خبر برای صفحه یک copy

به گزارش «دنیای اقتصاد»  و به نقل از روابط عمومی استانداری اصفهان، سیدرضا مرتضوی روز یکشنبه در همایش گرامیداشت هفته محیط‌ زیست در استانداری با اشاره به تعالیم دینی نسبت به محیط‌ زیست افزود: در آیات قرآن و روایات نبی مکرم اسلام(ص) و سیره ائمه معصومین(ع) و در نگاه و عمل بسیاری از اولیای الهی به مصدایقی در حوزه محیط‌ زیست برخورد می‌کنیم که هر یک می‌تواند سرلوحه کار ما در این عرصه باشد.

وی با بیان این که ما از انتقال فرهنگ محیط‌ زیست به نسل‌های آینده غفلت می‌کنیم، گفت: فرهنگ و مفاهیم محیط‌ زیست را باید به نحو احسن به نسل‌های آینده انتقال دهیم. استاندار اصفهان افزود: همه ما باید نسبت به مساله محیط‌ زیست دغدغه داشته باشیم و غفلت‌های گذشته‌امان را جبران و در پرتو فعالیت‌های فرهنگی خود، این نگاه ساختمند را در خانواده‌هایمان مُتجلی کنیم,

وی با اشاره با تاثیر زندگی ماشینی که سبب غفلت مردم از مسائل مُبتلابه خود از جمله مسائل محیط زیستی شده است، اظهار کرد: اصفهان شرایط زیست‌ محیطی خاص خود را دارد، ما در استانی زندگی می‌کنیم که در آن ۲۲ منطقه با ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار وسعت تحت حفاظت محیط‌ زیست قرار دارد و قواعد خاص زیست‌ محیطی بر آنها حاکم است. مرتضوی خاطرنشان کرد:  استان ما بدلیل شرایط سال‌های گذشته آن و موقعیت صنعتی آن باید بیشتر مراقب مسائل زیست‌ محیطی خود باشد.

استاندار اصفهان با اشاره به چالش‌های زیست‌ محیطی استان افزود: اَبَر چالش استان اصفهان آب است که قصه پُرغُصه خشکیدن تالاب گاوخونی یکی از تبعات آن محسوب می‌شود. وی پدیده فرونشست زمین را هم یکی دیگر از مصادیق چالش‌های محیط زیستی استان اصفهان توصیف کرد و گفت: در نقاطی از شهر اصفهان آژیر خطر فرونشست زمین به صدا درآمده است. همچنین در همین ارتباط معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان از ابلاغ « برنامه جامع کاهش آلودگی هوای اصفهان» تا پایان تیر امسال خبر داد و گفت : ضمانت اجرای این برنامه با مراجع قضایی خواهد بود.  

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان درباره «مدیریت سبد انرژی توسط مدیریت استان» گفت: اگر در اصفهان قرار است از سوخت مازوت استفاده شود، بایستی سبد انرژی استان مشخص و مدیریت آن به استان سپرده شود بر این اساس باید مدیریت سبد انرژی توسط مدیران مربوطه در استان با جدیت در سطح‌ ملی بیان و بطورمستمر پیگیری شود تا به نتیجه برسیم. وی خاطرنشان کرد: باید اطلاعات موردنیاز تدوین برنامه جامع کاهش آلودگی هوای اصفهان تکمیل، تدوین و ابلاغ شود ؛ همچنین ضروری است تدوین برنامه جامع کاهش آلودگی هوای استان با اعلام نظر دستگاه‌های مرتبط تا حصول نتیجه در دستور کار باشد.

وی افزود: به دلیل اهمیت موضوع آلودگی هوا در استان ضروری است از دستگاه‌هایی که تکلیف قانونی در این حوزه ندارند از جمله دانشگاه‌های علوم پزشکی، اصفهان و صنعتی اصفهان بار اصلی علمی استان را بر دوش می‌کشند نیز نظرخواهی شود. وی تأکید کرد: تا پایان هفته جاری نظر دستگاه‌های اجرایی استان اصفهان ارسال شود و تدوین برنامه به‌هیچ‌عنوان متوقف نشود. معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار اصفهان، همچنین درباره دریافت تسهیلات ذوب‌آهن از صندوق ملی توسعه و صندوق ملی محیط‌زیست به‌منظور کاهش آلودگی هوا، گفت: ذوب‌آهن سالیان بسیار در جبهه صنعت تلاش کرده و بار بزرگی را از دوش کشور برداشته است ولی در زمان حاضر عمر این کارخانه از ۴۰ سال به بالا رفته و با توجه به افزایش سطح آلودگی‌های آن، باید زودتر تعیین تکلیف شود. وی بابیان اینکه سلامت مردم اولویت و خط قرمز مدیریت استان است، تصریح کرد: در سفر هفته گذشته به شهرستان لنجان، آلودگی هوا ناشی از کارخانه ذوب‌آهن در این شهرستان مشهود و مردم بسیار گلایه‌مند بودند که گلایه به حقی است.

زینلیان عنوان کرد: اداره کل حفاظت محیط‌زیست اصفهان به‌عنوان دستگاه تخصصی باقدرت و جدیت ورود کند و مدیریت استان نیز حمایت خواهد کرد تا ذوب‌آهن دستگاه‌ها و تجهیزات خود را به‌روزرسانی و برنامه مشخص و مدون خود را دراین‌باره ارائه کند. وی خاطرنشان کرد: اداره کل حفاظت محیط‌زیست اصفهان نیز ضمن راستی آزمایی، نظارت خود را تشدید کند تا در زمستان آلودگی هوای استان به حداقل برسد. معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان عنوان کرد: باید توسعه استان در حوزه‌های گردشگری و دانش‌بنیان محقق شود تا بیش از این شاهد آلودگی هوا نباشیم. وی افزود: در زمان حاضر صنایعی که سال‌های قبل شکل‌گرفته‌اند ۲ راهکار اساسی پیش رودارند، یا تجهیزات خود را به‌روزرسانی کنند و آلودگی‌ها را کاهش دهند، یا باید حذف شوند. وی از عزم وزارت کشور در راستای کمک به برنامه‌های کاهش آلودگی هوا خبر داد و گفت: سال گذشته اصفهان آلوده‌ترین کلان‌شهر کشور بود ازاین‌رو برنامه‌های مدیریت استان از سمت وزارت کشور نیز به‌خوبی حمایت می‌شود ازاین‌رو بایستی با همبستگی درون استان برای کاهش آلودگی هوا اقدام شود.