اسلامیان،لوازم خانگی copy

فرصت طلایی در اختیار تولیدکنندگان لوازم خانگی

اما بعد از خروج شرکت‌های خارجی از بازار ایران پنجره جدیدی در بازار لوازم خانگی ایران گشوده شد و فرصت طلایی در اختیار تولیدکنندگان لوازم خانگی قرار گرفت و به نوعی آنها با اطمینان از در اختیار داشتن سهم کلی بازار ایران می‌توانستند با برنامه‌ریزی صحیح و ایجاد زیرساخت‌های تولید روز دنیا نیاز بازار لوازم خانگی ایران را تامین کنند. حال زمان آن رسیده بود که تولیدکننده ایرانی با اطمینان از فروش حداکثری کالای خود میزان تولید و تنوع محصولات خود را افزایش دهد ولی تحریم‌های بین‌المللی و اقتصادی سرعت ایجاد این تغییرات را کاهش می‌داد. به‌طور مثال کمپرسور صنایع برودتی یا بردهای الکترونیکی که از قطعات اصلی تولید هستند و تولید آن در ایران میسر نیست و باید از چند تولیدکننده مطرح خارجی تهیه شود به دلیل همین تحریم‌ها و عدم امکان خرید مستقیم از تولیدکننده یا کشور مورد نظر به‌وسیله چند واسطه یا حمل از چند کشور انجام پذیرد که این امر هم در قیمت تمام‌شده قطعات مورد نظر و هم در زمان ارسال کالا تغییرات چشمگیری را ایجاد می‌کرد.

خرید قطعات از واسطه‌ها با قیمت بالاتر

پس یکی از چالش‌های صنعت لوازم خانگی خرید قطعات از واسطه‌ها با قیمت بالاتر و زمان ارسال طولانی‌تر گاه از طریق چند کشور به ایران بود و تولیدکنندگان محصولات ایرانی برخی از اوقات به دلیل نبود قطعات مورد نیاز تولید مجبور به تعطیلی خط تولید خود تا زمان تامین قطعه می‌شدند.

عدم ارتباط مستمر و مفید به دلیل تحریم‌ها با تولیدکنندگان درجه یک جهان

یکی دیگر از چالش‌های صنعت لوازم خانگی عدم ارتباط مستمر و مفید به‌دلیل تحریم‌ها با تولیدکنندگان درجه یک جهان است چرا که صنعت لوازم خانگی همواره در حال رشد و نوآوری با توجه به تکنولوژی‌های پیشرفته است؛ به‌طور مثال نسل‌های جدید تلویزیون‌های هوشمند در جهان در حال طراحی و ساخت هستند و ارتباط با تولیدکنندگان سطح اول دنیا می‌تواند برای ایجاد خط‌های تولید این محصولات در ایران و تامین نیاز بازار کشور و صادرات به کشورهای منطقه بسیار تاثیرگذار باشد.

عدم ثبات قیمت ارز و مولفه‌های تولید

چالش دیگر تولیدکنندگان محصولات ایرانی در سال‌های اخیر عدم ثبات قیمت ارز و مولفه‌های تولید همانند فولاد و مواد پتروشیمی بوده است و این امر توان برنامه‌ریزی و نوآوری و امکان رقابت با رقبای خارجی را از میان می‌برد. تولیدکننده ایرانی بارها و بارها در سالیان اخیر با رشد قیمت چشمگیر نرخ ارز و مواد اولیه مواجه شده است که قطعاً در سطح کمی و کیفی محصولات آنها تاثیرگذار است. تولیدکننده‌ای که از قیمت خرید مولفه‌های تولید حداقل یک‌ساله خود اطمینان ندارد به دنبال نوآوری و ایجاد خط تولید محصولات جدید نخواهد رفت و تمام تلاش خود را معطوف به حفظ خود برای بقا خواهد کرد.

نرخ بالای سود بانکی واحدهای صنعتی و تولیدی

اینها فقط چند نکته بسیار ساده از چالش‌های صنعت لوازم خانگی ایران در سال‌های اخیر است و موارد دیگری همچون نرخ بالای سود بانکی واحدهای صنعتی و تولیدی و تصمیمات غیرکارشناسی از قبیل قیمت‌گذاری دستوری، عدم حمایت کافی سازمان‌های مربوطه، تسهیل و رفع موانع تولید، بالا بودن نرخ مالیات بر تولید و وجود کالای مشابه خارجی به‌صورت غیرقانونی با قیمت پایین‌تر در سطح عرضه را نیز می‌توان به عنوان چالش‌های صنعت لوازم خانگی ایران در سال‌های اخیر نام برد.

بلای قاچاق لوازم خانگی

کالاهای قاچاق بیشتر مربوط به اقلامی است که یا واردات آن ممنوع است یا تولیدات داخلی توان پوشش تقاضا را ندارد مانند یخچال ساید بای ساید، تلویزیون و لباسشویی. به عبارت دیگر، در کالاهایی که نیاز آن در بازار احساس می‌شود اما واردات آنها ممنوع است یا تولیدات داخلی توان رقابت ندارد معمولاً قاچاق صورت می‌گیرد. از همین‌روی در این بخش‌ها شاهد افزایش کالاهای بدون گارانتی در بازار هستیم. بدون تردید کالاهای قاچاق، سهم تولیدات ایرانی را در بازار خواهد گرفت. البته باید توجه داشت که قیمت برخی از اقلام قاچاق مانند تلویزیون، لباسشویی و ظرفشویی تقریباً با قیمت تولیدات داخلی برابری می‌کند چون افزایش قیمت تمام‌شده کالاهای داخلی توان رقابت را آنها سلب می‌کند.

اسلامیان 2 copy
 زمان آن رسیده بود که تولیدکننده ایرانی با اطمینان از فروش حداکثری کالای خود میزان تولید و تنوع محصولات خود را افزایش دهد ولی تحریم‌های بین‌المللی و اقتصادی سرعت ایجاد این تغییرات را کاهش می‌داد. یکی دیگر از چالش‌های صنعت لوازم خانگی عدم ارتباط مستمر و مفید به دلیل تحریم‌ها با تولیدکنندگان درجه یک جهان است چرا که صنعت لوازم خانگی همواره در حال رشد و نوآوری با توجه به تکنولوژی‌های پیشرفته است.