افزایش چشمگیر سقوط درختان نسبت به سال گذشته در اصفهان

مجید عرفان‌منش در بیست‌ودومین گپ‌وگفت مدیران شهری با رسانه‌ها، با اعلام اینکه حدود ۶ هزار هکتار فضای سبز در شهر اصفهان وجود دارد که ۱۶۰۰ هکتار آن در اختیار سایر سازمان‌ها است، اظهار کرد: از کل فضای سبز شهر حدود ۷۳۹ هکتار فضای تفرجگاهی است، همچنین در شهر اصفهان بیش از ۳ میلیون و ۷۴۳ هزار و ۷۰۴ درخت وجود دارد.

وی با تاکید بر اینکه حدود ۲۸مترمربع سرانه فضای سبز اکولوژیک هر شهروند در اصفهان است، افزود: این آمار میزان قابل‌توجهی است، اما سرانه تفرجگاهی هر شهروند ۶۳/ ۳ مترمربع است که نشان‌دهنده وضعیت خوبی نیست.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان از جریان عمده مادی‌های شهر اصفهان در قسمت شمالی زاینده‌رود خبر داد و گفت: حدود ۳۱۰ کیلومتر مادی در شهر اصفهان وجود دارد که در جنوب رودخانه زدینده‌رود تنها سه مادی قرار دارد.

وی تصریح کرد: علاوه بر پارک‌های همسایگی، محلی و شهری در سطح مناطق ۱۵گانه، ۳ پارک جنگلی در اصفهان وجود دارد که این پارک‌ها فرامنطقه‌ای هستند. منطقه ۴ با ۶۵.۶ مترمربع بیشترین سرانه فضای سبز به ازای هر نفر را در میان مناطق دارد و مناطق ۵ و ۶ در رتبه‌های بعدی قرار می‌گیرند.

عرفان‌منش با اشاره به میزان نیاز آبی شهر اصفهان، خاطرنشان کرد: نیاز آبی شهر اصفهان ۶۰ میلیون مترمکعب در سال است که به‌دلیل خشکسالی تامین نشده و حقابه شهرداری در این‌خصوص نیز تحقق نیافته است، همچنین میزان برداشت آب از چاه‌های آب توسط سازمان در بهترین حالت ۲۷ میلیون مترمکعب است.

وی درباره استفاده از پساب، توضیح داد: حدود ۸ میلیون مترمکعب پسابی است که شهرداری خریداری کرده و پس از تصفیه در شبکه تزریق می‌کند. حدود ۸۰ درصد از فضای سبز شهر با روش قطره‌ای آبیاری می‌شود و اصفهان جایگاه نخست در کشور را در این زمینه دارد.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان اضافه کرد: رینگ‌های پساب شهرداری یکی از سپاهان‌شهر و دیگری از شاهین‌شهر آغاز می‌شود و در سال آینده نیز تصفیه‌خانه جنوب شهر احداث می‌شود. بیش از هزار میلیاردتومان در سال جاری در حوزه فضای سبز هزینه شده است که ۳۵۰ میلیارد تومان از این میزان، تنها هزینه نگهداری از فضای سبز بوده است.

وی درخصوص طرح‌های مدنظر، تصریح کرد: حدود ۷۰۰ پروژه برای سال آینده در حوزه فضای سبز تعریف شده که احداث پارک‌ کوهستانی در بختیاردشت از مهمترین آن‌هاست و بخش‌هایی از تملک آن صورت گرفته است. تمرکز سازمان امسال بر روی مدارس و اجرای طرح «حیات در حیاط» با محوریت درختکاری در مدارس بوده و تا پایان سال نیز برنامه‌های مختلفی با محوریت درختکاری برگزار می‌شود.

عرفان‌منش با اشاره وجود درختان خطرآفرین در شهر، گفت: درختان خطرآفرین قطعا از سوی سازمان قطع می‌شوند و سایر درختان که خطر آنی ندارند نشانه‌گذاری شده و هشدارهای لازم درباره آن‌ها داده می‌شود. با استفاده از توموگرافی که به نوعی اسکن درختان است وضعیت آسیب‌های فیزیولوژیک و خطرآفرینی درختان بررسی و رصد می‌شود.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان، اضافه کرد: در حال حاضر عرصه‌های قدیمی شهر مانند مناطق یک و سه در دست اجرای طرح توموگرافی و سنجش میزان خطرآفرینی درختان قرار دارند. تاکنون بالغ بر ۵۰۰ درخت در شهر سقوط کرده که آمار آن نسبت به سال گذشته به‌دلیل خشکسالی بیشتر شده است.