کلاسیک سوارها در کنار  زلزله‌زدگان خوی

در راستای مسوولیت های اجتماعی هر صنف، در زمان‌هایی که جامعه به پتانسیل‌های آن مجموعه نیاز دارد، مالکین خودروهای کلاسیک نیز به میدان آن و نقش اجتماعی خود را بازی کرده‌اند. در آخرین رویداد که روز جمعه پنجم اسفندماه در پیست نقش‌جهان برگزار شد؛ مالکان خودروهای کلاسیک، موتور و آفرود ضمن حضور در پیست نقش‌جهان، مجموع میزان دریافتی بلیت‌های این همایش را برای زلزله‌زدگان خوی اختصاص دادند و با استقبال عمومی نیز مواجه شدند. اگر جمعه در نیمه شمالی اصفهان تردد کرده باشید حتما خودروهایی با طراحی زیبا، رنگی متنوع و کارکردی مفیدتر از خودروهای امروزی را در آن نقاط دیده‌اید که مالکان خودروهای همین همایش بوده‌اند.

به جهت نگاهی به همایش اخیر خودروهای کلاسیک و آفرود در پیست نقش‌جهان گفتگو کردیم با محمد عشقی نژاد، از فعالان خودروهای کلاسیک و دبیر کمیته کلاسیک استان اصفهان که در ادامه مشروح آن را می‌خوانیم:

در آغاز کلیتی درباره همایش اخیر خودروهای کلاسیک و آفرود در پیست نقش‌جهان و انگیزه‌های برگزاری آن بفرمایید.

این برنامه به همت کمیته کلاسیک استان، زیر نظر هیات موتورسواری و اتومبیل‌رانی به مدیریت آقای معینی برگزار شد و هدف از برگزاری این کار در آغاز همایشی برای نمایش این خودروها بود که دوستان بعد از مدت‌ها دورهم جمع شوند و قرار بر این شد که عواید مالی آن به زلزله‌زدگان خوی ارسال شود. همایش قبلی ما در محوطه باز چهارباغ عباسی بود اما این همایش چون در پیست نقش‌جهان برگزار شد و بازدیدکنندگان بلیت تهیه کردند، کل عواید آن به‌حساب زلزله‌زدگان پرداخت شد البته از میزان عددی آن اطلاعی ندارم.

استقبال عمومی از این رویداد چگونه بود؟ از جو کلی همایش توضیحاتی بفرمایید.

جمعیت تماشاگر و شرکت‌کننده بسیار زیاد بود ولی با علم به اینکه شرایط جوی اول صبح مقداری بد شد و باران زد اما دوستانی که ماشین داشتند چون بحث نیت خیر بود همه آمدند حتی بعضا ناچار شدند دوباره ماشین‌های خود را تمیز کنند اما خوشبختانه باران در میانه مراسم بند آمد و مشکلی وجود نداشت.

مکان برگزاری همایش در این دوره تا چه حد با مکان‌های قبلی در شهر متفاوت بود؟ آیا چالش‌های قبل که درباره چهارباغ داشتید در این مراسم هم وجود داشت؟

این اتفاق عموما بستگی به مکان اجرا دارد چون هیات و کمیته کلاسیک بودجه ندارد و چیزی هم نیاز ندارد. اگر در محیط‌های بازمانند چهارباغ برگزار شود مثل گذشته است اما اگر با رویکرد رویدادی مناسبتی باشد مثل همین‌الان که برای زلزله‌زدگان برگزارشده بود؛ می‌توانیم برنامه را به این صورت انجام دهیم که عوایدی داشته باشد. در برگزاری نیز چالش خاصی نداشتیم چون روال همایش مانند گذشته بود مسوولین دوستان کلوپ‌های مختلف نیز همکاری کردند، خود ما هم مدیریت کردیم و برای جای‌دهی و چیدمان و آماده کردن لوح سپاس و تشکر و قدردانی از دوستان که وقت می‌گذارند. خود ما می‌دانیم کسانی که با ماشین می‌آیند زمان زیادی برای آماده‌سازی ماشین و شرکت در همایش می‌گذارند. ما و هیات و کمیته کلاسیک یک لوح سپاس به شرکت‌کنندگان دادیم.

درروند برگزاری مراسم آیا بروکراسی‌های اداری شهری نیز برای شما چالش‌برانگیز شد؟

ما اگر بخواهیم همایش در مکان‌های عمومی برگزار کنیم مانند چهارباغ و میدان امام‌علی، چون مکان عمومی هستند یک سری مجوزهایی نیاز دارد اما در این برنامه چون مکانمان شخصی و متعلق به هیات موتورسواری و اتومبیل‌رانی بود مشکل نداشتیم و برای اینکه به چالش‌های شهری برنخوریم ترجیح می‌دهیم همایش را در همین فضا برگزار کنیم. این بار اصلا چالش اداری نداشتیم.

به نظر شما خودروهای کلاسیک تا چه حد موردپسند عموم هستند؟ بازخوردهایی که در این همایش از مردم گرفتید چگونه بود؟

خیلی زیاد، همین‌که مردم استقبال می‌کنند و این ماشین‌ها را می‌بینند نتیجه‌اش برای ما این است که واقعا علاقه به این ماشین‌ها دارند و خاطراتشان زنده می‌شود. افرادی با سنین بالا، ماشین‌ها را می‌بینند که یاد در جوانی از این ماشین‌ها داشته‌اند یا خاطره دارند. ماشین‌ها نیز بارنگ‌های زیبا چهره شهر را زیبا می‌کنند و یک تفریح و سرگرمی نیز برای مردم است. در آخر هم یک جمع دوستانه دورهمی از بازدیدکنندگان شکل می‌گیرد و یک قدردانی از کسانی است که این ماشین‌ها را با این شرایط سخت اقتصادی حفظ می‌کنند چون هزینه نگهداری ماشین‌های کلاسیک بالا رفته است.

خودروهای کلاسیک فارغ از نمایش در همایش‌های این‌چنینی، چه کارکردهای دیگری برای زیباسازی شهری می‌توانند ایجاد کنند؟

دیروز بعد از همایش در خیابان‌های منتهی به این منطقه ماشین‌های کلاسیک پشت سر هم حرکت می‌کردند که صحنه‌ای بسیار زیبا را خلق کرده بود. اصل قضیه ما و تعهد ما و نیت ما روی ماشین‌های کلاسیک، حفظ و حراست این ماشین‌هاست. چندین سال پیش، دولت به‌عنوان ماشین‌های فرسوده تعداد زیادی از این ماشین‌ها که کیفیت بسیار بالا داشتند را در مسیر اسقاط قرار دارد و تعداد قابل‌توجهی از این خودروها با گول خوردن مردم از بین رفت. این ماشین‌ها به‌عنوان میراث فرهنگی کشور باید حفظ و حراست شود. ما نیز در حال برنامه‌ریزی‌هایی هستیم که بتوانیم مکان‌های خاصی را در سال‌های آینده برای این ماشین‌ها در نظر بگیریم، اگر کسی خواست این ماشین‌ها را بخرد بتواند مشاوره حقیقی بگیرد، برای بحث تعمیرات نیز کمک‌هایی انجام شود.

نکته آخر

من به‌عنوان یکی از عضوهای این مجموعه در کمیته کلاسیک که خودم ماشین دارم و مشغول این فضا هستم از تمام دوستانی که برای ماشین‌های کلاسیک وقت می‌گذارند تشکر می‌کنم، این کار فقط همراهی دوستان را می‌خواهد و اگر کسانی که ماشین دارند در این برنامه‌ها شرکت نکنند، رویدادها رنگی نخواهد داشت اما عمدتا همراهی کرده‌اند و تشکر می‌کنم که برنامه‌ها بدون هیچ حاشیه‌ای برگزارشده است و امیدوارم هرروز بهتر از قبل انجام شود. امیدوارم پرچم این کار هرروز بیشتر در اصفهان بالا رود. این کارها به‌نوعی تبلیغ ماشین‌های کلاسیک است و درروند آن ماشین‌ها نیز باهم مقایسه می‌شود و مالکان تشویق می‌شوند که خودروهای خود را در ظاهر و بخش فنی ماشین ارتقا ببخشند.