نوزایی گردشگری در اردیبهشت

قطعاً مهمان‌نوازی از این گردشگران بهاری، به زیرساخت‌های مناسبی هم نیاز است که باید موردتوجه مسوولان این بخش قرار گیرد.

مهمان‌نوازی اصفهان از گردشگران در اردیبهشت‌ماه

مهد تمدن، نصف جهان، پایتخت فرهنگی هنری ازجمله القابی است که همواره برای اصفهان در نظر گرفته‌شده و آن را به‌عنوان یکی از مراکز بی‌نظیر گردشگری معرفی کرده است.

شهری که از گذشته‌های دور با نقش‌جهان، زاینده‌رود، پل‌های تاریخی و چهل‌ستونش شناخته می‌شد. استانی پهناور که باوجود قابلیت‌ها و ویژگی‌های منحصربه‌فردش امروزه باید شناخته‌شده‌تر ازهر دوران و مقصد گردشگران فراوانی باشد همان‌گونه که در سال‌های گذشته چنین بود. سال‌هایی نه‌چندان دور که صنعت گردشگری در اصفهان زنده و پویا بود و درست در روزگاری که برنامه‌هایی در جهت پیشروی این صنعت به جریان افتاده بود به‌یک‌باره برخی عوامل طبیعی و غیرطبیعی همچون شیوع ویروس کرونا توانست این صنعت را برای چند سال تحت‌الشعاع خود قرار دهد. اما خوشبختانه بهار امسال، باوجود فروکش کردن این ویروس، اصفهان میزبان گردشگران زیادی ازسر تا سر ایران شد.

به‌طوری‌که هنوز هم با سپری شدن ایام نوروز، مسافران زیادی در اصفهان هستند و تخمین زده می‌شود در اردیبهشت‌ماه که به‌عنوان برترین ماه اصفهان ازلحاظ آب‌وهوایی، زیبایی و جلوه‌های طبیعت شناخته می‌شود با گردشگران و مسافران زیادی روبرو باشیم.

چه‌بسا از گذشته‌های دور در دومین ماه سال که اصفهان در اوج شکوه و عظمت قرار می‌گیرد گردشگران داخلی و خارجی سفر به آن را ترجیح می‌دادند و این رویداد خوشایند، برای فعالان مختلف این صنعت از آژانس‌ها گرفته تا هتلداران بارونق اقتصادی قابل‌توجهی همراه بود.

امسال هم امید می‌رود شاهد همان روزهای پررونق گردشگری در نصف جهانی باشیم که جدای از زیبایی‌های بی‌مانند شهر اصفهان در اردیبهشت‌ماه، هرکدام از شهرستان‌ها و روستاهای آن در این زمان، جاذبه‌هایی را نمایان می‌کند که با برنامه‌ریزی صحیح و فراهم‌سازی بسترهای مناسب، می‌توان نوروزی دیگر را برای این استان رقم زد.

از جشنواره گلاب‌گیری کاشان، دیدنی‌های روستای ابیانه، دشت لاله‌های واژگون، آبشار نیاسر، روستای پرجاذبه افسوس و...که ورود به هرکدام از این مناطق در فصل بهار، دنیایی از شگفتی را به ارمغان می‌آورد و می‌توان با استفاده از این ظرفیت‌های میراثی و گردشگری، پس از چند سال رکود، رونق اقتصادی را به این صنعت بازگردانید. چه‌بسا جاری بودن زاینده‌رود خود مرهمی قوی بر زخم این صنعت خواهد بود. و البته ضرورت دارد با توجه به لزوم حضور گردشگران داخلی در اصفهان، تدابیری هم برای تغییر نگاه گردشگران خارجی نسبت به ایران و به‌ویژه اصفهان اندیشیده شود تا دروازه‌های این استان در زیباترین فصل و ماه سال، بر روی علاقه‌مندان از اقصی نقاط دنیا، گشوده باشد.

برای رونق گردشگری چه انجام‌گرفته است؟

در آستانه هزاره سوم، صنعت گردشگری به‌عنوان یکی از مهم‌ترین بخش‌های اقتصادی در بسیاری از کشورها مطرح است و مدت‌هاست که اقدامات گسترده‌ای برای توسعه این صنعت در اغلب کشورها آغازشده است.

اما در ایران نیز با توجه به اینکه صنعت گردشگری ازجمله صنایع فرهنگی است. باوجود ویژگی‌ها و پتانسیل‌ها و جذابیت‌های فرهنگی و تاریخی تمدن ایرانی و اسلامی می‌تواند از مهم‌ترین ابزارهای کارآمد در جهت رهایی از وابستگی به درآمدهای نفتی مدنظر واقع باشد.

قابل‌تأمل آنکه اشتغال‌زایی و ارزآوری گردشگری، صنعت گردشگری را به سومین صنعت بزرگ جهان مبدل کرده است و بدون شک در ایران هم که با اتکا به فرهنگ غنی و توانمندی‌های بالقوه باستانی و تاریخی، طبیعی و فرهنگی، می‌تواند رتبه‌ای والا در میان صنایع کشور به دست آورد.

بااین‌حال، اگرچه ایران، ازنظر تنوع اقلیمی، فرهنگ و تاریخ کهن، وجود آثار باستانی فراوان و جاذبه‌های طبیعی و دیدنی نادر کشور و وجود اغلب زمینه‌های گردشگری جزو دهمین و یا به روایتی پنجمین کشور دنیا قرار دارد ولی در امر توریست پذیری در رده‌ای قرارگرفته که هیچ سنخیتی با شرایط و ظرفیت‌های طبیعی و گردشگری آن ندارد. این‌چنین که بر طبق گزارش‌های موجود، از حدود ۳ هزار آژانس گردشگری فعال در کشور، فقط ۱۰۰ تا ۱۵۰ آژانس درزمینه ورهای ورودی فعال‌اند و دیگر آژانس‌ها در حوزه گردشگری داخلی، تورهای خروجی و حوزه‌های تخصصی گردشگری مانند طبیعت‌گردی فعالیت می‌کنند. ۱۶ آژانس گردشگری نیز درزمینه گردشگری سلامت فعال هستند. اما در میان همه مناطق گردشگر پذیر ایران، اصفهان که پیش‌ازاین دارای جایگاه قابل‌توجهی در گردشگری بود و سال‌ها دست‌به‌گریبان با رکود شدیدی در این بخش شده بود. اکنون سؤال آن است در همین سال‌های پر چالش وبی رونقی برای توسعه صنعت گردشگری خود چه کرده است؟

آیا در دوران دولت سیزدهم اقداماتی مفید در این راستا شده است؟ و با توجه به اینکه گردشگری نصف جهان، در فروردین‌ماه امسال توانست تا میزانی قدرت ازدست‌رفته خود را بازیابد برای ماه‌های پیش رو، چه برنامه‌ای اندیشیده شده است؟

بر طبق گفته مسوولان باوجود فاصله داشتن تا میزان مطلوب اما در حال حاضر از ۱۰ هزار تختی که در صنعت گردشگری اصفهان موجود بوده اکنون به ۳۷ هزار تخت رسیده‌ایم؛ که افزایش تعداد تخت‌های هتل‌ها و مراکز اقامتی در استان اصفهان گویای اهمیت بخشی به این صنعت است.

به‌علاوه از رویکردهای جدی دولتمردان در یک سال اخیر، حمایت از سرمایه‌گذاری در گردشگری، بوده چراکه این نتیجه حاصل گشته برای توسعه پایدار و دستیابی به اقتصاد غیرنفتی، گردشگری گزینه بسیار مناسبی است. از طرفی اصفهان باوجود شرایط اقلیمی خاص خود، امکان روی‌آوری به صنایع دیگر را ندارد به‌طوری‌که گفته می‌شود امروز استان اصفهان به نقطه‌ای رسیده است که نه می‌تواند یک سانتی‌متر زمین کشاورزی اضافه کند و نه اینکه یک کارخانه صنعتی به این بخش بیفزاید؛ بنابراین می‌بایست در اندیشه توسعه صنایع دیگر باشد که بتواند از طریق آن درآمدزایی داشته باشد. بدون شک از مهم‌ترین این صنایع پاک و فرهنگی، گردشگری است که برای ارتقای آن، فراهم‌سازی زیرساخت‌های مناسب و حمایت‌های قوی نیاز است.

از افزایش کمی و کیفی هتل‌ها، واحدهای اقامتی گرفته تا خدمات پذیرایی، تفریحی، حمل‌ونقل مناسب، خدمات پزشکی و بهداشتی و...که توجه به هرکدام در جهت توسعه گردشگری ضرورت دارد.

ضمن آنکه به ایجاد امنیت که شاهراه مهم و محوری صنعت گردشگری است توجه شود زیرا با هر ناآرامی در کشور، تعداد قابل‌توجهی از سفرها و تورهای رزرو شده لغو می‌گردد. به‌گونه‌ای که مسافران نسبت به حضور در ایران مردد و بی‌اعتماد و کشورهایی دیگر را برای سفر جایگزین می‌کنند.

 و مورد دیگر اگر قرار بر جایگاه مناسب گردشگری در میان صنایع دیگر باشد و اگر خواستار رشد گردشگران در همه ایام سال هستیم باید از چند منطقه و شهرستان این استان گذر کرد و پهنه جغرافیایی این استان را برای میزبانی از گردشگران آماده نمود.

به عبارتی رشد متوازن گردشگری و سفر در شهرها و شهرستان‌های مختلف استان اصفهان از برنامه‌های اصلی متولیان و فعالان گردشگری در این استان باشد.

اردیبهشت، ماه بی‌نظیر اصفهان

در ارتباط با صنعت گردشگری اصفهان، کریم بیگی رئیس جامعه حرفه‌ای هتلداران اصفهان در گفت‌وگو با دنیای اقتصاد با اشاره به رونق گردشگری در فروردین‌ماه بیان می‌کند: باوجود گذر از اوج‌گیری کرونا، شرایط جوی مناسب و زاینده‌رود پرآب، امسال مسافران از اصفهان استقبال خوبی داشتند به‌طوری‌که ضررهای چندساله این صنعت تا حدودی جبران و دلگرمی برای سرمایه‌گذاران این حوزه به وجود آمد.

به گفته این مسوول گردشگری صنعتی شکننده بوده و همواره این نگرانی برای سرمایه‌گذارانش وجود دارد که کوچک‌ترین اتفاق داخلی و خارجی آن را متأثر می‌کند. واضح آنکه با توجه به اتفاقات چند سال قبل، فعالان همواره مضطرب رخدادی ناخوش هستند. و می‌افزاید: امیدواریم که روال خوشایندی که برای نوروز اصفهان درزمینه صنعت گردشگری به وجود آمد تداوم داشته باشد. به‌خصوص اردیبهشت‌ماه که زیبایی‌های اصفهان منحصربه‌فرد و دوچندان هم می‌شود انتظار ورود توریست‌های خارجی راداریم.

وی تصریح می‌کند: در سال‌های قبل از کرونا این ماه، زمان اوج‌گیری ورود گردشگران خارجی بود امسال هم با توجه به شرایط آب‌وهوایی و ارتباط‌گیری ایران با چند کشور همسایه نسبت به این موضوع خوش‌بین هستیم. ضمن آنکه پیش‌بینی می‌شود اردیبهشت‌ماه همایش‌ها و اجلاس‌های کشوری متعددی هم در اصفهان برگزار شود که این اقدام نیز به رونق صنعت گردشگری منتهی می‌شود.

بیگی با تأکید بر همراهی و همکاری دولت با بخش خصوصی و فعالان صنعت گردشگری دریک سال اخیر می‌گوید: همراهی بیشتر با بخش خصوصی، افزایش سقف تسهیلات به سرمایه‌گذاران، معافیت مالیاتی، انرژی و نرخ ارزی ارائه خدمات به گردشگران خارجی ازجمله مهماتی است که از دولت برای توسعه صنعت گردشگری انتظار داریم.

محوری بالا copy