابتدای سال به ۷۸۰ میلیون تومان کاهش قیمت داشته است. این خودرو یعنی ۱۶۰ میلیون تومان ارزان شده است. تیبا صندوق‌دار SX بنزینی مول ۱۴۰۱ هم در طول این ۴ ماه ۳۰ میلیون ارزان شده و در بازار ۳۰ میلیون تومان قیمت پیداکرده است. اما دنا پلاس اتوماتیک توربو مدل ۱۴۰۲ در طول ۴ ماه گذشته ۱۹۰ میلیون تومان ریخته است و در بازار ۸۱۰ میلیون تومان قیمت پیداکرده است. راناپلاس مدل ۱۴۰۱ در حال حاضر در بازار ۴۷۵ میلیون تومان قیمت دارد. این خودرو از ابتدای سال تاکنون ۱۲۵ میلیون تومان ریزش قیمت داشته است.

به جهت بررسی موضوع فوق گفتگو کردیم با داوود اسماعیلی، مدیر نمایشگاه اتومبیل «اتو داوود» و از فعالان عرصه خودرو در اصفهان، که در ادامه مشروح آن را می‌خوانیم:

این گزاره مبنی بر اینکه رکود در بازار خودرو به‌طورجدی ایجادشده و معاملات کمی صورت می‌گیرد تا چه حد درست است؟

نه‌تنها من بلکه تمام همکاران رکود را حس می‌کنند. ما در چند ماه اخیر معاملات کمی داشتیم که عمدتا نیز تهاتر بوده است. این اتفاق ناشی از بحث واردات است. مسوولین مدام می‌گویند قیمت ماشین کاهش می‌یابد و مردم نیز منتظر هستند که قیمت پایین‌تر بیاید. هرکسی بخواهد خرید انجام دهد، سعی می‌کند قیمت پایین را دنبال کند و در این بازار فروشنده زیاد است. فروشندگان نگران ضرر هستند و به بازار آمده‌اند. یک‌زمان عرضه کم بود، تقاضا زیاد شده بود و بازار رونق داشت الان عرضه خیلی زیاد است و تقاضا کم است.

خودرو‌های وارداتی طبق اعلام نزدیک تا حدود هزار دستگاه وارد کشور شده است، آیا این خودرو‌ها در بازار دیده‌شده و یا تاثیری داشته‌اند؟

ما یک عدد خودرو وارداتی هم ندیدیم، همکاران من هم گمان نکنم خودرو وارداتی دیده باشند. ما با نمایشگاه اکثر شهرها در ارتباط هستیم و هنوز یک نفر هم اعلام نکرده که مثلا یک عدد النترا موجود شده است. ما فقط اخبار را شنیده‌ایم. تجربه شخصی من این است که واردات نتیجه نمی‌دهد، این‌قدر خودرو چینی با پول نفت واردشده است که هیچ موقع نمی‌گذارند این خودروها وارد شود. اگر هم وارد شود تعداد خیلی محدود باقیمت بالا واردشده است. این‌ها فقط با حرف واردات و خبر آن قیمت‌ها را پایین آورده‌اند و آقایان نیز به خود می‌بالند که قیمت‌ها را شکسته‌اند. تمام قیمت‌ها دست مردم است، مردم وقتی‌که برای خرید هجوم می‌آورند قیمت بالا می‌رود و مسوولان هیچ نقشی دراین‌بین ندارند. به نظر من نه وارداتی در کار است و نه کاری انجام می‌شود.

بازار تا چه زمان منتظر خبر درمانی دولت و رکود خواهد ماند و چه زمان فنر قیمت‌ها به سمت اصلاح بازار درخواهد رفت؟

این اتفاق سال ۹۷ افتاد من دقیقا خاطرم هست یک پارس صفرکیلومتر را ۹۸ میلیون خریدم و پارس تا ۶۸ میلیون کاهش قیمت پیدا کرد اما موقتی بود. بعد از ۳ ماه بازار رونق گرفت و قیمت‌ها سر جای خود برگشت. به نظر من این قیمت‌ها نهایتا تا اواسط آبان ماه بازار این روند را ادامه می‌دهد بعد فنر قیمت‌ها در می‌رود. الان تراکنش مالی بازار خیلی پایین است و دولت هم درآمداش از این تراکنش است، وقتی کسی خریدوفروش نکند دولت هم درآمد ندارد و مجبور می‌شوند که رکود را بشکند.

در حال حاضر چه تعداد ماشین از چه مدل‌هایی معامله می‌شود؟

الان بیشتر یک سری ماشین‌های فوق سنگین معامله می‌شود، مثلا معاملات ۶ میلیارد به بالا که با تهاتر هم انجام می‌شود. اما در کنار آن بیشتر ماشین صفر ایرانی خریدوفروش می‌شود. آنچه دست خودمان است صفر ایرانی دراین‌بین کار می‌شود. من یک‌زمانی روزانه ۷ عدد ماشین می‌فروختم الان شاید هفته‌ای یک عدد فروخته شود. ماشین‌های دست‌دوم خارجی هم مطلقا ساکن‌اند و هیچ اتفاقی نمی‌افتد. یکی از همکاران می‌گفت دو ماه است که خودکار روی کاغذ نیاورده‌ام. چینی‌ها هم بعضا معاوضه می‌شوند. ماشین کلاسیک هم بحث جدایی دارد و کاری به بازار ندارد، بازار بالا و پایین برود برای آن‌ها فرق ندارد و خاص خودش است. این ماشین‌ها نه کاری به واردات دارند، نه دیگر رقابتی با آن‌ها رخ می‌دهد. بنز ۱۲۳ قالیچه کرمان است و هرچه از آن بگذرد گران‌تر می‌شود. کسی که کلاسیک باز است کاری به این مقوله ندارد، بازار کلاسیک کماکان خریدوفروش خود را دارد. متاسفانه مردم ما همیشه سرکار دولت رفته‌اند، چه فروشنده و چه خریدار، هر دو گرفتار اخبار شده‌اند. مردم ما عادت به ارزان‌فروشی و گران خریدن شده‌اند. این مشکل به‌زودی هم درمان نمی‌شود و در میان مردم وجود دارد. مردم را در طمع گیر انداخته‌اند.

محوری بالا copy