اصفهان را قطب نوآوری کشور خواهیم کرد

منفعت فولاد مبارکه برای مردم اصفهان

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه در پاسخ به خبرنگار روزنامه دنیای اقتصاد مبنی بر انتفاع مردم اصفهان از فولاد مبارکه و منابع تامین مالی پروژه‌های فولاد مبارکه گفت: اولین منفعت فولاد مبارکه برای مردم استان اصفهان، اشتغال و درآمدزایی است که به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم برای آنان شکل‌گرفته است. درآمدی که ۲۶ هزار نیروی فولاد مبارکه کسب می‌کنند، در همین استان هزینه می‌شود. منافع فولاد مبارکه به‌شدت بالاست و باید به‌گونه‌ای فعالیت کند که برای منطقه ضرری نداشته باشد، ارزش‌افزوده بالای این شرکت گواه بر منفعت داشتن فولاد مبارکه است. وی افزود: هدف‌گذاری فولاد مبارکه، تبدیل استان اصفهان به قطب نوآوری و فناوری کشور است که این امر خود برای مردم این استان منفعت دارد. بخشی از منابع مالی فولاد مبارکه، حاصل سود این شرکت و اوراقی است که از قبل داشته‌ و در آینده خواهد داشت. این شرکت ازنظر منابع مالی محدودیتی ندارد و با توجه به صادراتی که دارد، به دنبال وام‌های ارزی خارجی است.

طرح‌های توسعه کمی گروه فولاد مبارکه در شرکت فولاد هرمزگان و در کنار دریا اجرا می‌شود

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری مهر مبنی بر دلیل عدم احداث فولاد مبارکه در کنار دریا و حرکت برخلاف آمایش سرزمینی گفت: طرح‌های توسعه‌ای فولاد مبارکه در حوزه‌های کمّی، در شرکت فولاد هرمزگان و در کنار دریاست. یکی از مزایای در مرکز کشور بودن فولاد مبارکه، سهولت در حمل‌ونقل و تأمین مواد اولیه موردنیاز از اقصی نقاط کشور است. جابجایی شرکتی مثل فولاد مبارکه، بسیار پرهزینه است و صرف‌نظر از این موضوع، عمده محصول فولاد مبارکه به شمال کشور ارسال می‌شود و اگر در جنوب کشور قرار داشتیم، آلایندگی ناشی از حمل‌ونقل بسیار بیشتر بود.

طیب نیا همچنین با اشاره به پرونده تخلف ۹۲ هزار میلیارد تومانی گفت: اصل گزارش تحقیق و تفحص از فولاد مبارکه مربوط به دوره زمانی تا پایان سال ۱۳۹۹ بود و تیم جدید مدیریت فولاد مبارکه پس‌ازاین تاریخ، آغاز به کارکرد. هر تخلفی در فولاد مبارکه صورت گرفته باید به آن رسیدگی شود و قبل ازنظر مرجع قضایی، نمی‌توان در این خصوص قضاوت کرد. هر اطلاعاتی از ما خواسته‌شده در اختیار مراجع قضایی قرار داده‌ایم.

دلیل سودآوری فولاد مبارکه داشتن زنجیره تولید است

مدیرعامل فولاد مبارکه در پاسخ به سوال خبرنگار برای فردا گفت: یکی از چالش‌های جدید صنعت فولاد این است که ما ۶۵ میلیون تن ظرفیت در دست احداث داریم بالای ۱۰۰ میلیون تن مجوز داده‌شده، تولید الان ۳۰ میلیون تن است چراکه زیرساخت و منابع برای آن وجود ندارد و این چالش در سال‌های آینده افزایش خواهد یافت. ظرفیت تولید الان ۶۵ درصد است و در انتهای هرسال کاهش خواهد یافت. چراکه زیرساخت‌های لازم به‌خوبی پیش‌بینی‌نشده است.

در این گردونه باید مدیریت یکپارچه صورت گیرد و یکی از دلایل سودآوری فولاد مبارکه این است که زنجیره تولید را داریم. درعین‌حال طرح ادغام عمودی و افقی داریم. باید در حد توانمان زنجیره را متوازن کرد. در بحث سرمایه‌گذاری برای جریان دائمی زاینده‌رود هم حرفمان این است که می‌خواستیم سرمایه‌گذاری در این حوزه بکنیم اما اختلافات بین استانی و اینکه باید مجوزهایی صادر شود و صادر نشد، منجر شد در حوزه‌ای ورود کنیم که معارض نداشت.

فولاد مبارکه نه‌تنها رانت نمی‌گیرد بلکه مزایای زیادی دارد

طیب نیا در پایان سخنان خود به موضوع مهمی که این روزها داغ شده است پرداخت، اینکه آیا سودآوری فولاد مبارکه ناشی از رانت است یا نه یا فولاد مبارکه به جامعه مزیت‌هایی ارائه می‌کند؟ مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه گفت: اول این تفکر انحرافی است که هرکسی سود می‌دهد رانت می‌برد و این تفکر دارد در جامعه ترویج می‌شود. این غلط است. باید دست کارآفرینی را که دارد کار تولید می‌کند و سرمایه‌گذاری که دارد سرمایه‌گذاری می‌کند بوسید. تا وقتی‌که این تفکر نباشد و ما نگاهمان این است که سرمایه‌گذار رانت‌خوار است این کشور آباد نخواهد شد. طیب نیا با تاکید به اصحاب رسانه گفت: حواستان باشد که بازی این تفکرات انحرافی را نخورید. امروز کسی که سود نمی‌دهد منابع را تضییع می‌کند نه کسی که سود می‌دهد. استفاده از منابع ملی اگر منجر به ارزش‌افزوده شد بهترین جا برای منابع ملی است. ما یارانه بد داریم و یارانه خوب. اگر یارانه را جایی دادیم که اشتغال آفرینی، تولید و ارزش‌افزوده ایجاد شد جای یارانه همان‌جاست نه جایی که مصرف شود و سوخت شود؛ یارانه هدفمند یعنی این.

طیب نیا افزود: نکته سوم آنکه ما اصلا یارانه نمی‌گیریم. در بخش گاز که یارانه نمی‌گیریم. برق که قرار است خودمان تولید کنیم. هزینه حمل‌ونقل ما از قیمت جهانی هم بیشتر است. نیروی انسانی نیز که مازاد بر نرم‌های جهانی است و می‌توانیم نیروی انسانی را نصف کنیم. به‌جای آن با بهره‌وری، افزایش تولید و توسعه‌های جدید مقیاسمان را درست می‌کنیم. عوامل سودآوری مبارکه این موارد است که هیچ‌کدام رانت نیست.

استفاده حداکثری از ظرفیت‌های تولید که این مقدار در دنیا ۷۸ درصد، در کشور ۶۵ درصد و در فولاد مبارکه بالای ۱۰۰‌درصد است. دومین مورد وجود زنجیره کامل از سنگ تا رنگ و زنجیره متوازن است. توسعه هدفمندی که داریم با مطالعات یک‌ساله است. ما را باید با بنچ مارک جهانی مقایسه کرد. میگویند بهترین فولادسازان ۱۰ تا ۱۵ درصد سود می‌دهند چرا فولاد مبارکه ۳۵ درصد سود می‌دهد؟ باید این موضوع را در کنار تفکر بررسی کرد. پوسکو کره با نرخ تورم و بهره ۲.۵ درصدی، ۱۳ درصد سود می‌دهد و فولاد مبارکه اگر بخواهد ۵ برابر تورم سود بدهد، باید ۲۵۰ درصد سود ایجاد کند درنتیجه سود فولاد مبارکه غیرعادی نیست.

سود فولاد مبارکه به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم میان ۷۰‌میلیون نفر در کشور توزیع می‌شود

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه گفت: افتخار می‌کنیم که برترین شرکت در سودآوری و ایجاد ارزش‌افزوده در کشور هستیم؛ اما سودی که فولاد مبارکه ایجاد می‌کند در کشور هزینه می‌شود و در گام نخست به مالیات تبدیل‌شده و بعدازآن به سهامدارانی می‌رسد که ۴۰‌میلیون نفر آن سهامداران عدالت هستند. درنتیجه سود فولاد مبارکه به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم میان ۷۰ میلیون نفر در کشور توزیع می‌شود. سهام فولاد مبارکه سهام بسیار ارزشمندی است، طی‌۵‌سال گذشته ارزش سهم این شرکت ۳۱ برابر شده است.