مخالفت با شافعی از سر خیراندیشی نبود

 همین جایگاه است که حالا شایعاتی را دهان به دهان درباره قصد صاحب منصبان برای نفوذ و اداره این نهاد، پخش کرده است.  از این منظر نمایندگان منتخب بخش خصوصی در این اتاق، بایستی صدای رسای قلب تپنده اقتصاد کشور به دولتمردان که در مقام سیاستگذاری و سکان داری فعالیت می‌کنند، باشند. نظر به اهمیت انتخابات پیش رو و نامزد نشدن داوطلبانه غلامحسین شافعی، رئیس دو دوره اخیر اتاق بازرگانی ایران و خراسان که حرکتی در نوع خود کم شمار بود، نظر فرامرز مرادی عضو هیئت رئیسه انجمن مدیران صنایع خراسان رضوی، مدیرکل اسبق بازرگانی خراسان رضوی و رئیس دوره گذشته انجمن نظارت بر انتخابات را جویا شدیم که در ادامه می خوانید:

با توجه به نزدیکی انتخابات اتاق بازرگانی و کاندیدا نشدن آقای شافعی، این عدم حضور را به معنای میدان دادن به جوانها و جایگزین پروری تلقی می کنید یا بناست تغییر سیاستی در پارلمان بخش خصوصی اتفاق بیفتد؟

آقای شافعی سالهاست که در این تشکیلات خدمت می کنند و فکر می کنم کمی خسته شده اند. به نظرم ایشان کار بسیار عاقلانه ای انجام دادند و با کناره گیری از انتخابات، ارزشهای خودشان را حفظ کرده و در موقعیت بسیار خوبی که داشته اند، کنار کشیدند. به این واسطه هم نیروهای جدید وارد میدان می شوند و هم جایگاه و منزلت ایشان حفظ می شود.

کارنامه آقای شافعی را چطور ارزیابی می کنید؟

ایشان تلاش زیادی در اتاق بازرگانی ایران داشتند اما شرایط مملکت به گونه ای بود که تلاشهای ایشان همواره منجر به نتیجه نشد. نمی توان تلاشهایشان را نادیده گرفت در واقع شرایط کشور به شکلی بوده که نتیجه نهایی مورد انتظار ایشان به دست نیامد.

موانع پیش رو را چه می دانستید؟

بخش عمده ای از موانع پیش روی ایشان متاثر از شرایط ناپایدار اقتصادی کشور،  تحریم ها، تغییرات متعدد در مقررات و آیین نامه ها و مشکلات ارزی بود. ضمن اینکه سیاست های کلان اقتصادی دولت در بسیاری از موارد با نظرات بخش خصوصی مطابقت نداشت. از این جهت، ایشان فکر کرده آنطور که باید در جایگاه ریاست اتاق بازرگانی نمی تواند اثرگذار باشد و نتوانسته مشکلات را حل کند.

با توجه به اینکه طرف بخش خصوصی، دولت و مجلس هستند، در سالهای ریاست آقای شافعی بر پارلمان بخش خصوصی چقدر حرفشان برای مسوولان دولتی، به اصطلاح بُرش داشته است؟

به هرحال مشکلاتی وجود داشته و آقای شافعی هم تابع قوانین و مقررات بوده و سعی کرده که قوانین و آیین نامه های دولتی را رعایت کند و همین پایبندی به مقررات در مواردی باعث شده که موضوعات مد نظر بخش خصوصی به نتیجه نرسد.

نظر شخصی من این است که ایشان در مجلس، مخالفانی داشت و مخالفت برخی نمایندگان هم با ایشان از روی خیراندیشی نبود.

فکر می کنید که تغییرات ساختاری و سیاستی در انتخابات پیش روی اتاق بازرگانی رخ بدهد؟

قطعا چنین تغییری اتفاق می افتد، ولی باید ببینیم گروه هایی که روی کار می آیند تا چه اندازه تابع دولت هستند و تا چه حد تابع بخش خصوصی. اگر این گروه تمایل به سیاست های دولت داشته باشند، نظرات دولت به بهترین شکل ممکن در بخش خصوصی اعمال می شود. ولی اگر عکس آن باشد، فکر می کنم که نتیجه مثبتی نداشته باشد.

یعنی همسویی بین دولت و بخش خصوصی باید اتفاق بیفتد؟

همینطور است. ضمن اینکه هماهنگی بیشتری با نمایندگان مجلس باید صورت بگیرد. این اتفاق باعث یکدستی نمی شود، چون مسائل اقتصادی تابع قوانین و چارچوبهای جهانی است. متاسفانه خیلی از این مقررات در کشور ما رعایت نمی شود.

وضعیت سال آینده را چطور می بینید؟

اگر روال فعلی ادامه داشته باشد قطعا مطلوب نخواهد بود. سیاستگذاری ها باید به سمت کنترل و کاهش تورم برود، مشکل ناپایداری و افزایش قیمت ارز حل شود. چون با چنین وضعیتی، صادر کنندگان و وارد کنندگان نمی توانند برنامه ریزی کنند. ثبات در تصمیمات بسیار اهمیت دارد، ولی الان تصمیمات اقتصادی بسیار متغیر است و بخش خصوصی، سال سختی را پشت سر می گذراند. مشکلات برق، گاز و آب را هم به بخش تولید اضافه کنید، اوضاع بانک ها و سرمایه در گردش شرکت ها هم از دیگر مسائلی جدی اقتصادی است. امیدوارم گروه جدیدی که مدیریت اتاق بازرگانی ایران را بر عهده می گیرند برای این مشکلات، تدابیر اجرایی بیندیشند.

توصیه شما به صاحبان حق رای چیست؟

به نظرم نمایندگانی که به اتاق بازرگانی ورود پیدا می کنند باید کسانی باشند که هم دانش کافی نسبت به مسائل تجاری، اقتصادی و صنعتی را داشته باشند و هم اینکه پاکدست و درستکار باشند. ضمن اینکه تجربه کافی هم از قبل کسب کرده باشند. صرف اینکه بگوییم باید جوانگرایی شود یا صرف اینکه بگوییم فقط تجربه ملاک است و جوانها را کنار بگذاریم، درست نیست. باید ترکیبی از جوانان و باتجربه ها را در کنار هم داشت. برای انتخاب این ترکیب هم گروه های مختلف تلاش می کنند که تیم های مد نظر خودشان را وارد هیئت نمایندگان اتاق کنند و از این منظر، رقابتی که بین گروه ها وجود دارد شرایط را به گونه ای پیش می برد که نیروهای خوب و شایسته وارد اتاق بازرگانی شوند.