ویلاهای نوروزی در توقفگاه کرونا

اقامتگاه‌های مسافری به دو شکل رسمی و غیررسمی تقسیم می‌شوند که هتل‌ها و خانه مسافرها جزو اقامتگاه‌های رسمی محسوب می‌شوند و ویلاها، خانه‌ها و سوئیت‌ها از اقسام اقامتگاه‌های غیررسمی به‌شمار می‌روند. مالکان ویلاها به‌ویژه در استان‌های شمالی کشور در ایام تعطیلات نوروز ۹۹ به‌منظور جلوگیری از سفر مسافران به این استان‌ها در جهت کاهش ابتلا به ویروس کرونا به سه شکل، عرضه ویلا را متوقف یا مشروط کرده‌اند. استارت‌آپ‌ها و سامانه‌های مجازی، عرضه ویلا و کار معرفی ویلا را متوقف کرده و در سایت‌های خود رسما عدم فعالیت در تعطیلات نوروز به‌دلیل شیوع کرونا را اعلام کرده و موکول کردن سفر به تاریخ دیگر را تاکید کرده‌اند. این گروه از فعالان گردشگری فعالیت‌های خود را اکنون به شکل تبلیغ غذاهای محلی ادامه می‌دهند. در شکل دوم عرضه‌کنندگان ویلا، بومی‌ها (ساکنان استان‌های شمالی) به‌شکل خودجوش و مستقل از بخشنامه‌ها و دستورات دولتی و محلی در برابر کلیه مشتریان قدیمی و حتی مشتریان جدید از «انصراف اجاره ویلاها در کل ایام عید ۹۹» می‌گویند. همچنین مالکان غیربومی ویلاهای اجاره‌ای در شمال به شکل مشروط (در صورت بازبودن جاده‌ها و امکان ورود مسافر برای اسکان) با قیمت ۳۰ درصد سال گذشته ویلاهای خود را اجاره می‌دهند. البته ریسک پرداخت یا پیش‌پرداخت اجاره ویلاها بسیار بالاست زیرا سفر در این ایام تاحدودی امکان‌پذیر نیست و بومی‌های برخی استان‌ها مانع ورود مسافر به مناطق خود می‌شوند.

برخی از استارت‌آپ‌ها و سامانه‌های مجازی که ارائه‌کننده فروش وسایل سفر همچون هواپیما، قطار و اتوبوس هستند نیز به‌منظور پیشگیری از خسارت‌های وارده از کاهش مسافران و لغو سفرها به دلیل شیوع کرونا فروش بلیت‌های مسافرتی در ایام نوروز ۹۹ را متوقف کرده‌اند زیرا این احتمال وجود دارد که مسافران، هتل و اقامتگاهی در مقصد پیدا نکنند. هتل‌ها به‌عنوان اقامتگاه‌های رسمی به دو شکل به ارائه محصولات خود می‌پردازند. نوع اول عرضه مستقیم اجاره اتاق هتل‌ها است که برخی هتل‌ها باتوجه به اعلام مقامات محلی هیچ‌گونه ارائه خدماتی در ایام نوروز و پذیرش مسافر نخواهند داشت اما برخی از هتل‌ها به‌ویژه در شهرهای گردشگرپذیری همچون اصفهان و مشهد محدودیتی برای رزرو و پذیرش مسافران در تعطیلات نوروز ۹۹ درنظر نگرفته و اعلام کرده‌اند تاکنون هیچ بخشنامه‌ رسمی مبنی بر عدم پذیرش مسافر به آنان ابلاغ نشده است. استارت‌آپ‌ها و سامانه‌های مجازی رزرو هتل‌ها نیز با حذف هتل‌هایی که حاضر به پذیرش مسافران نیستند امکان رزرو هتل‌های دیگر در ایام نوروز ۹۹ را فراهم کرده‌اند و در واقع در رفتار هتل‌ها در یک استان نوعی تضاد و دوگانگی رفتاری وجود دارد که این امر را می‌توان در چراغ سبز وزارت گردشگری به هتل‌ها با اعلام دستورالعمل دوم پیشگیری از شیوع کرونا در اماکن و تاسیسات گردشگری مشاهده کرد که تا حدودی مسافرت در عید ۹۹ را امکان‌پذیر می‌داند.

به گزارش «دنیای اقتصاد» باتوجه به اینکه دولت، مقامات ارشد و رئیس ستاد مدیریت کرونا توصیه صریح و موضع‌گیری سرسختانه‌ای نسبت به تعطیلات عید و سفرهای نوروزی خانواده‌های ایرانی در این دوره خاص شیوع کرونا داشته‌اند و در خانه ماندن و پرهیز از سفرهای برون شهری و درون شهری را به‌منظور حفظ سلامت و بهداشت شهروندان با دو نگاه کند شدن شیوع کرونا و کاهش ابتلا به ویروس کرونا اعلام کرده‌اند، همچنین علاوه بر اعلام مسوولان کشوری مبنی بر عدم سفرهای غیرضروری، سازمان بهداشت جهانی و سازمان جهانی گردشگری دو مرجع بین‌المللی در حوزه سلامت و توریسم نیز اعلام کرده‌اند که تمامی شهروندان کلیه کشورهای جهان تا اطلاع ثانوی (پایان موج ابتلا به کرونا در دنیا) از هرنوع سفر غیرضروری به‌ویژه تفریحی و گردشگری پرهیز کنند، چراکه این جابه‌جایی‌ها می‌تواند منجر به انتقال ویروس و ابتلا به کرونا در اثر دورهمی‌ها در فضای عمومی شود. اما با این‌حال متولی گردشگری در دولت متناسب با توصیه‌های جهانی و تاکید ستاد مدیریت کرونا برای بازار گردشگری عید ۹۹ محدودیت‌های لازم ضدکرونا درنظر نگرفته است.

پنج‌شنبه گذشته علی‌اصغر مونسان، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی دستورالعمل جامع پیشگیری از شیوع کرونا در اماکن و تاسیسات گردشگری را به مدیران کل گردشگری ۳۱ استان‌ ابلاغ کرد. انتظار این بود که در این دستورالعمل به صراحت بر توقف موقت عرضه خدمات گردشگری به منظور کاهش ابتلا به کرونا تاکید شده باشد. به این معنی که در دستورالعمل کلیه اقامتگاه‌ها، اماکن و مراکز تفریحی و گردشگری استان‌ها در ایام عید از ارائه سرویس و خدمات خودداری کنند. این توقف می‌تواند مانع سفر و حضور خانواده‌ها در خارج از منزل شود. این در حالی است که در این دستورالعمل بندی با عنوان پروتکل بهداشتی و حفاظتی واحدهای اقامتی فعال در زمان شیوع کرونا وجود دارد که در این بند آمده است: «تهیه اقلام بهداشتی اعم از محلول‌های ضدعفونی دست و محیط، تهیه ماسک به اندازه لازم برای پرسنل و میهمانان، گندزدایی تمام بخش‌ها و اتاق‌ها، شست‌و‌شوی حوله و ملحفه با حرارت بالا، مدیریت صحیح پسماند، تخلیه مینی بار، اعلام مراتب به واحدهای درمانی در صورت مشاهده علائم کرونا در هر یک از میهمانان، خاموش کردن تاسیسات غیر لازم به منظور صرفه‌جویی در مصرف انرژی، استفاده از خدمات روم سرویس تا حتی‌الامکان از موارد ذکرشده در این پروتکل است.» این پروتکل کاملا با توصیه‌ها و دغدغه‌های رئیس ستاد مدیریت کرونا در تضاد است. همچنین با تصمیمات مقامات محلی ستاد مبارزه حداقل ۲۰ استان کشور مبنی بر عدم سفر و پذیرش مسافر مغایرت دارد. اگرچه در پروتکلی از این دستورالعمل به تعطیلی واحدهای اقامتی در اثر شیوع کرونا اشاره شده که بسیار گنگ و نامفهوم است و اشاره‌ای به اینکه کدام اقامتگاه‌ها مدنظر است نشده و این درحالی است که در پروتکلی دیگر اجازه به فعالیت برخی واحدهای اقامتی داده شده است.

همچنین در پروتکلی دیگر از این دستورالعمل قوانینی جهت بازگشایی واحدهای اقامتی تعطیل شده در اثر کرونا ابلاغ شده است. تمام واحدهای اقامتی باید مجوز فعالیت مجدد را از معاونت گردشگری استان به‌صورت کتبی دریافت کنند و هیچ‌یک از واحدها حق بازگشایی خودسرانه و قبل از اعلام بخشنامه وزارت متبوع یا معاونت گردشگری استان را نخواهند داشت. مراتب بازگشایی واحدها به نیروی انتظامی و اماکن استان اعلام شود و پیش از بازگشایی واحد تمام بخش‌های قابل نظافت و ضدعفونی نظافت و گندزدایی شود.

به گزارش «دنیای‌اقتصاد» در راستای عطف به اظهارات سخنگوی دولت در جهت پرهیز از سفرهای نوروزی و تغییر روحیه شهروندان پس از پایان موج کرونا، تعطیلاتی جهت بازگشت سلامت روانی لحاظ شود. کمیته گردشگری و فضاهای ورزشی نیز دو زمان پیشنهادی به‌منظور تعطیلات جبرانی در ازای توقف سفرهای نوروزی مطرح کردند که آن را در اختیار ستاد مدیریت کرونا قرار داده و در صورت تصویب هیات دولت به مرحله اجرا خواهد رسید.این کمیته به‌منظور ایجاد فرصت سفر همگانی پس از بحران کرونا و تشویق شهروندان به سفر، دو زمان پیشنهادی با ملحوظ کردن بنزین سفر مطرح کرده است. زمان پیشنهادی نخست در تعطیلات عید فطر در روزهای یکشنبه و دوشنبه، چهارم و پنجم خرداد است که احتمالا این تعطیلات تا پایان آن هفته باشد و زمان پیشنهادی دوم تعطیلات عید قربان تا غدیر در مردادماه است. باتوجه به پیش‌بینی ستاد مدیریت کرونا موج شیوع کرونا حداقل تا پایان خرداد ادامه دارد به همین دلیل پذیرش تعطیلات عید فطر از جانب دولت احتمالا با مخالفت همراه خواهد بود.