این محدودیت‌های می‌تواند در ادامه راه مسیر صادرات فولاد ایران را طولانی‌تر و سخت‌تر کند و همین موضوع هزینه‌های صادراتی را افزایش می‌دهد. این در حالی است که صنعت فولاد یکی از صنایعی است که در ارزآوری غیرنفتی برای کشور نقش مهمی را ایفا می‌کند و می‌تواند در کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی نقشی به مراتب پررنگ تر از دیگر صنایع ایفا کند.

همین موضوع باعث شده تا تولیدکنندگان فولاد نگاه ویژه‌تری به توسعه پایدار داشته و مسایل زیست‌محیطی را در اولویت قرار دهند. هرچند اگر امروز نگاهی به واحدهای تولیدی فولاد داشته باشید خواهید دید استانداردهای زیست‌محیطی در دستور کار قرار دارد و همین موضوع باعث شده تا نگاه عموم جامعه به فعالیت‌های این بخش تغییر کند.

حرکت به سمت تولید فولاد سبز یک الزام است و نمی‌توان آن را نادیده گرفت. البته امروز تولیدکنندگان فولاد خود به این موضوع توجه ویژه دارند. امروز کارخانه‌های تولید دارای تکنولوژی‌های جدیدی هستند که براساس آن‌ها بتوانند میزان آلایندگی را کاهش دهند، درواقع همه ملزم به رعایت استاندارد‌های زیست‌محیطی هستند و شاید در این زمینه اشاره به این موضوع خالی از لطف نباشد که شرکت فولاد مبارکه اصفهان از پیشتازان این امر است.

درواقع صنایع فولادی طبق برنامه و با سرمایه‌گذاری‌های صورت‌گرفته در این مسیر در حرکت هستند و اگر موانعی در این میان وجود دارد بخش عمده‌ای از آن به سیاست‌گذاری‌هایی باز می‌گردد که توانسته سرعت توسعه در این مسیر را کاهش دهد.

فراموش نکنیم در مساله محیط‌زیست با دو بخش فضای سبز و کاربرد دانش‌های روز مواجه هستیم که هر دو در واحدهای تولیدکننده فولاد در دستور کار و اجرایی شدن است. این موارد باعث شده آلودگی‌های زیست‌محیطی به حداقل برسد.

در حال حاضر واحدهای تولیدکننده فولاد با همکاری و تعامل شکل‌گرفته با شرکت‌های دانش‌بنیان در مسیر دستیابی به تولید فولاد سبز گام بر می‌دارند زیرا در سال‌های پیش‌رو قوانین و مقررات کشورهای اروپایی برای واردات فولاد و بحث کربن صفر سختگیرانه‌تر خواهد شد و صنعت فولاد ایران باید از امروز با برنامه‌ریزی دقیق به دنبال حفظ بازارهای خود باشد.

آن‌طور که فعالیت‌های واحدهای حاضر در صنعت فولاد نشان می‌دهد، این برنامه در بخش حفاظت از محیط‌زیست و تولید با روش‌هایی که منجر به تولید فولاد سبز شود در دستور کار است و باید آن را ا قدامی موثر در راستای تحقق توسعه پایدار دانست. امروز این ظرفیت در میان مجموعه‌های فولادی وجود دارد و می‌توان به دستیابی به فولاد سبز در سال‌های آینده امیدوار بود. تعامل شکل‌گرفته میان واحدهای فولادی، شرکت‌های دانش بنیان و همچنین نگاه حمایتی از سوی دولت روزنه‌های امیدی برای تحقق این موضوع است.