اجرای طرح سیکل آب آمونیاکی و قطران در سرد کننده های اولیه گاز کک

ابراهیم رحیم نژاد سرپرست واحدیک بازیابی مواد گفت: گاز کک حاصل از فرآیند تبدیل زغال سنگ به کک با دمای ۹۰۰ درجه سانتیگراد پس از خنک شدن در جمع کننده های گاز تا دمای ۷۵ تا ۸۰ درجه سانتیگراد وارد سرد کننده های اولیه شده و بر اثر تماس غیر مستقیم با آب صنعتی تا دمای ۲۵ تا ۳۰ درجه سانتیگراد خنک می شود. این عملیات علاوه بر خنک سازی گاز باعث خروج میعانات گازی از گاز کک به خصوص نفتالین و قطران می شود.

وی افزود : در اثر رسوب گذاری ترکیبات نفتالینی روی لوله های سردکننده های اولیه و جهت افزایش راندمان آن ها، روزانه یکی از سردکننده های اولیه از سیکل خارج و با استفاده از بخار ۸ اتمسفر شستشو می گردید. این عمل علاوه بر مصرف زیاد بخار باعث رسوب گذاری مسیر آب صنعتی داخل لوله های سردکننده می گردید که کاهش راندمان سردکننده ها، افزایش هزینه تعمیرات و کار فیزیکی و پله روی زیاد پرسنل را در پی داشت.

سرپرست واحدیک بازیابی مواد تصریح کرد : در این روش سرد کننده ها به صورت مداوم با  آب آمونیاکی و قطران  (۷۰% آب آمونیاکی و ۳۰% قطران) شستشو می شوند و نیازی به خارج نمودن سردکننده از مدار کاری نیست، در این روش در محل ورود گاز کک به سردکننده آب آمونیاکی و قطران به صورت اسپری بر روی گاز پاشیده شده و به دلیل حلالیت نفتالین در قطران، نفتالین و همولوگ های آن در قطران حل شده و از رسوب گذاری آن بر روی لوله ها جلوگیری  شده و سبب و ایجاد مقاومت در مسیر عبور گاز می شود. از این رو با  اجرای این روش علاوه بر صرفه جویی در هزینه ها، افزایش کیفیت قطران تولیدی حاصل می شود  و همچنین با عدم بخار دهی به حفظ و صیانت از محیط زیست نیز کمک می شود.

فرزاد حیدری فورمن مکانیک واحد یک بازیابی مواد نیز در این خصوص اظهار‌کرد : جهت اجرای طرح مذکور نیاز به اجرای ۲۰۰ متر لوله کشی سایز ۳ اینچ از پمپ خانه واحد کندنسات تا روی سردکننده های اولیه و نصب تجهیزات اتوماسیون (کنترل ولو و فلومتر) در ارتفاع بالا بود که انجام این پروژه با توجه به شرایط خاص و گازی بودن واحد با تمهیدات خاص و بدون هیچ گونه حادثه ای صورت پذیرفت و در حال حاضر در حال بهره برداری از این سیکل هستیم.