ضامن مشارکت در انتخابات اتاق

موانع از نظر اعضا با توجه به فعالیتی که دارند، متفاوت است. برخی به مشکلات صادراتی اشاره می‌کنند و برخی نیز قیمت‌گذاری دستوری را ام‌‌‌المصایب می‌دانند. اعضای اتاق بازرگانی ایران اعتقاد دارند که اگر می‌خواهیم مشارکت در انتخابات اتاق که زمان زیادی نیز تا برگزاری آن باقی نمانده است افزایش داشته باشد، این مشکلات باید حل شوند.

انتخابات اتاق بازرگانی شهرستان‌‌‌ها در اسفند برگزار می‌شود. همچنین کرسی‌‌‌های هیات‌رئیسه اتاق ایران در بهار تعیین‌تکلیف می‌شوند که البته گمانه‌‌‌زنی‌‌‌هایی نیز وجود دارد که شاید به دلیل اصلاح قانون اتاق ایران، انتخابات امسال به سال آینده و شهریورماه موکول شود؛ اما این مساله قطعی نشده است.

در انتخابات اتاق بازرگانی دو گروه امکان حضور دارند؛ نخست کسانی که کارت عضویت دارند و دوم کسانی که کارت بازرگانی دارند. بنابراین برای افزایش مشارکت در انتخابات اتاق ایران باید هر دو طیف را در نظر گرفت. افرادی که کارت بازرگانی دارند، طبیعتا از فعالان اقتصادی هستند و حل مسائل و مشکلات اقتصادی که پیش‌روی فعالان اقتصادی (تولیدکنندگان، صادرکنندگان و...) قرار دارد، می‌‌‌تواند این افراد را به حضور پررنگ در انتخابات اتاق سوق دهد.

اعضای اتاق بازرگانی می‌گویند که اتاق باید بتواند رهبری بخش خصوصی را به دست بگیرد و صدای فعالان اقتصادی را بشنود.

برخی عقیده دارند که اتاق بازرگانی تاکنون تمام تلاش خود را برای دستیابی به این مهم به کار بسته است، برخی دیگر نیز معتقدند که اتاق راه طویلی برای جلب رضایت اعضا و فعالان اقتصادی در پیش دارد.

 افزایش مشارکت در انتخابات اتاق ایران

کشور برای رسیدن به چیزی که در چشم‌‌‌انداز خود متصور شده است، باید حضور بخش خصوصی را در اقتصاد کشور پررنگ‌تر کند تا به رشد اقتصادی مطلوب مورد نظر برسد. اینجاست که نقش اتاق‌های بازرگانی در اقتصاد کشور به‌عنوان تشکل تاثیرگذار مطرح می‌شود. در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، اتاق بازرگانی به‌‌‌‌عنوان نماینده بخش خصوصی در حوزه‌‌‌ اقتصاد معرفی شده و از جایگاه مشورتی با قوای سه‌‌‌گانه‌‌‌ نظام نیز برخوردار است. بنابراین ضروری است مشارکت اعضا و فعالان اقتصادی را در همه زمینه‌ها داشته باشد تا بتواند به اهداف ترسیمی نایل آید. انتخابات اتاق نیز موضوعی است که همواره مورد توجه بوده و اتاق تلاش کرده است تا مشارکت در این انتخابات را بالا ببرد؛ اما چگونه می‌‌‌توان این مشارکت را افزایش داد؟ اعضای اتاق بازرگانی در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد»، به این سوال پاسخ می‌دهند.

 مشکلات صادراتی برطرف شوند

مجید پورکائد، عضو هیات نمایندگان اتاق ایران در پاسخ به این سوال که چگونه می‌‌‌توان مشارکت در انتخابات اتاق ایران را افزایش داد، گفت: در هر یک از استان‌‌‌ها، فعالانی وجود دارند که اتاق را می‌شناسند و به آن مراجعه می‌کنند. این افراد همچنین همواره برای احیای نقش اتاق و کمک به حل مشکلات آن، حضور فعال داشته‌‌‌اند.

او ادامه داد: جز مشهد، اصفهان و شهرهای بزرگ که فعالان اقتصادی زیادی دارند، در سایر شهرها جمعیت فعالان اقتصادی از ۵۰۰نفر هم کمتر است و حتی در برخی استان‌‌‌ها شاهدیم که کمتر از ۳۰۰فعال اقتصادی حضور دارند. از این رو آوردن این افراد به پای صندوق‌های رای کار سختی نیست.

پورکائد ادامه داد: برای آوردن افراد به صندوق‌های رای باید بتوانیم مشکلات صادراتی و... را تسهیل کنیم تا افراد اهمیت نقش اتاق بر فعالیت خود را حس کنند. اتاق‌‌‌ها باید فعال‌تر از چیزی که هست، شوند تا مشارکت در انتخابات اتاق نیز افزایش داشته باشد.

او با بیان اینکه در سال‌های اخیر به دلیل محدودیت‌های کرونایی و... فعالیت‌‌‌های اقتصادی کمی منفعل شد و اکنون فضا کمی بهتر شده است، گفت: به‌نظر می‌رسد اعضایی که در این دوره کاندیدا می‌شوند، تعدادشان بیشتر از دوره قبل خواهد بود.

 اتاق، رهبر بخش خصوصی باشد

سجاد غرقی، عضو هیات نمایندگان اتاق تهران نیز در مورد اینکه افزایش مشارکت در انتخابات اتاق، چطور شدنی است، گفت: اولین موضوع، شناسایی مخاطبان است. مخاطبان مشارکت در انتخابات اتاق دو دسته هستند: دسته اول فعالان اقتصادی، تولیدکنندگان، صادرکنندگان و... برای اقناع این افراد جهت مشارکت در انتخابات اتاق، باید مطالباتشان پیگیری شود و این دسته باید اثربخشی اتاق در پیگیری مطالبات خود را ببینند. دسته دوم نیز افرادی هستند که فعالیت اقتصادی خاصی ندارند؛ اما عضو و دارای حق رای هستند. این موضوع سبب می‌شود که تنها بهبود عملکرد، موجب افزایش مشارکت نشود.

غرقی با اشاره به وظایف اتاق اظهار کرد: دفاع از منافع مشروع، تولید بسته‌‌‌های سیاستی در مذاکره با حاکمیت و دولت، ارائه خدماتی که به ارتقای کیفیت کسب‌وکارها کمک می‌کند و ایجاد اجماع در تصمیم‌گیری بین فعالان از اهم وظایف اتاق است. اما همواره تعارض منافع را شاهد بوده‌‌‌ایم، پس اتاق باید بتواند راه‌حلی برای آن در پیش گیرد.

او افزود: اتاق باید به سمت رهبری بخش خصوصی برود و از طریق مدیریت تعارض منافع، فعالیت خود را با کیفیت بالاتری دنبال کند. این اتفاق در برخی تشکل‌ها رخ داده است و در برخی دیگر خیر. اتاق باید بتواند بسته‌‌‌های سیاستی تدوین کند و از این طریق به‌جای دولت در محوریت اقتصاد قرار گیرد. اگر اتاق‌ها چهار کارویژه یادشده را پیگیری کنند و به رهبر بخش خصوصی تبدیل شوند، مشارکت در انتخابات نیز افزایش خواهد داشت.

 افراد باسواد کاندیدا شوند

حامد امینی مصلح‌آبادی، عضو هیات نمایندگان اتاق ایران نیز در خصوص افزایش مشارکت در انتخابات اتاق ایران گفت: اتاق باید بتواند جایگاه خاص خود را حفظ کند. در چهارسال گذشته به دلیل تنش‌‌‌هایی که به وجود آمد، جایگاه اتاق افت کرد. این موضوع دلسرد شدن اعضا را به دنبال دارد.

او اضافه کرد: برای افزایش مشارکت، باید اتاق را تقویت کنیم تا افراد باسواد کاندیدا شوند. زمانی که فعالان اصلی اقتصادی که کارت بازرگانی واقعی و فعال دارند، مشاهده می‌کنند افراد حاضر در انتخابات، مورد قبولشان نیستند، خودشان هم مشارکت نخواهند داشت.

امینی مصلح‌آبادی گفت: باید فیلتری داشته باشیم تا افرادی که کاندیدا می‌شوند، حتما فعال اقتصادی باشند؛ چراکه اکنون افرادی وجود دارند که کارت عضویت دارند اما تولیدکننده، صادرکننده و... نیستند. باید بتوان فعالان اقتصادی واقعی را وارد صحنه کرد.

 اتاق مانع قیمت‌گذاری دستوری شود

رضا مبصری، عضو هیات نمایندگان اتاق ایران، در این باره به «دنیای‌اقتصاد» گفت: از نظر من فعالان اقتصادی فعال در اتاق، تمایل به مشارکت دارند. باید اطمینان سایر فعالان اقتصادی را جلب کنیم؛ در سمت دیگر نیز اتاق باید بتواند نمایندگی بخش خصوصی را برعهده بگیرد.

او افزود: البته اگر از حق نگذریم و منصف باشیم، اتاق بازرگانی تا امروز تمام سعی خود را کرده و همیشه تلاش داشته است

 به‌عنوان نماینده واقعی بخش خصوصی فعالیت داشته باشد.

او افزود: اما در دولت گوش شنوایی وجود نداشته است، در حال حاضر انواع قوانین را برای حمایت از تولید و... داریم؛ اما این قوانین اجرا نمی‌شوند و باید در این باره فکری کرد.

مبصری با اشاره به اینکه اتاق باید برای جلب اعتماد برای افزایش مشارکت در انتخابات، به مشکلات فعالان اقتصادی بپردازد، گفت: یکی‌‌‌ از مهم‌ترین مشکلات ما در بخش خصوصی، قیمت‌گذاری دستوری است که اتاق باید به‌طور مستقیم به این مساله ورود پیدا کند. اتاق همواره باید از قیمت‌گذاری دستوری به عنوان مهم‌ترین مشکل بخش خصوصی یاد کند و این مشکل باید حل شود؛ چراکه قیمت‌گذاری دستوری مادر همه مشکلات در ایران و بزرگ‌ترین مساله فعالان اقتصادی است.

او اظهار کرد: قیمت‌گذاری دستوری سبب می‌شود که توسعه اقتصادی نداشته باشیم؛ اینکه در سال‌های اخیر تولید ناخالص داخلی به‌شدت کاهش یافته و‌‌‌ در اشتغال مشکل داریم، به همین دلیل است. اگر این مساله حل شود، فعالان اقتصادی به فعالیت امیدوارتر خواهند شد و مشارکت نیز افزایش خواهد یافت.

 اتاق باید به فعالان و مردم اهمیت بیشتری دهد

سهراب شرفی، عضو هیات نمایندگان اتاق ایران در مورد نحوه افزایش مشارکت در انتخابات گفت: اتاق باید به مردم و اعضا اهمیت بیشتری دهد؛ زیرا اصولا بعد از انتخابات به آن صورت فعالیتی انجام نمی‌‌‌دهد و اعضا فراموش می‌کنند که چطور باید جهت موثر واقع شدن فعالیت داشته باشند. در وضعیت اقتصادی فعلی، اتاق راه‌حل مناسبی برای فعالان بخش خصوصی ارائه نکرده است.

او افزود: بودجه اتاق ۳۰۰میلیارد اعلام شده بود؛ اما اتاق بازرگانی توانست ۷۰۰میلیارد وصول کند؛ بنابراین باید با مابقی ۴۰۰میلیارد، فعالیتی انجام داد که به درد مردم و فعالان اقتصادی بخورد.

شرفی ادامه داد: اتاق باید در مقاصد صادراتی تبلیغات انجام دهد. اگر قرار است انتخابات اتاق مورد استقبال فعالان قرار گیرد، اتاق ایران نیز باید مانند اتاق کشورهایی همچون مالزی، ترکیه و... فعالیت کند. اتاق‌‌‌های این کشورها با قدرت فعالیت‌های حمایتی انجام می‌دهند و بخشی از کار را از دولت گرفته‌‌‌اند. اما در ایران این اتفاق نیفتاده است. اتاق باید به فعالان اقتصادی اعلام کند که استراتژی آن در شرایط فعلی چیست تا فعالان اقتصادی نیز به مشارکت در اتاق تمایل بیشتری نشان دهند و بدانند اتاق مشکلات آنان را در نظر دارد و برای آنها به دنبال راهکار است.