آژانس‌های مسافرتی در کمای «کرونا»

 این روزها بازار گردشگری ایران در یک وضعیت فوق‌العاده به سر می‌برد و با شیوع ویروس کرونا و ورود آن به ایران بسیاری از فعالان این حوزه با مشکلات مختلفی مواجه شده‌اند، به‌طوری‌که اغلب دفاتر مسافرتی از کاهش میزان فروش تورها و بلیت‌ها معترض هستند. در این میان برخی از کشورها از جمله ترکیه به بستن مرزهای خود پرداخته‌اند و از ورود گردشگران ایرانی به کشور خود جلوگیری می‌کنند. همین امر نیز موجب شده بسیاری از تورهای مسافرتی برای گردشگران ایرانی حتی در ایام تعطیلات نوروز لغو شود. به گزارش «دنیای‌اقتصاد» بیش از ۵۰ نفر از فعالان بازار گردشگری در جلسه‌ای حاضر شدند تا راهکاری برای این مشکلات پیدا کنند. آنها از کنسلی بیش از اندازه سفرها به علت لغو پروازها متضرر شده‌اند و در حال حاضر نیز باید پول مسافران را به آنها بازگردانند. از طرفی به علت اینکه در کشورهای خارجی برای همین مسافران اقامتگاه‌هایی را رزرو کرده‌اند با این اتفاق از نظر اقتصادی به میزان قابل توجهی متضرر خواهند شد.

از سوی دیگر فعالان بازار گردشگری عنوان کردند که ایام عید یکی از مهم‌ترین زمان‌ها برای کسب‌و‌کارشان محسوب می‌شود زیرا به علت تعطیلات بیشترین سفرها توسط گردشگران داخلی صورت می‌گیرد و میزان قابل توجهی از درآمد سالانه‌شان در همین ۱۵ روز کسب می‌شود و اگر شیوع این ویروس برای تعطیلات عید همچنان ادامه داشته باشد احتمالا برخی از فعالان این حوزه ورشکست خواهند شد. در حال حاضر که مدت کوتاهی از ورود ویروس کرونا به ایران می‌گذرد اغلب سفرهای داخلی نیز لغو شده است؛ به‌طوری‌که براساس آمار یکی از مدیران دفاتر مسافرتی بیش از ۷۵ درصد تورهای مشهد به علت ترس از ابتلا و گسترش کرونا کنسل و موجب شده تا ۹۰ درصد هتل‌های این شهر بدون مسافر باشند همچنین در شهر قم نیز در حال حاضر حتی یک مسافر در ‌هتل‌ها اقامت ندارد.

به گزارش «دنیای‌اقتصاد» در جلسه‌ای که در شورای‌عالی هوایی کشور که به‌منظور بررسی بحران کرونا و وضعیت گردشگری کشور تشکیل شده بود تصویب شد که تمامی هواپیماهای ورودی و خروجی پس از پیاده‌ کردن مسافران کاملا ضدعفونی شوند و تمامی مسافران و گردشگرانی که قصد خروج از کشور را دارند، باید پیش از سفر کارت سلامت دریافت کنند که برای صدور کارت سلامت به گردشگران قرار است در تمامی فرودگاه‌ها یک اتاق برای معاینه و یکی برای قرنطینه تعبیه شود.

اما برخی از کشورها برای کنسلی و بازگرداندن پول به دفاتر بهانه‌تراشی می‌کنند؛ در همین راستا حرمت‌الله رفیعی رئیس هیات‌مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» عنوان کرد: سازمان هواپیمایی کشور باید برای ایرلاین‌ها بخشنامه‌ای صادر کند تا تمام مبالغ مورد نظر را به دفاتر باز گردانند زیرا زمانی که مسافر تمایلی به سفر ندارد چاره‌ای جز ابطال نیست. همچنین انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرات هوایی و جهانگردی ایران با ارسال نامه‌ای به علی اصغر مونسان وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از وی خواسته در راستای ضایع نشدن حق و حقوق مسافران  دفاتر مسافرتی فعال همکاری‌های لازم را انجام دهند.

رفیعی گفت: در حال حاضر برخی کشورها مرزهای خود را برای ورود گردشگران ایرانی به کشور خود بسته‌اند و دفاتر نیز چاره‌ای جز بازپرداخت وجوه دریافتی ندارند. بنابراین برای محفوظ ماندن حقوق مسافر و دفاتر مسافرتی باید هتل‌ها و ایرلان‌ها نیز همکاری کنند. همچنین همین درخواست را از وزیر راه و شهرسازی، وزیر بهداشت و وزیر امور خارجه که با این مساله مرتبط هستند نیز خواهیم داشت زیرا در حال حاضر بازار گردشگری در حالت فوق‌العاده قرار دارد.

به گزارش «دنیای‌اقتصاد» با توجه به افزایش قیمت بلیت هواپیما و افزایش نرخ ارز  پیش‌بینی می‌شود اغلب مسافران نورزی به سفرهای داخلی به‌صورت زمینی خواهند پرداخت اما با وجود پیش‌بینی‌هایی که از آمار مسافران شده بود در حال حاضر حدود ۴۵ درصد از مسافران  داخلی سفرهای زمینی خود را لغو کرده‌اند. همچنین تمامی تورهای مدارس، دانش‌آموزی، دانشگاهی و ... نیز در حال لغو کردن سفرهای خود هستند. با چنین وضعیتی هیچ کدام از آژانس‌های مسافرتی نمی‌توانند برای عید و درآمد حاصل از آن برنامه‌ریزی کنند.

علی‌اصغر باریکانی، مدیرکل دفتر نظارت بر فرودگاه‌ها، شرکت‌ها و موسسات هوانوردی در سازمان هواپیمایی کشوری نیز در این نشست گفت: باید شرایط فعلی را پشت سر بگذاریم و علاوه بر بخش گردشگری بسیاری از حوزه‌های دیگر نیز به‌دلیل شیوع کرونا با مشکلات متعدد مواجه هستند.

وی گفت: تصویب شده است در فرودگاه‌هایی که به مقصد ترکیه پرواز دارند یعنی فرودگاه امام خمینی(ره)، فرودگاه مشهد و شیراز نمایندگان دانشگاه علوم پزشکی حضور مداوم داشته باشند و کارت سلامت برای مسافران و گردشگران براساس پروتکل‌های وزارت بهداشت صادر کنند تا  گردشگران بتوانند به راحتی از کشور خارج شوند.

جواد موسوی، مدیرکل نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری در معاونت گردشگری وزارت میراث فرهنگی، هم گفت: با توجه به شیوع کرونا امسال برای حوزه گردشگری سال خشکسالی است همچنین اطلاعی از تعداد هتل و ایرلاین‌هایی که برای اسکان و جابه‌جایی گردشگران قرارداد بسته‌اند نداریم تا بتوانیم براساس آنچه وزارت بهداشت به‌عنوان شهرهای ممنوعه برای سفر اعلام خواهد کرد، کاهش سفر را به اجرا بگذاریم.

وی در خصوص اعتراض برخی از مدیران دفاتر مسافرتی در خصوص جلوگیری مسوولان برخی از شهرها از ورود اتوبوس‌های تورهای مسافرتی به آن شهرها عنوان کرد: با دستور ریاست‌جمهوری، وزارت بهداشت مسوول اعلام سیاست‌های مقابله با کرونا است. در همین راستا نیز وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری باید شهرهای ممنوعه برای سفر را به دفاتر مسافربری اعلام کند تا به آن مناطق سفر نکنند بنابراین مسوولان استانی نمی‌توانند از ورود تورها جلوگیری کنند.

همچنین موسوی در خصوص وضعیت تورهای خارجی که فروخته‌شده اما به دلیل ویروس کرونا لغو شده‌اند نیز گفت: جلسه‌ای با وزارت خارجه برای رفع این مشکل و بازگرداندن پول به شرکت‌هایی که تورهای خارجی فروخته‌اند خواهیم داشت.