نمایشگاه بین‌المللی اصفهان سی‌ساله شد

به عبارت دیگر هر نمایشگاه رویدادی است در راستای پررنگ کردن توانمندی‌ها و قابلیت‌های هر شهر و قطعا می‌تواند با بازاریابی و بازار سازی که در این فضا انجام می‌گیرد در بحث اشتغال و رونق تولید تاثیر بسزایی داشته باشد، قابل‌تأمل آنکه به هر میزان یک نمایشگاه از فضای فاخرتر و اعتبار بالاتری برخوردار باشد با استقبال بیشتری هم از سوی مخاطبان روبرو خواهد بود.

و حالا با توجه به اینکه اصفهان به‌عنوان یکی از شهرهای اقتصادی مطرح در مرکز تجارت کشور محسوب می‌شود و محلی برای گردآمدن بزرگ‌ترین تجار و واحدهای تولیدی و صنعتی است زیرساخت‌های بسیاری هم در این کلان‌شهر برای حوزه تجارت در نظر گرفته‌شده است که نمایشگاه بین‌المللی آن با فضایی نو و رویکردی تازه می‌تواند نقش مهمی را در این فرایند ایفا نماید. این‌چنین که از طریق این شاهراه می‌توان فعالیت‌های اقتصادی را به‌طور مدرن و در قالب استاندارد به نمایش گذاشت و بستری دیگر را برای پیشران شدن اقتصاد اصفهان فراهم نمود بر این اساس روزنامه دنیای اقتصاد گفتگویی با احمدرضا طحانیان مدیرعامل شرکت نمایشگاه بین‌المللی اصفهان درزمینه نقش این نمایشگاه در رونق اقتصادی اصفهان و رویکردهای جدید آن، انجام داد که در ادامه می‌خوانید.

آیا رونق اقتصادی شهر اصفهان با ابزار نمایشگاه بین‌المللی قابل تحقق است؟

رونق اقتصادی شهر به پارامترهای متعددی وابسته است یکی از این پارامترها، قوت و قدرت شبکه‌سازی بین کارآفرینان و فعالان اقتصادی شهر است. ابزار رویداد اگر در جایگاه شایسته‌ای قرار گیرد می‌تواند به‌عنوان یک عنصر مؤثر در این شبکه‌سازی نقش موثر ایفا کند.  به تعبیر دیگر اتاق بازرگانی به‌عنوان پارلمان بخش خصوصی محل گفتمان و شبکه ساز حوزه تولید، تجارت و صادرات، نیازمند پایگاهی است که بتواند به‌صورت مطلوب و مؤثر این هم‌افزایی حاصل از توانمندی‌های اقتصادی شهر را به تصویر بکشد و نقش این تصویرسازی بر عهده نمایشگاه بین‌المللی است. از طرفی دیگر مدیریت عالی شهر (شهرداری) و استان به‌عنوان حامی و هدایت‌گر در راستای اجرای سیاست‌های کلان اقتصادی و اجتماعی، باید مجهز به سیستمی کارآمد باشد که با زبان نمایش بتواند در توسعه شبکه‌سازی و هم‌گرایی تمام پتانسیل‌های موجود زمینه تعامل چندجانبه را فراهم آورد.

بر همین اساس است که در اغلب شهرهای نمایشگاهی دنیا شما شاهد هستید که شهرداری و اتاق بازرگانی سرمایه‌گذاران اصلی شرکت‌های نمایشگاهی هستند. پس نقش نمایشگاه یک نقش کلیدی و تکمیل‌کننده است.

مأموریت نمایشگاه را در همراهی با کارآفرینان و فعالان اقتصادی شهر، چگونه ارزیابی می‌کنید؟

با توجه به نقش کلیدی نمایشگاه که اشاره شد، مأموریت سایت نمایشگاه در هر منطقه جغرافیایی به‌مانند پل ارتباطی است، محل تلاقی و شاهراه بین حوزه‌های مختلف اقتصادی است. بر این اساس باید بستری فاخر و تمام‌عیار با ارائه کلکسیونی از خدمات را فراهم کند که بتوانند همه فعالان از این ارتباط و قدرت تسهیل گری استفاده کنند.

درواقع نمایشگاه، همراهی مؤثر برای فعالان و کارآفرینان اقتصادی و تجار است که بتوانند از طریق آن خود را به شاهراه اقتصادی دنیا متصل کنند و قطعا این ارتباط در پویایی کسب‌وکارها مؤثر است و با توجه به این نگاه، چشم‌انداز چهارساله آینده شرکت نمایشگاه‌ها هم تأکید به چنین نقشی است که نقشی کنش گرا، شتاب‌دهنده و شبکه محور را شامل می‌شود.

محوری بالا کوچک copy

نگاه نمایشگاه بین‌المللی اصفهان به توسعه کسب‌وکارها چگونه است؟

برخی از دارندگان سایت‌های نمایشگاهی، صرفاً نگاه سالن داری دارند بدین‌صورت که بدون توجه به میزان استفاده کسب‌وکارها از این فضا و میزان رضایت آن‌ها، امکانات فضای فیزیکی خود را در اختیار شرکای تجاری و شرکت‌های نمایشگاهی قرار می‌دهند. البته دوره این نوع نگاه گذشته است.

بنابراین شرکت نمایشگاه‌های اصفهان با عبور از این نوع نگاه با مدیریت جدید و با پاسداشت آنچه به‌عنوان استانداردترین سایت نمایشگاهی در کشور میراث دار آن است در تعریف جدید مأموریت و چشم‌انداز خود به کیفی سازی و تنوع‌بخشی خدمات خود به ذینفعان خود توجه کرده است. لباس فاخر و درخور بر این فضای نمایشگاهی برآمده از نوع نگاه مشتری نوازی، تنوع‌بخشی به خدمات، ایجاد ارزش‌افزوده مضاعف برای مشارکت‌کنندگان، ترویج تفکر شراکت برد - برد با تمامی شرکای تجاری با احترام به اصل رقابت آزاد و دوری از انحصار، نگرش حاکم بر رفتارش را تعریف کرده و تلاش همه همکاران در این راستا طراحی گردیده است. و با توجه به اینکه اصفهان، یک موقعیت ممتاز جغرافیایی کریدوری بین شمال - جنوب، شرق و غرب دارد و از طرفی استانی است با منابع متعدد خدادادی و توانمندی‌های متعدد صنعتی و چون ذات ابزار رویداد پیشبرد فروش و توسعه‌ای است، طبیعتاً همه کسب‌وکارها اگر عملکرد ما برایشان ارزش‌افزوده ایجاد کند می‌توانند از این ابزار استفاده برند. تلاش همکاران ما در خدمت‌رسانی به کسب‌وکارها همراهی تام با نگاه متمایز یک بنگاه اقتصادی توسعه‌ای است.

برای سال 1402 چه برنامه‌هایی موردنظر مدیران نمایشگاه قرار دارد و آیا در همین سال تحقق‌یافتنی است؟

خوشبختانه با نگاه برنامه‌ای مدیریت در آستانه سی‌سالگی شرکت نمایشگاه‌های اصفهان، برنامه 4 ساله آتی شرکت تدوین‌شده و بر اساس آن،4 نقشه راه سالانه به‌دست‌آمده که از مسیر آن به 66 اقدام عملی رسیدیم که از سال 1402 آغاز شد در فروردین‌ماه چندین پروژه مستخرج از برنامه‌های فوق با اولویت سرمایه انسانی و اصلاح ساختار با رویکرد چابکی سازمانی عملیاتی شده است. علاوه بر آن فعالیت‌های عمرانی که شامل تکمیل ساختمان تجارت و ساخت اولین سالن 7200 متری از 7 سالن، فاز دوم، افزایش فضاهای پارکینگ و اقدامات عمرانی دیگر ازجمله اقدامات آغازشده است. این 66 اقدام در قالب 10 راهبرد است که خط شروع آن از سال 1402 و بر اساس بودجه تعریف‌شده و اولویت‌بندی پروژه‌ها با تشخیص و تصویب هیات‌مدیره با حداقل 25 درصد و بعضی هم با 100 درصد پیشرفت با توجه به ماهیت در این سال خواهیم داشت. قطعاً همدلی و همت مدیران ارشد و همکاران و حمایت همه‌جانبه هیات مدیره محترم رسیدن به این اهداف را ممکن می‌سازد چراکه در تدوین برنامه، تمامی اقتضائات عینی و واقع‌بینانه در نظر گرفته‌شده است.

سهم نمایشگاه بین‌المللی اصفهان در تعاملات تجاری با دیگر استان‌ها تا چه میزان است؟

تعاملات تجاری یک زنجیره به‌هم‌پیوسته است، مرز جغرافیایی نمی‌شناسد منتها شناخت جایگاه و موقعیت کسب‌وکارها بسیار مهم است که بر اساس آن تعاملات مناسب با ابزار رویداد تعریف شود

در ارتباط‌گیری با سایر فعالان اقتصادی سایر استان‌ها، اصفهان، خود، در برخی از موضوعات نمایشگاهی، مزیت رقابتی دارد. مثل طلا، سنگ، فولاد و فرش و باید در این موارد تمام فعالیت‌های بازاریابی و بازار سازی خود را با نگاه تقویت این مزیت‌های رقابتی با دیگر استان‌ها تنظیم کنیم. در این راستا راهبرد افزایش تعاملات و مشارکت‌ها در برنامه پیش‌بینی‌شده و عملیاتی هم گردیده است که با تشکیل اتاق‌های فکر متشکل از فعالان این کسب‌وکارها همچون اتحادیه‌ها و انجمن‌ها، به دنبال هم‌گرایی و هم‌افزایی برای توسعه ارتباطات و افزایش موفقیت در برگزاری رویدادها هستیم. به دنبال این هستیم که با نشست‌های تخصصی با این فعالان حتی در انتخاب موضوعات رویدادها از نظرات آنان استفاده کنیم.

البته در بعضی از موضوعات نمایشگاهی هم ما مزیت رقابتی نداریم، لایه ارتباطی را طراحی کردیم که استان‌های دیگر نیز توانمندی‌های خود را در اصفهان به ظهور رسانند؛ و این تعاملات نیز کمبودهای استان را شناسایی می‌کند.

اما نقش دیگری هم که در تنوع ارائه خدمات تعریف‌شده است این است که به بهانه یک رویداد موانع و مشکلات کسب‌وکارها شناسایی و این موانع و مشکلات به شرکت‌های دانش‌بنیان و فن‌آور برای کشف راه‌حل ارائه شود و این تبادل تجربه علاوه بر تأمین منافع مادی طرفین جایگاه شرکت نمایشگاهی را به‌عنوان یک همراه موثر و تسهیلگر بیش‌ازپیش ارتقاء دهد.

نقش نمایشگاه را در تعاملات بین‌المللی چگونه ارزیابی می‌کنید؟

در حوزه تعاملات و مشارکت‌ها در بخش بین‌الملل به دنبال آن هستیم دیپلماسی اجتماعی مدیرعامل شرکت را توسعه دهیم و با حضور در مجامع و تالارهای خصوصی با دولت نقش ایفا کنیم.

دریک جمله نقش کنش گرایی ما ایدئال ما است. این‌چنین که در هیچ اتاق دربسته مدیران، وقتی سخن از استفاده ابزار رویداد و نمایشگاه می‌شود تصمیمی به‌غیراز مشارکت و حضور نمایشگاه رخ ندهد.

نمایشگاه بین‌المللی اصفهان در بین نمایشگاه‌های کشور در چه جایگاهی قرارگرفته است؟

درکلان شهرها به‌غیراز نمایشگاه تهران که خود موقعیتی ویژه به دلیل در پایتخت قرار گرفتن دارد اما ازلحاظ به‌روز بودن و دارا بودن استاندارهای مطلوب، بین دیگر کلان‌شهرها نمایشگاه اصفهان، جایگاه برتر را دارد. حال‌آنکه یک نمایشگاه از ابعادی چون متراژ، میزان زمین قابل‌واگذاری، کیفیت، استانداردسازی و رقبا مطرح است که برای تعیین جایگاه باید به همه این موارد توجه داشت. همچنین این مورد هم قابل‌تأمل است که روزبه‌روز، چرخه رقبا تنگ‌تر می‌شود زیرا اکنون اغلب شهرها دارای سایت نمایشگاهی شده‌اند و این موضوع چرخه رقابت را پیچیده‌تر و تنگ‌تر می‌کند.

حال آن‌کسی می‌تواند در این میدان ماندگار شود که حرف نو بزند و به‌غیراز ابزارهای مرسوم نمایشگاهی به ابزارهای دیگر هم متوسل شود.

واضح آنکه باید مشارکت‌کنندگان دریک نمایشگاه به این حس برسند که اگر در این نمایشگاه شرکت نکنند بازنده خواهند بود و ارزش مهمی را از دست می‌دهند و این مهم نه به‌ظاهر نمایشگاه، بلکه به آنچه از مشارکت در رویداد کسب می‌شود بازمی‌گردد.

نقاط ضعف نمایشگاه بین‌المللی اصفهان در چیست؟

بخشی از مشکلات، نقاط ضعف درون‌سازمانی است و برخی هم تهدیدهای برون‌سازمانی است که از عهده اختیار شرکت نمایشگاه خارج است.

ضعف‌های درون‌سازمانی مانند ضعف در اجرای فرایندهای برون‌سپاری، ضعف در برنامه‌های تدوین‌شده، ضعف در سرمایه انسانی که به‌عنوان شایسته‌سالاری مدنظر است. همچنین مشکلات

مربوط به موقعیت، مالکیت و دسترسی به محل نمایشگاه که ازنظر مخاطبان عمومی، نارضایتی‌ها وجود داشته و آنچه را خواهان بوده‌اند در این محل مشاهده نکرده‌اند. عدم توجه به منابع درآمدی و مشکلات نقدینگی نیز ازجمله چالش‌های نمایشگاه بین‌المللی اصفهان است که البته برای هرکدام برنامه‌هایی موردنظر قرار دارد.

ضمن آنکه توقع و انتظار بعضی از بهره‌برداران برای ارائه خدمات رایگان به آن‌ها معضل دیگر است درصورتی‌که نمایشگاه بین‌المللی، بنگاه اقتصادی از بخش خصوصی و بدون وابستگی به بودجه دولت است. سؤال آن است به‌عنوان بنگاه اقتصادی اگر این نمایشگاه درآمدی نداشته باشد چگونه می‌تواند رفتار اقتصادی و توسعه‌ای و حتی به بقاء و ماندگاری خود ادامه دهد؟

ضعف‌های برون‌سازمانی شامل چه مواردی می‌شود؟

اما یکسری تهدیدات هم خارج از اراده ما قرار دارد که به عدم ثبات ارتباطات بین‌المللی بازمی‌گردد، اگر تصمیمات خلق‌الساعه ثبات یابد با توجه به ترسو بودن سرمایه، برنامه‌ریزی بهتری می‌توان انجام داد؛ اما اکنون باوجود بی‌ثباتی و رکود تورمی و تورم افسارگسیخته در هزینه‌های سربار در کسب‌وکارها خصوصاً رشته خدمات، ارائه راهکار برای بخشی از مشکلات در توان ما نیست. به‌علاوه آنکه محدودیت‌های مختلف که نهادهای بالادستی در فعالیت شرکت‌های خصوصی ایجاد می‌کنند به‌تبع آن برای ما هم محدودیت ایجاد می‌شود.

درمجموع چه اهدافی موردنظر مدیران نمایشگاه بین‌المللی، برای بلندمدت قرار دارد؟

خوشبختانه با تدوین برنامه چهارساله و شناخت نقاط قوت و ضعف، تهدیدها و فرصت‌ها و آنچه قابلیت برنامه‌ریزی دارد مطالعاتی گرفته و بر مبنای آن چهار هدف کلان در این مدت در نظر شرکت نمایشگاه‌ها قرارگرفته است.

چه‌بسا یک‌زمانی در حسرت یک فضای استاندارد نمایشگاهی بودیم و امروز به مدد زحمات مدیریت‌های مختلف گذشته وارث یک فضای نمایشگاهی مناسب و درخوری هستیم که وظیفه ما را خطیر کرده است. اکنون‌که ما میراث دار ساختمان مناسب نمایشگاهی در فلات مرکزی ایران هستیم پاسداشت آن است لباسی بر این فضا بپوشانیم که درخور آن باشد. این‌چنین که به فرم و شکل کنونی آن، محتوایی مطلوب و شایسته را بیفزاییم تمام تلاش مدیریت آن است وارث خوبی باشیم و نمایشگاه بتواند به لحاظ محتوایی برای کسب‌وکارها ارزش‌افزوده ایجاد کند.