به وقت قهوه خوران

بر اساس آمار، ۷۰ کشور در جهان قادر به کشت قهوه هستند. در این میان، ۵ کشور بیشترین میزان صادرات قهوه به سراسر جهان رادارند. دانه عربیکا و روبوستا از مهم‌ترین نوع قهوه در صادرات قهوه محسوب می‌شوند. حدود ۶۰‌درصد از صادرات، دانه عربیکا و ۴۰‌درصد روبوستاست.

وارادت قهوه به ایران، در سال‌های گذشته به دلیل افزایش تقاضا تا حد زیادی افزایش داشته است. امروزه واردات قهوه از ۱۰ اولویت واردات کالا به کشور به شمار می‌رود. برندهای بسیاری در ایران وجود دارد که انواع مختلف قهوه را دربسته‌بندی‌های متنوع به‌صورت دان یا پودر قهوه وارد بازار می‌کنند. هرچند به دلیل حفظ کیفیت قهوه، معمولا قهوه به‌صورت دانه خام وارد کشور می‌شود.

کشور امارات با صادرات بیش از ۶۶۶ تن قهوه خام، بزرگ‌ترین منبع واردات قهوه به ایران است. کشورهای ایتالیا، ترکیه و اندونزی با صادرات بیش از ۳۰۰ تن قهوه خام در رده‌های بعدی صادرکنندگان قهوه به ایران هستند. تعرفه گمرکی ترخیص قهوه با توجه به پارامترهای مختلف، متفاوت است. قهوه رست شده یا خام، قهوه کافئین دار یا بدون کافئین و... ازجمله مواردی است که عوارض و حقوق وارداتی متفاوتی دارند.

برای ترخیص قهوه از گمرک، مراحلی ازجمله مجوز سازمان حفظ نباتات، مجوز سازمان بهداشت، ضمانت‌نامه بانکی، فاکتور حمل‌ونقل، اظهارنامه گمرکی و. . لازم است. روی کیسه‌های وارداتی باید اطلاعاتی ازجمله کشور صادرکننده و شماره صادراتی ذکر شود.

تجارت قهوه به‌عنوان یک تجارت بزرگ در جهان، ‌میلیون‌ها نفر را در کشورهای مختلف مشغول کرده است. تعداد کشورهای تولیدکننده قهوه در مقابل کشورهایی که واردکننده این محصول هستند بسیار کم است و همین موضوع، باعث می‌شود که قهوه یکی از بزرگ‌ترین محصولات تجاری دنیا باشد. ایران هم به‌عنوان یک واردکننده قهوه، انواعی از این محصول را از کشورهای مختلف خریداری می‌کند.

اگر می‌خواهید بدانید حجم واردات قهوه به ایران چقدر است و بیشتر از چه کشورهایی وارد می‌شود، با ما تا پایان این مطلب همراه باشید.

مطابق تازه‌ترین آمار موجود در مورد واردات قهوه به ایران، تجار ایرانی در سال ۲۰۲۰ بیش از بیست‌میلیون دلار قهوه به کشور وارد کردند که این رقم، کشور ما را به هفتاد و هشتمین واردکننده قهوه در جهان تبدیل کرد. در این سال قهوه دویست و چهلمین کالای وارداتی به خاک ایران بود.

قهوه ایران از مقاصد مختلفی به کشور وارد می‌شود که مهم‌ترین آنها عبارت‌اند از:

  امارات متحده عربی با حدود ۸. ۸‌میلیون دلار

  هند بیش از ۶‌میلیون دلار

  اندونزی ۷/ ۲‌میلیون دلار

  آلمان ۶۷۸‌هزار دلار

  ایتالیا ۵۸۰‌هزار دلار

در دسترس‌ترین بازارها برای واردات قهوه به ایران بعد از سال ۲۰۱۹ کشورهای امارات متحده عربی، اوگاندا و هند بوده‌اند و البته همه قهوه وارداتی به ایران برای مصرف در داخل کشور نیست، بخشی از این محصول بعد از فرآوری و رُست‌کردن به مقصد کشورهای دیگر ازجمله هند، ترکیه و... صادر می‌شود.

در سال ۲۰۲۰، تجار ایرانی توانستند ۱۲۲‌هزار دلار قهوه صادر کنند که این رقم، ایران را در رتبه ۱۲۸ام در میان صادرکنندگان قهوه جهان قرارداد. مقصدهای اصلی صادرات قهوه از ایران شامل هند (۸۵‌هزار دلار)، ترکیه (بیش از ۱۱‌هزار دلار)، قزاقستان (۵/ ۱۰هزار دلار) کانادا (۴/ ۴‌هزار دلار) و آلمان (حدود ۳‌هزار دلار) بود. سریع‌ترین بازارهای صادراتی قهوه ایران بعد از سال ۲۰۱۹ هند، قزاقستان و ترکیه بودند.

بین ۶۰ تا ۷۰‌درصد قهوه صادراتی در جهان از نوع عربیکاست. آنچه مابعد از نوشیدن قهوه حس می‌کنیم درواقع همان ویژگی‌هایی است که از قهوه عربیکا به دست می‌آید. قهوه روبوستا هم که به‌عنوان متعادل‌کننده طعم قهوه و سایر ویژگی‌های مورد انتظار از یک قهوه مطلوب به آن اضافه می‌شود، بین ۳۰ تا ۴۰‌درصد صادرات قهوه در جهان را شامل می‌شود.

انواع دیگری از قهوه هم وجود دارند که سهم آنها در صادرات محدودتر است. بیش‌ترین حجم قهوه وارداتی به ایران هم مانند بسیاری از کشورهای جهان از نوع عربیکاست. این دانه‌های قهوه به‌صورت خام، بوداده، سبز، فرآوری شده و… به کشور وارد می‌شوند. انواع قهوه فوری و سایر محصولات مشابه هم در لیست قهوه وارداتی به کشور جای می‌گیرد.

رشد مصرف قهوه در جامعه ایران طی ده سال اخیر و گسترش کافه‌ها و قهوه‌فروشی‌ها و تمامی عناصر وابسته به این نوشیدنی تلخ و ترش اقتصاد قابل‌توجهی را نیز به وجود آورده است و برای بخشی از جوانان به‌عنوان یک آلترناتیو کاری محسوب می‌شود.

هرچند محاسبه دقیق اقتصاد قهوه در ایران چندان آسان نیست و تعداد کافه‌ها و قهوه‌فروشی‌ها نیز بر همین قاعده پیروی می‌کند زیرا کافه‌های بدون جواز نیز بسیارند که آمار دقیق را دچار مشکل می‌کنند. اما درهرصورت دیگر کمتر خیابانی پیش می‌آید که رنگ و بوی قهوه در آن دیده و شنیده نشود. اصفهان هم بر همین شکل به دنبال قهوه رفته است و باسابقه‌ای نسبتا طولانی که از محله جلفا شروع می‌شود، حالا دارای یک اقتصاد قابل‌قبول در اطراف خود است.

نمایشگاه قهوه نیز در اصفهان هرساله با استقبال زیادی روبه‌رو بوده است و فعالان و علاقه‌مندان این عرصه همواره حضوری فعال در آن داشته‌اند و امسال نیز نمایشگاه قهوه در اصفهان باکیفیتی مشابه برگزارشده است که می‌تواند بستر مناسبی برای گسترش بازار قهوه در اصفهان باشد، بازاری که در عین رونق در چند سال اخیر با چالش‌هایی ازجمله کرونا نیز مواجه بوده است و یک سالی دچار کاهش فروش شد اما در مدت‌زمان مناسبی توانست دوباره خود را بازسازی کند و به‌طور نسبی زیان‌های خود را جبران کند.

اقتصاد قهوه در اصفهان با برگزاری رویدادهای شهری ازجمله نمایشگاه فوق می‌تواند منجر به کارآفرینی بیشتری نیز گردد.