بازگشت کرونا

کرونا این مهمان ناخوانده هنوز قصد رفتن ندارد. همه‌گیری کرونا تمام نشده و این ویروس سرکش، سر خاموشی ندارد. موج‌های آن ادامه دارد؛ نشانه‌هایی از سویه‌های جدید کرونا در دنیادیده شده، آمارهای مرگ‌ومیر در برخی کشورها به‌خصوص شرق آسیا افزایش‌یافته و ژاپن که در دو سال گذشته روزهای عادی‌تری را نسبت به بسیاری از کشورها تجربه می‌کرد اکنون درگیر کرونا شده و مرگ‌های سه‌رقمی را تجربه می‌کند.

از زمان شروع همه‌گیری جهانی کرونا سویه‌های مختلفی از این ویروس در دنیا گسترش یافت. اولین آن سویه ووهان چین بود و بعدازآن تاکنون بیش از ۴۰ گونه از این ویروس شناسایی‌شده که در زیرمجموعه‌های مختلفی شامل آلفا، بتا، دلتا، گاما و... دسته می‌شوند.آن‌قدر سویه‌های کرونا بر سر ما آوار شد که الان آمار موج هشتم و نهم و دهم آن از دستمان خارج‌شده اما هنوز این ویروس خطرناک در سراسر جهان در حال چرخش است؛درحالی‌که چندین دوز واکسن نیز تزریق‌شده اما به‌طور کامل این ویروس از بین نرفته و جامعه هنوز درگیر مراقبت‌های کرونایی است.

حتی چین نیز که تجربه بیشتری از دیگر نقاط جهان در مقابله با کرونا دارد دوباره درگیر کرونا شده است و در حال ایجاد سازوکاری برای مقابله دوباره با ویروس کروناست.آمریکایی‌ها نیز دراین‌بین در حال سوءاستفاده‌های خبری از نقش چین در گسترش کرونا هستند اما کسی به فکر مردم در معرض آسیب این ویروس بخصوص در کشورهای جهان سوم نیست.

آن‌هایی که آنفلوانزا را تجربه می‌کنند علائم متفاوت‌تری دارند؛ سر و تمام بدن‌درد می‌گیرد، سرفه خشک، گلودرد و خشکی گلو دارند، گاه تب تا ۴۱ درجه بالا می‌رود و غالباً با لرز همراه است. ازجمله نشانه‌های دیگر اینکه موقع ابتلا به آنفلوانزا معمولاً احساس گرسنگی نمی‌کنید، احساس می‌کنید بدتان له‌شده، دوست دارید در رختخواب دراز بکشید و البته به دلیل ضعف می‌توانید ساعت‌ها بخوابید.

اما درباره سویه جدید کرونا بحث‌های مختلفی وجود دارد. برخی پزشکان این سویه‌ را از سویه‌های فرعی اُمیکرون می‌دانند که همین سبب می‌شود بیماری‌زایی آن در حد اُمیکرون باشد، فراگیری بالایی دارد و به‌سرعت منتشر می‌شود. البته کارشناسان احتمال جهش‌های خطرناک را هم در زمان انتشار این سویه‌ها پیش‌بینی می‌کنند. هرچند نظر بیشتر کارشناسان بر این است که به‌طورکلی ابتلا به سویه‌های جدید علائم خفیف‌تری دارد و کشندگی آن‌هم بالا نیست.

بااین‌همه دکتر احمد سعیدی درباره این سویه بیشتر توضیح می‌دهد: «سویه‌های جدید کرونا بیشتر، دستگاه تنفسی فوقانی و دستگاه گوارش را تحت تأثیر قرار می‌دهد و باعث بروز علائم مختلف می‌شود. علائم و نشانه‌های سویه جدید کرونا شامل تب و لرز، گرفتگی صدا، گلودرد، سرفه، آبریزش بینی، گرفتگی بینی، سردرد، بدن‌درد، درد عضلانی، اسهال، حالت تهوع و بی‌اشتهایی است و سرعت انتشار و انتقال بالا یکی از ویژگی‌های قابل‌توجه زیر سویه‌های جدید است. جهش‌های جدید ویروس، کاهش سطح ایمنی بدن، رعایت نکردن اقدامات پیشگیرانه و کاهش محدودیت‌های کرونایی در سراسر دنیا باعث افزایش تعداد مبتلایان به زیر سویه‌های جدید ویروس کرونا شده و افراد مسن و گروه‌های پرخطر بیشتر از دیگران در معرض آلوده شدن هستند. این بیماری خطرناک‌تر از نوع دلتا نیست، البته میزان درد در مبتلایان متفاوت است و دوره نقاهت این بیماری هم سه روز است اما توصیه می‌شود مدت استراحت تا یک هفته ادامه یابد.»

او ادامه می‌دهد: «باید مردم را تشویق کنیم تا مجدداً واکسیناسیون علیه کرونا را جدی بگیرند، بخصوص افراد بالای ۱۸سالی که از آخرین نوبت واکسنشان شش ماه گذشته دوز یادآور را تزریق کنند. لزوم رعایت نکات بهداشتی مانند فاصله‌گذاری و استفاده از ماسک در اماکن بسته و پرازدحام و به‌ویژه در مدارس و دانشگاه‌ها نیز دوباره باید رایج شود. مدت زیادی از زمان ‌همه‌گیری نمی‌گذرد و مردم همه نکات بهداشتی را به یاد دارند. من بارها از بیمارانم شنیده‌ام که در طول مدت همه‌گیری هرگز مریض نشده‌اند اما از زمانی که رعایت پروتکل‌ها را کنار گذاشته‌اند دائم بیمارند. رعایت بهداشت دست‌ها همچنان بسیار مهم است. تا همین چند ماه قبل همه در کیفشان یک الکل یا ژل بهداشتی داشتند. مردم باید دوباره این موارد را رعایت کنند.»

اصفهان و درگیری دوباره با کرونا

اصفهان نیز باوجود تمام تجارب در حوزه مقابله با کرونا دوباره آلوده این ویروس شده  و چادگان در محدود قرمز کرونا قرارگرفته است. همچنین در دیگر نقاط کشور تعداد شهرهای با وضعیت زرد از ۹۴ به ۱۱۸ شهر افزایش و تعداد شهرهای با وضعیت آبی از ۳۴۸ به ۳۱۶ شهر کاهش یافت.بر اساس آخرین اعلام وزارت بهداشت در زمینه رنگ‌بندی شهرهای کشور در خصوص شیوع کرونا، از امروز شنبه ۱۳ اسفندماه یک شهرستان در وضعیت قرمز، سه شهرستان در وضعیت نارنجی، ۶ شهرستان استان اصفهان در وضعیت زرد و ۱۲ شهرستان نیز در وضعیت آبی کرونا ثبت‌شده است.این آمار نشان‌دهنده بازگشت دوباره رنگ قرمز و نارنجی به نقشه کرونایی اصفهان، کاهش تعداد شهرها با وضعیت زرد و کاهش تعداد شهرها با وضعیت آبی کرونا است.بر این اساس شهرستان چادگان از امروز در وضعیت قرمز کرونا قرارگرفته است.همچنین شهرستان‌های دهاقان، فریدون‌شهر و نائین در وضعیت نارنجی کرونا ثبت‌شده‌اند.اردستان، سمیرم، فریدن، گلپایگان، مبارکه و تیران و کرون نیز شهرستان‌های در وضعیت زرد کرونا در استان اصفهان هستند.شهرستان‌های اصفهان بوئین میاندشت، آران و بیدگل، برخوار، خمینی‌شهر، خوانسار، خور و بیابانک، شاهین‌شهر، لنجان، مبارکه، نجف‌آباد، کاشان و فلاورجان در وضعیت آبی کرونا ثبت‌شده است.گفتنی است هنوز هیچ شهرستانی در استان در وضعیت سفید کرونا قرار نگرفته است. پیش‌ازاین، در آبان امسال بود که یکی از شهرهای استان اصفهان در وضعیت قرمز قرار داشت و پس‌ازآن تا این هفته هیچ‌یک از شهرهای اصفهان در شرایط بسیار پرخطر قرار نگرفته بود.در اوایل بهمن امسال نیز رنگ نارنجی (پُرخطر) از نقشه کرونایی استان اصفهان حذف‌شده بود اما این هفته بر اساس جدیدترین رنگ‌بندی اعلام‌شده از سوی وزارت بهداشت، مجدد به نقشه بازگشت و سه شهرستان دهاقان، فریدون‌شهر و نائین در شرایط پُرخطر قرار گرفتند.نگاهی به آمار کرونا در یک هفته اخیر در استان اصفهان نیز نشان می‌دهد که تعداد مراجعه‌کنندگان به مراکز درمانی و بیماران بستری در بیمارستان‌های استان براثر کووید-۱۹ رو به افزایش است به‌طوری‌که تعداد بستری‌ها به بالای ۱۰۰ نفر رسید.همچنین در هفته گذشته سه مورد مرگ ناشی از کرونا در استان اصفهان ثبت شد درحالی‌که این تعداد مرگ‌ومیر در یک هفته در ماه‌های اخیر کم‌سابقه بود.