هرچند در اولین دوره از این رویداد بر لزوم حرکت در این مسیر تاکید شد و باید و نبایدهای آن توسط مدیران بخش خصوصی و دولتی با دقت بررسی شد؛ با این وجود می‌توان ارتقای فرهنگ هوشمندسازی معادن در میان فعالان این حوزه را به عنوان یکی از مهم‌ترین دستاوردهای دوره پیشین برشمرد.

فرهنگ‌سازی برای عبور از معدن‌کاری سنتی یکی از عوامل اثرگذار در اجرایی شدن هوشمندسازی معادن است؛ چرا که اگر این فرهنگ ایجاد نشود نمی‌توان به تحقق این هدف امیدوار بود. از سویی دیگر در دور اول این همایش به اهمیت مساله هوشمندسازی از این باب پرداخته شد که با پیاده‌سازی آن شاهد کاهش هزینه‌های تولید خواهیم بود. این در حالی است در سال‌های اخیر فرسودگی ماشین‌آلات معدنی و عدم دسترسی به تکنولوژی‌های روز دنیا - که ناشی از شرایط تحریمی است - باعث شده هزینه معدن‌کاری افزایش پیدا کند. اما مساله این است که هوشمندسازی نیازمند تامین تکنولوژی و سرمایه‌گذاری است که هر دو بخش با چالش‌های زیادی همراه است.

در اولین دوره از این همایش، تلاش بر این بود با کنار هم قرار دادن فعالان معدن و صنایع معدنی و همچنین شرکت‌های دانش‌بنیان، علاوه بر شناسایی نیازمندی‌ها، ظرفیت‌های موجود نیز بررسی شود. درواقع این همایش فرصتی است تا علاوه بر نقد و بررسی دغدغه‌های روز و تحلیل فرآیند بومی‌سازی، مذاکرات B۲B صورت بگیرد و شرکت‌های معدنی و صنایع معدنی بتوانند با استفاده از این فرصت، از ظرفیت استارتاپ‌های فعال و شرکت‌های ارایه‌دهنده خدمات زیرساخت در حوزه معدن بهره‌گیری کنند.

اما در این میان بخش زیادی از سرمایه‌گذاری مورد نیاز باید صرف تامین زیرساخت‌ها شود، مساله‌ای که در دوره گذشته نیز به آن پرداخته و بر اهمیت آن تاکید شد. در واقع اولین دوره از این رویداد به نوعی بسترسازی برای حرکت در مسیر هوشمندسازی را در دستور کار داشت و حالا در دومین دوره از این رویداد می‌توان به شکل متمرکز و تخصصی‌ هوشمندسازی را در بخش‌های مختلف معدن و صنایع معدنی بررسی کرد و برنامه‌ریزی کاربردی برای پیاده‌سازی آن ارایه کرد.

از اولین دوره می‌توان نتیجه گرفت که فعالان بخش خصوصی آماده ورود به معدن‌کاری هوشمند هستند اما دولت نیز بایستی با حمایت از این موضوع بسترهای لازم را فراهم کند. به عنوان مثال در حوزه تکنولوژی‌های موبایل باید زیرساخت‌های اینترنت در کشور فراهم باشد تا معدنی‌ها بتوانند از تکنولوژی‌های موبایل استفاده کنند. دستیابی به معدن‌کاری هوشمند موضوعی است که نیازمند همراهی و همکاری هر دو بخش دولتی و خصوصی است که در نهایت منجر به بهره‌برداری بیشتر از ظرفیت‌های معدنی می‌شود؛ از این‌روست که حرکت در این مسیر ضروری است.