لجستیک در خدمت پخش

 برخی دارای طیف کامل زیرساخت‌ها، از هواپیماهای جت گرفته تا کامیون‌ها، انبارها و نرم‌افزارها هستند، در حالی که برخی دیگر در یک یا دو قسمت تخصص دارند. FedEx ،UPS و DHL ارائه‌دهندگان لجستیک معروف هستند. به‌طور معمول، خرده‌فروشان یا تولیدکنندگان بزرگ بخش عمده‌ای از شبکه لجستیک خود را در اختیار دارند. یعنی خدمات لجستیک را خود آن شرکت‌ها تامین می‌کنند. با این حال، اکثر شرکت‌ها این عملکرد را به ارائه‌دهندگان خدمات لجستیک دیگر یا (۳PLs) برون‌سپاری می‌کنند.

حمل‌ونقل و انبارداری دو وظیفه اصلی لجستیک

مدیریت حمل‌ونقل بر برنامه‌ریزی، بهینه‌سازی و اجرای استفاده از وسایل نقلیه برای جابه‌جایی کالا بین انبارها، مکان‌های خرده‌فروشی و مشتریان تمرکز دارد. حمل‌ونقل، چندوجهی است و می‌تواند شامل اقیانوس و دریا، هوایی، راه‌آهن و جاده باشد. جای تعجب نیست که مدیریت حمل‌ونقل یک فرآیند پیچیده است که شامل برنامه‌ریزی و بهینه‌سازی مسیرها و بارها، مدیریت سفارش، ممیزی حمل‌ونقل (گمرک) و پرداخت است. همچنین می‌تواند به مدیریت محوطه نیز بسط یابد، فرآیندی که بر حرکت وسایل نقلیه در محوطه‌های خارج از کارخانه‌های تولید، انبارها و تاسیسات توزیع نظارت می‌کند. مدیریت حامل یک جنبه مهم است زیرا قیمت، در دسترس بودن و ظرفیت حامل‌های حمل‌ونقل می‌تواند بسیار متفاوت باشد. شرکت‌های لجستیک معمولاً از نرم‌افزار سیستم مدیریت حمل‌ونقل (TMS) برای کمک به رفع نیازهای لجستیک مرتبط با حمل‌ونقل استفاده می‌کنند. همچنین برنامه‌های کاربردی مانند سیستم‌های مدیریت محوطه و انبار وجود دارد.

مدیریت انبار

انبارداری یا مدیریت انبار شامل وظایفی مانند مدیریت موجودی و انجام سفارش است. همچنین شامل مدیریت زیرساخت‌ها و فرآیندهای انبار می‌شود- به عنوان مثال، در یک مرکز تکمیل، جایی که سفارش‌ها برای کالاها دریافت، پردازش و انجام می‌شود (برای مشتری ارسال می‌شود). اکثر شرکت‌ها از نرم‌افزار سیستم مدیریت انبار (WMS) برای مدیریت جریان و ذخیره‌سازی کالا و ردیابی موجودی استفاده می‌کنند. اکثر فروشندگان نرم‌افزار برنامه‌ریزی منابع سازمانی (ERP) ماژول‌های TMS و WMS و همچنین اجزای تخصصی‌تر را برای مدیریت موجودی و سایر عملکردهای لجستیکی ارائه می‌دهند.

مدیریت گمرک

مدیریت گمرک، یا مدیریت تجارت جهانی، اغلب بخشی از لجستیک در نظر گرفته می‌شود، زیرا اسناد برای نشان دادن انطباق با مقررات دولتی اغلب باید در جایی که کالاها از مرزهای ملی عبور می‌کنند یا به بنادر کشتیرانی وارد می‌شوند، پردازش شوند.

گمرک

هوش مصنوعی (AI) و فناوری وسایل نقلیه بدون راننده نقش مهمی در نحوه عملکرد لجستیک در آینده خواهد داشت. برخی از ارائه‌دهندگان خدمات لجستیک در حال حاضر از هوش مصنوعی برای ردیابی بهتر بسته‌ها و پیش‌بینی مشکلات مربوط به حمل‌ونقل در زنجیره تامین استفاده می‌کنند. در همین حال، وسایل نقلیه خودران، مانند لیفتراک‌های بدون راننده، کامیون‌های تحویل و پهپادها، احتمالاً در انبارها، حیاط انبارها و بزرگراه‌ها رایج‌تر می‌شوند.

مدیریت لجستیک

مدیریت لجستیک، حکمرانی عملکردهای مدیریت زنجیره تامین است که به سازمان‌ها کمک می‌کند تا فرآیندهایی را برای جابه‌جایی و ذخیره‌سازی کالاها برنامه‌ریزی، مدیریت و اجرا کنند. فعالیت‌های مدیریت لجستیک معمولاً شامل مدیریت حمل‌ونقل ورودی و خروجی،

مدیریت ناوگان، انبارداری، جابه‌جایی مواد، انجام سفارش، طراحی شبکه لجستیک، کنترل موجودی، برنامه‌ریزی

عرضه/ تقاضا و مدیریت ارائه‌دهندگان خدمات لجستیکی شرکت ثالث است.

 اهمیت مدیریت لجستیک

مدیریت لجستیک موثر برای شرکت‌ها به دلایلی مثبت و منفی مهم است. مدیریت لجستیک خوب تضمین می‌کند که محصولات به مقرون‌به‌صرفه‌ترین، ایمن‌ترین، کارآمدترین شکل و به‌موقع ارسال می‌شوند. این باعث صرفه‌جویی در هزینه برای شرکت و رضایت بیشتر مشتریان می‌شود. در مقابل، مدیریت ضعیف لجستیک می‌تواند به آسیب‌دیدگی یا تاخیر در حمل‌ونقل منجر شود که می‌تواند موجب نارضایتی مشتریان، بازگرداندن و حذف محصولات شود. پیامدهای این مشکلات شامل هزینه‌های بالاتر و مشکلات ارتباط با مشتری است. به منظور اجتناب از این نتایج، مدیریت لجستیک موثر شامل برنامه‌ریزی دقیق، انتخاب سیستم نرم‌افزار مناسب، بررسی مناسب و انتخاب فروشندگان برون‌سپاری‌شده و منابع کافی برای رسیدگی به فرآیندهاست.

 فرآیند مدیریت لجستیک

مدیریت لجستیک به‌طور کلی شامل فرآیندهایی برای ترافیک ورودی و خروجی لجستیک است. لجستیک ورودی فرآیند انتقال کالا از تامین‌کنندگان به یک انبار و سپس به یک مرکز تولید برای تولید محصولات است. لجستیک ورودی می‌تواند شامل مواد خام، ابزار، قطعات، تجهیزات اداری و لوازم باشد. لجستیک خروجی فرآیند انتقال محصولات نهایی به خارج از موجودی انبار و ارسال آنها به مشتریان است. در اینجا چند مثال آورده شده است: برای یک سازنده کامپیوتر، لجستیک ورودی ممکن است شامل قطعات الکترونیکی، تراشه‌های کامپیوتری، کابل‌ها، کانکتورها، محفظه‌های قالب‌گیری‌شده و کارتن‌های حمل‌ونقل باشد. تدارکات خروجی شامل کامپیوتر تمام‌شده و دستگاه‌های جانبی مرتبط می‌شود. در همین حال، برای یک تولیدکننده مبلمان، تدارکات ورودی می‌تواند شامل چوب، چسب، پارچه، پیچ، میخ، رنگ و عینک ایمنی باشد، در حالی که تدارکات خروجی شامل مبلمان تمام‌شده است. فرآیندهای لجستیک همچنین شامل لجستیک معکوس یا مدیریت تمام عملکردهایی است که برای بازگرداندن کالاها و مواد استفاده می‌شود. لجستیک معکوس کالاها را از مشتری یا مقصد نهایی می‌گیرد و به سازمان مبدأ برمی‌گرداند؛ جایی که می‌توان آنها را مورد استفاده مجدد، تعمیر، تولید مجدد یا بازیافت قرار داد.

نرم‌افزار مدیریت لجستیک

نرم‌افزار مدیریت لجستیک شامل عملکردها و فرآیندهایی است که شرکت‌ها را قادر می‌سازد تا ذخیره‌سازی و تحویل محصول را مدیریت و اجرا کنند. برنامه‌های کاربردی مدیریت لجستیک از سیستم‌های بزرگ ERP که شامل توابع جامع و یکپارچه می‌شود تا برنامه‌های تخصصی را که تنها عملکردهای کمی دارند اجرا می‌کنند. توابع مدیریت لجستیک که بخشی از سیستم‌های ERP هستند معمولاً با سایر عملکردهای تجاری در سیستم مانند فروش، امور مالی، تدارکات و منابع انسانی ادغام می‌شوند. برنامه‌های تخصصی‌تر مدیریت لجستیک بر مدیریت انبار، مدیریت حمل‌ونقل و برنامه‌ریزی زنجیره تامین و اجرای زنجیره تامین تمرکز دارند.

چرا لجستیک مهم است

در حالی که تحویل به‌موقع بسته‌های دست‌نخورده همیشه در سراسر زنجیره تامین اهمیت داشته است، در سال‌های اخیر تجارت همه‌کاناله، با تحویل همان روز در خانه یا خرده‌فروشی محصولات سفارش گرفته‌شده از گوشی‌های هوشمند، بسیار حیاتی‌تر شده است. تامین‌کنندگان، تولیدکنندگان، توزیع‌کنندگان و خرده‌فروشان مجبور هستند فرآیندهای لجستیک خود را بهبود بخشند تا تقاضا برای تحویل سریع‌تر و راحت‌تر

طیف وسیع‌تری از کالاها را برآورده کنند. آنها همچنین مجبور شده‌اند فرآیندها و سیستم‌های خود را برای بهبود زنجیره تامین یکپارچه کنند.

 تفاوت بین لجستیک و مدیریت زنجیره تامین

مدیریت لجستیک جزء مهمی از مدیریت زنجیره تامین (SCM) است. در حالی که این اصطلاحات گاهی اوقات به جای یکدیگر استفاده می‌شوند، لجستیک بر جابه‌جایی محصولات و مواد تا حد امکان کارآمد تمرکز می‌کند. در مقابل، SCM طیف وسیع‌تری از فعالیت‌های برنامه‌ریزی زنجیره تامین (SCP) را دربر می‌گیرد، مانند برنامه‌ریزی تقاضا و فروش و برنامه‌ریزی عملیات (S&OP)، و اجرای زنجیره تامین (SCE)، از جمله منابع استراتژیک و مدیریت حمل‌ونقل هستند.

لجستیک و مدیریت تامین

گاهی اوقات، اصطلاحات لجستیک ورودی و خروجی به ترتیب برای نشان دادن تدارکات برای کالاهایی که به یک مرکز می‌رسند یا از آن خارج می‌شوند، استفاده می‌شود. یکی از مقوله‌های مهم، لجستیک معکوس است، فرآیندهای لجستیکی مورد نیاز برای بازگرداندن یک محصول برای سرویس، نوسازی یا از کار انداختن و بازیافت. به عبارت ساده، هدف مدیریت لجستیک، داشتن مقدار مناسبی از یک منبع یا ورودی در زمان مناسب، رساندن آن به مکان مناسب در شرایط مناسب و تحویل آن به مشتری داخلی یا خارجی به شکل صحیح است. لجستیک فرآیند کلی مدیریت نحوه کسب، ذخیره و انتقال منابع به مقصد نهایی است. تدارکات ضعیف در یک کسب‌وکار می‌تواند بر نتیجه آن تاثیر بگذارد. لجستیک در حال حاضر به‌طور گسترده در بخش کسب‌وکار، به ویژه از سوی شرکت‌ها در بخش‌های تولیدی، برای اشاره به نحوه مدیریت و جابه‌جایی منابع در طول زنجیره تامین استفاده می‌شود.

به عنوان مثال، در صنعت گاز طبیعی، لجستیک شامل مدیریت خطوط لوله، کامیون‌ها، تاسیسات ذخیره‌سازی و مراکز توزیع است که گاز را در طول زنجیره تامین مدیریت می‌کنند. یک زنجیره تامین کارآمد و رویه‌های لجستیک موثر برای کاهش هزینه‌ها و حفظ و افزایش کارایی ضروری است. تدارکات ضعیف به تحویل نابهنگام، عدم پاسخگویی به نیازهای مشتریان و در نهایت آسیب به کسب‌وکار منجر می‌شود.

مفهوم لجستیک تجاری از دهه ۱۹۶۰ تغییر کرده است. پیچیدگی روزافزون تامین مواد و منابع مورد نیاز شرکت‌ها و کارخانه‌ها، همراه با گسترش جهانی زنجیره‌های تامین، نیاز به متخصصانی به نام تدارکات زنجیره تامین را در پی داشته است. در عصر مدرن، رونق فناوری و پیچیدگی فرآیندهای لجستیک باعث ایجاد نرم‌افزارهای مدیریت لجستیک و شرکت‌های تخصصی متمرکز بر لجستیک شده است که حرکت منابع را در طول زنجیره تامین تسریع می‌کنند. یکی از دلایلی که خرده‌فروشان آنلاین بزرگ مانند آمازون بر چشم‌انداز خرده‌فروشی تسلط پیدا کرده‌اند، نوآوری کلی و کارایی لجستیک آنها در هر حلقه از زنجیره تامین است.

حوزه‌های لجستیک

لجستیک عمدتاً از منظر تجاری به چهار زیرسیستم تقسیم می‌شود:

 لجستیک تدارکات تامین

 لجستیک تولید

 لجستیک توزیع

 لجستیک دفع و بازیابی

در ابتدای یک زنجیره ارزش، لجستیک تدارکات تامین است که با سفارش مواد اولیه و انتخاب تامین‌کنندگان سروکار دارد. تمرکز در اینجا بر تحویل بهینه و به‌موقع است. فرآیندهای ذخیره‌سازی، جابه‌جایی و حمل‌ونقل داخلی در لجستیک تولید برنامه‌ریزی، کنترل و نظارت می‌شوند. یکی از جنبه‌های مهم لجستیک تولید پایین نگه داشتن هزینه‌های تولید یا کاهش آن است. لجستیک توزیع، که به عنوان لجستیک فروش نیز شناخته می‌شود، در درجه اول شامل توزیع و تحویل کالا می‌شود. اینها می‌توانند موجودی یا اطلاعات باشند. لجستیک توزیع نیز مسوولیت بهینه‌سازی بسته‌بندی و بهبود خدمات تحویل را بر عهده دارد. در حالی که سه زیرسیستم توضیح داده‌شده در بالا یکی پس از دیگری در زنجیره تامین جفت می‌شوند، همه آنها به وسیله لجستیک دفع، نفوذ می‌کنند که در طول کل فرآیند ایجاد ارزش تضمین می‌کند که ضایعات، کالاهایی که دیگر استفاده نمی‌شوند و باقی‌مانده‌های دیگر دفع می‌شوند یا مجدداً مورد استفاده قرار می‌گیرند. به دلیل کاربرد بسیار گسترده و خاص، لجستیک دفع را می‌توان در اصطلاحات محدود مختلفی تعریف کرد، به همین دلیل است که بسته به زمینه، به آن لجستیک برگشتی یا لجستیک معکوس نیز می‌گویند.