ستون راست copy

به گزارش دنیای اقتصاد پانزدهمین جلسه ستاد بازآفرینی شهری استان اصفهان، در محل سالن اجتماعات استانداری اصفهان به ریاست سیدرضا مرتضوی استاندار و با حضور علیرضا قاری قرآن مدیرکل راه و شهرسازی استان و دیگر اعضا برگزار شد.

در این جلسه ضمن پیگیری مصوبات جلسات پیشین این ستاد در سالجاری، وضعیت طرح های بازآفرینی شهری اصفهان در بافت‌های حاشیه ای و سکونتگاه های غیررسمی مورد بررسی قرار گرفت.

مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان در حاشیه این نشست پیرامون موارد مطروحه و تصمیمات اتخاذ شده اظهار‌کرد: در این جلسه بسته تشویقی نوسازی بافت های فرسوده که از سوی وزارت راه و شهرسازی ابلاغ شده و انواع مشوق ها در چهار گروه برای نوسازی این بافت ها پیش بینی شده است بررسی و در خصوص نحوه عملیاتی شدن آن در استان تبادل نظر و تصمیم گیری شد.

وی گفت: نگاه ما این است که تا جایی که امکان پذیر است احیا بافت‌های فرسوده انجام و طرح هایی که برنامه ریزی می شود مطابق با چارچوب تعیین شده توسط شورای عالی شهرسازی و معماری باشد.

قاری قرآن با بیان اینکه هدف اساسی در بازآفرینی شهری ارتقای سطح کیفیت زندگی ساکنین موجود در بافت های فرسوده است گفت: راهبرد بازآفرینی افزایش و تقویت جمعیت بیشتر از ظرفیت موجود در این بافت ها نیست.

وی با اشاره به اینکه در حوزه بازآفرینی مباحث اقتصادی یکی از محورهای اصلی است که باید در رابطه با آن تدابیری لازم اندیشیده شود عنوان کرد: می توان با پیش بینی راهکارهای متفاوت، از جمله سهم ۳۰ درصدی اعتبارات دستگاه ها که می بایست در محلات هدف بازآفرینی شهری مصرف شود و یا تعریف پروژه ای پشتیبان برای تامین هزینه ها تا حدامکان طرح را اقتصادی کرد.

مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان گفت: برای بازآفرینی شهری نیاز است دید ما از کل به جزء باشد به طور مثال بررسی کنیم در یک منطقه بافت فرسوده ۹۰ هکتاری چه تعداد سکونت دارند سپس برنامه ریزی و در قالب برنامه ای مشخص اقدام کنیم و در صورتی که سطح خدمات آن منطقه پایین است با افزایش طبقات زمین های مازاد برای تامین خدمات آن منطقه در نظر گرفته شود.

گفتنی است: در این جلسه با توجه به شرایط خاص استان تاکید شد تا از ایجاد حداقل امکانات و زیرساخت ها فاصله گرفته و در راستای استانداردهای مطمئن تری حرکت شود.

مشوق‌های ویژه برای نوسازی بافت فرسوده

مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان گفت: بسته‌ تشویقی شهرسازانه فرصت مغتنمی برای نوسازی بافت‌های فرسوده است.

همچنین علیرضا قاری‌قرآن مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان در خصوص مشوق‌های در نظر گرفته شده برای نوسازی بافت‌های فرسوده اظهار‌کرد: مطابق با بسته تشویقی نوسازی بافت‌های فرسوده ابلاغی از سوی وزارت راه و شهرسازی، انواع مشوق‌ها در چهار گروه شامل (بازآفرینی یکپارچه در مقیاس بلوک شهری، نوسازی در مقیاس محورهای اصلی محله ای، نوسازی در عمق بافت فرسوده شهری و ضوابط تشویقی نوسازی قطعات غیرقابل تجمیع)، برای نوسازی بافت‌های فرسوده پیش بینی شده است.

وی افزود: مشوق‌های کالبدی به منظور تسریع و تسهیل نوسازی و ایجاد انگیزه برای توسعه گرها، سرمایه گذاران و مالکان اراضی محدوده بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری و در راستای ارتقای کیفیت محیطی و تأمین خدمات مورد نیاز این محلات، برحسب گروه بندی فوق قابل اعمال است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان با بیان اینکه سرمایه گذاران محلی، سازندگان ومالکان اراضی و املاک واقع در بافت‌های فرسوده استان اصفهان می‌توانند از مزایای این مشوق‌ها بهره‌مند شوند، گفت: بسته تشویقی نوسازی بافت‌های فرسوده با هدف افزایش کیفیت زندگی شهروندان ساکن در این بافتها و همچنین پیشبرد اهداف قانون جهش تولید مسکن ابلاغ شده است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان با بیان اینکه با ارائه این بسته تشویقی از موضوع مردمی سازی در بافت‌های فرسوده حمایت شده است گفت: کاهش هزینه‌های غیرساختمانی در بافت‌های فرسوده شامل فرآیندهای اداری، ارائه تخفیفات لازم در صدور پروانه ساختمانی، پایان کار و انشعابات آب، برق و گاز به عنوان محور نخست بسته تشویقی شهرسازانه به شمار می‌آید.

وی خاطرنشان کرد: بافت‌های تاریخی به هیچ عنوان مشمول دریافت این تسهیلات نمی‌شوند همچنین واحدهای مسکونی فرسوده هم باید در محدوده‌های مصوب باشند.

قاری قرآن با بیان اینکه مالکان واحدهای مسکونی در محلات هدف بازآفرینی در طول زمان نوسازی و به‌سازی واحدهای مسکونی خود می‌توانند از تسهیلات ودیعه مسکن برای اسکان موقت استفاده کنند، ابراز داشت: سازندگان و توسعه‌گرانی که نسبت به نوسازی محله‌ای و یا از روش تجمیع پلاک‌ها استفاده می‌کنند، از امتیازات و مشوق‌هایی از جمله اضافه تراکم، کسر پارکینگ، کاهش زمان صدور پروانه، تخفیفات نظام مهندسی و عوارض شهرداری و سرعت در اخذ مجوزهای مربوط به دستگاه‌های خدمات‌رسان همچون آب، برق، گاز بهره‌مند می‌شوند.