گزارش یک دورهمی مالی

این دورهمی افطاری که در آن خبری از سخنرانی‌های مطول یا خودمعرفی گری‌های معمول نبود در حالی برگزار شد که جامعه فعالان اقتصادی کشور با توجه تغییرات گسترده در قالب و فرآیندهای نظام مالیات ستانی روبروست، روندی که در صورت حرکت آن بر ریل مدیریت روزآمد و تخصص گرایی می‌تواند نویدبخش شکل‌گیری یکی ارکان توسعه پایدار یعنی نظام جامع و عادلانه مالیاتی در کشور باشد.  بااین‌همه مگر می‌شود نخبگان مدیریت مالی در یکجا جمع شوند و مباحث مالی، اقتصادی و مالیاتی در آن مطرح نشود؟ آن‌هم وقتی تلاش‌های انجمن‌های سه‌گانه این حوزه در اصفهان و در رأس انجمن مدیران مالی اصفهان برای درج روز حسابدار در تقویم کشور رسمی کشور به ثمر نشسته و ۱۵ آذرماه هرسال، روز حسابدار نامیده شده است.

در همین رابطه بود که رضا صنعتی زاده از پیشکسوتان مدیریت مالی استان و رییس سابق هیات مدیره انجمن مدیران مالی در آغاز این رویداد به آن اشاره کرد، او در آغاز اشاره مختصری به تاریخچه انجمن کرد و ازجمله گفت: انجمن مدیران مالی  اصفهان در سال ۱۳۹۴ باهمت جمعی از دوستان این حوزه شروع به فعالیت کرد، اساس فلسفه تشکیل انجمن اتحاد و یکپارچگی حسابداران و ارتقا دانش حرفه‌ای بود. آغاز فعالیت این انجمن هم‌زمان شد با برگزاری همایش بزرگداشت روز حسابدار اصفهان و از دل آن نیز سه انجمن به وجود آمد که این انجمن‌ها شروع به فعالیت‌های حرفه‌ای کردند و حدود ۹ سال است که همایش روز حسابدار به همت انجمن‌های سه‌گانه برگزار می‌شود. یکی از ره‌آوردهای بزرگ انجمن‌ها ثبت روز حسابدار در تقویم ملی بود. ترجمه دو جلد کتاب و تمبر حسابدار نیز از دیگر فعالیت‌هایمان بود. از درآمدهای چاپ دو جلد کتاب نیز وقف علمی را پایه‌گذاری کردیم تا جوانان و همکارانی که نیاز به حمایت مالی دارند تا ادامه تحصیل دهند از این منابع استفاده کنند و با شرایطی آن را بازگردانند. صنعتی زاده اضافه کرد: امروز سعی کردیم از فضای عدد و رقم خارج شویم، امیدوارم اتحاد حسابداران تداوم پیدا کند. بحث ارتباط با انجمن حسابداران خبره نیز در دستور کار است تا برای آموزش‌های لازم همکاری‌هایی صورت بگیرد. از اساتید دانشگاه و کسانی که در این عرصه به تقویت انجمن کمک می‌کنند تشکر می‌کنم.

شادمان امینی که رییس هیات مدیره انجمن مدیران مالی اصفهان هم هست، در همین رویداد در صحبت کوتاهی با برشمردن دلایلی که ضرورت توجه بیشتر به نحوه اجرای قانون سامانه مؤدیان مالیاتی و پایانه‌های فروشگاهی را نشان می‌دهد، از اعضای انجمن خواست تا به مجموعه پرسش‌هایی که برای تبیین راهکارهای اجرای بهینه قانون مذکور تهیه‌شده، در آینده‌ای نزدیک پاسخ دهند، پرسش‌هایی که می‌تواند دغدغه‌ها، راه‌کارها و مسیرهای بهتر شدن اجرای این فرآیند را بیشتر از پیش مشخص کند و البته ابهامات احتمالی پیرامون اجرای این قانون و نحوه استفاده از سامانه جدید را برای فعالان اقتصادی را مرتفع کند. امینی همچنین به برنامه‌های این انجمن در فصل جدید فعالیت آن اشاره کرد و گفت اولین برنامه این فصل سمینار سامانه مؤدیان مالیاتی است که۲۸ فروردین‌ماه با همکاری گروه نرم افزاری همکاران سیستم در اتاق بازرگانی اصفهان برگزار می‌شود. برنامه بعدی کارگاه آموزشی محاسبه بهای تمام‌شده محصول است که با موضوع بهای تمام‌شده در نیمه دوم اردیبهشت برگزار می‌شود و پس‌ازآن وبینار ۳ ساعته سامانه مؤدیان خواهد بود که پیرامون مباحث مالیاتی-برگزار خواهد شد. همچنین کارگاه آموزشی بررسی آخرین تغییرات استانداردهای حسابداری در نیمه اول خردادماه و- سمینار ۴ ساعته اظهارنامه مشاغل و فرم تبصره ماده ۱۰۰  ازجمله برنامه‌های خردادماه محسوب می‌شود. به گفته امینی رویدادهای آموزشی، سمینار و وبینارهایی با موضوعات اظهارنامه اشخاص حقوقی، اظهارنامه اشخاص حقوقی، سامانه مؤدیان، آخرین تغییرات حسابرسی تامین اجتماعی و نکات بااهمیت قانون تجارت در ماه‌های تابستان برگزار خواهند شد که برنامه دقیق آن‌ها برای مخاطبان اختصاصی و عمومی ارسال خواهد شد.

ضرورت استفاده از سامانه مالیاتی

در حاشیه این رویداد، گفت‌وگویی با دکتر محسن کی منش نایب رییس انجمن مدیران مالی و مسوول آموزش این انجمن داشتیم که در آن، کی منش با اشاره به تصویب قانون مزبور ازجمله گفت: این سامانه در قالب پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان که در سال ۱۳۹۷ خورشیدی  مصوب شد، سیستم سنتی مالیاتی را به یک سیستم مالیاتی بر اساس اطلاعات و داده‌های به روز و نظام مند  تبدیل می‌کند و قرار است فرآیندهای مالیاتی را از حالت سنتی خارج و آن را به‌روز کند که امید می‌رود با اجرای آن، فرار مالیاتی و نا عدالتی مالیاتی وجود نداشته باشد. باید بگویم اگر دوستان از این سامانه درست استفاده نکنند یک سری مشکلات برایشان پیش می‌آید، مثلا هزینه‌ها و خریدهایشان توسط سازمان امور مالیاتی پذیرفته نمی‌شود. اگر نتوانند در برابر فروشی که اعلام می‌کنند، صورت‌حساب الکترونیکی دریافت کنند، کل مبالغ سود تلقی می‌شود و باید مالیات آن را پرداخت کنند. کی منش همچنین در مورد نقش آموزش در بهبود این فرآیند گفت: با توجه به تجربیاتی که وجود دارد معمولا سازمان‌ها وقتی یک تغییر بزرگی در آن‌ها اتفاق می‌افتد معمولا در آموزش دیر عمل می‌کنند انجمن مالی اصفهان می‌تواند نقش خوبی در آموزش کارفرمایان و حسابداران داشته باشد تا به‌موقع از تحولات باخبر و با سامانه هماهنگ شوند. ما از سال گذشته فرآیند آموزش سامانه مودیان را تعریف کرده، سمینارها و وبینارهایی هم برگزار کرده ایم‌ و امسال نیز  در انتهای فروردین ماه یک سمینار داریم و در بحث‌های آموزشی نیز قطعا چند ماه یک‌بار آموزش‌های وبیناری و سمیناری را خواهیم داشت. در پایان عرض می کنم باید خود را با تغییر هماهنگ کنیم تا مشکلات زیادی برایمان پیش نیاید. توصیه می‌کنم دوستان از انجمن‌ها اطلاعات لازم را پیگیری کنند.