خون و نفت

ستون چپ copy

ابتدا به بررسی کتاب خون و نفت اثر بردلی هوپ می پردازیم.

ظهور ناگهانی محمد بن سلمان 35 ساله جهان را متحیر کرد. وی با شور و اشتیاق در مورد آوردن زنان به نیروی کار و تعدیل قوانین محدودکننده اسلامی عربستان صحبت کرد. او ممنوعیت رانندگی زنان را لغو کرد و سرمایه‌گذاری‌ها را در سیلیکون ولی جستجو کرد. اما افراط‌وتفریط شدید وی ازجمله این اتهام که وی دستور قتل روزنامه‌نگار جمال خاشفچی را صادر کرده بود ، اقدامات خوب او را کم‌رنگ کرد و به حاشیه برد. وی درحالی‌که ماه‌ها با نگه‌داشتن 300 نفر ازجمله اعضای برجسته خاندان سلطنتی سعودی در هتل ریتز کارلتون و جاهای دیگر مخالفان خود را از بین برد ، همچنان به نمایش ثروت فوق‌العاده خود به شکلی افراطی ادامه می‌دهد.

«خون و نفت» یک کار مهم روزنامه‌نگاری تحقیقی درباره یکی از قاطع‌ترین و خطرناک‌ترین رهبران جدید جهان است. نویسنده در این کتاب نشان می‌دهند که چگونه افزایش ناگهانی MBS هم‌زمان شد با معامله ساده معامله‌ای که بیش از 80 سال در راس روابط آمریکا و عربستان بود: نفت ، برای محافظت نظامی. بانکداران مشهور آمریکایی ، چهره‌های هالیوود و سیاستمداران مشهور درگیر شبکه او هستند که همه مشتاق کمک به ولیعهد جذاب و حیله‌گرند.خاورمیانه در حال حاضر یک منطقه بی‌ثبات است. یک شاهزاده بلندپرواز با پول فراوان ، گرسنگی برای سود، رابطه تنگاتنگ با کاخ سفید از طریق داماد رئیس‌جمهور ترامپ ، جرارد کوشنر ، و تمایل آشکار برای شکستن هر چیز - و هرکسی که مانع دید او شود ، به این ترکیب اضافه شود.  بردلی هوپ در چهار سال گذشته در وال‌استریت ژورنال کارکرده است، و امور مالی و استفاده از شهرهای نیویورک و لندن را پوشش می‌دهد. پیش از آن، وی شش سال به‌عنوان خبرنگار در خاورمیانه به سر برد، و در آنجا به گزارش خبرهای خیزش‌های بهار عربی از قاهره، طرابلس، تونس و بیروت پرداخت.

نفت بی‌خطر

ستون چپ 2 copy

 روش‌های حقوقی مدیریت ریسک قراردادهای نفتی

مباحث حقوقی در باب کاهش ریسک از موضوعات نسبتا جدید حوزه مدیریت پروژه است و اگرچه درگذشته نیز طرفین قرارداد به عناصری که می‌توانست تعادل قرارداد و اجرای آن را با مشکل مواجه کند مانند فورس ماژور (قوه قاهره) بی‌اعتنا نبودند اما تجربه بحثِ جدی درباره این موضوع مربوط به چند دهه اخیر است. نخستین توجه جدی به وجه حقوقی ریسک را می‌توان در کتابی از «کارل پریچارد»، استاد ممتاز مدیریت ریسک دید که در سال 1987 چاپ شد. در زمان چاپ کتاب پریچارد گمان می‌رفت روش‌های حقوقی مدیریت ریسک و ریسک‌های حقوقی چندان مورد اعتنای مولف این کتاب قرار نگیرد و به‌جای آن صرفا به مسایل مدیریتی توجه شود. اما این‌گونه نشد و ریسک‌های حقوقی، با شایستگی و تاکید مطرح شدند. در ایران تاکنون تحقیق و تحلیل جانداری در این زمینه انجام‌نشده و با توجه به جایگاه نفت در زندگی اقتصادی مردم و جاذبه‌های سرمایه‌گذاری آن برای بنگاه‌های داخلی و خارجی، پرداختن به این موضوع در محافل دانشگاهی و صنعتی ایران ضروری است.  این کتاب را  متین پدرام  نوشته،  انتشارات دنیای اقتصاد منتشر کرده است.

اقتصاد قراردادهای نفت و گاز

ستون چپ 3 copy

بررسی راهکارهای تامین مالی پروژه‌های بهره‌برداری از مخازن نفت و گاز

پروژه‌های بهره‌برداری از ذخایر گاز، بسیار پر ریسک و هزینه‌بر هستند و به منابع مالی زیادی نیاز دارند. بنابراین، تأمین منابع مالی موردنیاز این پروژه‌ها بسیار مهم و حائز اهمیت است. تأمین مالی منابع موردنیاز یک پروژه از راه‌های مختلفی مثل استقراض، اخذ وام یا انعقاد قراردادهای سرمایه‌گذاری با شرکت‌های سرمایه‌گذار بین‌المللی صورت می‌گیرد. به نظر می‌رسد انعقاد قراردادها میان کشور دارنده مخزن و شرکت سرمایه‌گذار بهترین روش برای تأمین منابع مالی مورد نیز پروژه‌های نفتی و گازی باشد که در قالب قراردادهای مختلفی انجام می‌شود. در این کتاب مؤلف به دنبال بیان و بررسی انواع روش‌های تأمین مالی پروژه‌های نفتی و گازی و بیان تجربیات سایر کشورها در این راستاست، این کتاب که توسط ویدا ورهرامی نوشته شده را  انتشارات دنیای اقتصادمنتشر کرده است.