صنایع آلاینده از شهر می روند؟

محمد نورصالحی، رئیس شورای شهر اصفهان در نطق پیش از دستور این جلسه، اظهار کرد: در شرایطی هستیم که باید امیدآفرینی کنیم، اما نمی‌توانیم فراموش کنیم که به هر دلیلی، از قبل انقلاب تاکنون صنایع آلاینده در جوار شهر اصفهان جای گرفته‌اند. این صنایع در موقعیت غیر کاشناسی در نظر اقلیمی قرار دارند که به علت جهت وزش باد آلایندگی آن‌ها وارد شهر می‌شود.

وی گفت: چند ماه پیش در شورای عالی ترافیک کشور، نماینده سازمان محیط‌زیست گزارش داد که بیش از ۶۷ درصد آلودگی شهر اصفهان مربوط به این صنایع است. این آلودگی انواع عوارض و بیماری‌ها را به دنبال دارد و روز به روز شاهد ابتلای اطرافیان خود به این بیماری‌ها هستیم.

رئیس شورای شهر اصفهان تصریح کرد: نیروگاه با ۴ مشعل، و هرکدام در هر ساعت ۴۰ هزار لیتر مازوت می‌سوزاند و ضایعات آن در هوا گسترده می‌شود که جای تأسف دارد. تنها راه این است که نهضتی را برای انتقال این صنایع شروع کنیم.

نورصالحی با بیان اینکه بخشی از این صنایع خصوصی شده یا از طریق بورس واگذار شده‌اند، افزود: در گذشته قانون‌هایی برای انتقال پادگان‌ها و زندان‌ها داشتیم و اکنون به جد پیگیر می‌شویم که این صنایع از شعاع اطراف اصفهان خارج شوند.

وی ادامه داد: این صنایع مکلف هستند با فیلترگذاری و تصفیه، اجازه انتشار آلودگی را ندهند، اما در عین انجام این اقدامات، ما با همکاری مردم، دستگاه‌های دولتی و مجموعه‌های قضایی، انتقال این صنایع را پیگیری می‌کنیم.

محمدرضا فلاح، عضو شورای شهر اصفهان نیز در نطق میان دستور این جلسه، با اشاره به استفاده نیروگاه شهید منتظری از سوخت مازوت، گفت: استفاده از مازوت، ظلم و خیانت به مردم اصفهان است. این نیروگاه و دیگر صنایعی که از سوخت‌های غیرمتعارف استفاده کنند، به مردم اصفهان آسیب می‌زنند.

وی خاطرنشان کرد: در قرآن کریم بسیار اشاره شده هرکسی فرد را از روی عمد به قتل برساند جایگاهش دوزخ است، نیروگاه با سوخت مازوت در حال خفه کردن مردم است و شاهد آن حضور مردم در بیمارستان‌هاست. باید پرسید متولیان امر چه می‌کنند و کجا هستند؟ چه حرکتی بابت جلوگیری از سوخت مازوت انجام داده‌اند.

عضو شورای شهر اصفهان در خصوص دریافت عوارض آلایندگی گفت: تاکنون ۱۳.۵ میلیارد تومان به‌عنوان عوارض آلایندگی به شهر اصفهان داده شده است، اما خطاب من به معاون مالی شهرداری این است که خود برای گرفتن عوارض آلایندگی چه کرده‌اید؟

او با اشاره به جلسات مشترک شورا و نمایندگان مجلس، گفت: خروجی این جلسات چیست؟ آیا جز گپ و گفت‌وگو و درد دل چیز بیشتری بوده است؟ آیا نمایندگان مجلس برای گرفتن عوارض آلایندگی اقدام خاصی کرده‌اند.

صنایع آلاینده از شهر خارج شوند

عباس حاج رسولی‌ها، عضو شورای شهر اصفهان نیز با بیان اینکه آلایندگی هوای شهر را باید جدی گرفت، اظهار کرد: برخی صنایع باید از شهر خارج شوند. متولیان حوزه محیط‌زیست، بهداشت درمان و مسوولان استان برای حل این مشکل همفکری کنند.

وی با اشاره به خشکی تالاب گاوخونی، گفت: خشکی این تالاب و بازگشت ذرات از سطح این تالاب سبب ایجاد آلایندگی و عوارض جبران‌ناپذیری در شهر می‌شود.

عضو شورای شهر اصفهان با بیان اینکه اعتباری برای انتقال صنایع آلاینده باید در نظر گرفته شود، تصریح کرد: همان‌طور که یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان، برای مطالعه علل آلودگی در شهر هزینه شد، بودجه‌ای نیز برای حل آن در نظر گرفته شود.

وی خاطرنشان کرد: اگر مشکل زاینده‌رود و تالاب گاوخونی حل نشود، ریزدانه‌هایی که وارد ریه‌های مردم می‌شود سرطان را رقم می‌زند و مطالعات می‌تواند با ذکر عدد و رقم این موضوع را ثابت کند.

وضعیت حمل زباله در شهر مناسب نیست

مجید نادرالاصلی، عضو شورای شهر اصفهان با اشاره به مشکل ترافیک در سطح شهر، اظهار کرد: معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری اصفهان با حضور در صحن علنی شورا، اقداماتی که برای روان‌سازی ترافیک انجام داده است صحبت کند.

وی با بیان اینکه کنترل ترافیک رها شده و حوزه حمل‌ونقل و پلیس راهور برای این موضوع برنامه‌ای ندارند، افزود: به نظر می‌رسد مقداری نیز قوانین راهنمایی و رانندگی لوث می‌شود و برخی نسبت به آن بی‌توجه هستند. بنابراین هم در حوزه انتظامی و برخورد با خاطیان و هم در حوزه فرهنگ باید کار جدی در این خصوص صورت دهیم.

عضو شورای شهر اصفهان در خصوص نظافت شهر، گفت: مدیران شهر در خصوص طرح جمع‌آوری زباله‌ پاسخگو نیستند، نمی‌گوییم طرحی که شروع شده نباید اجرا شود، اما شیوه اجرای آن باید حل شود. وی با بیان اینکه مساله آب اصفهان نیازمند اجماع است، گفت: امروز در کشور از اینکه متولیان استان نظر واحد در خصوص آب ندارند نهایت حسن استفاده علیه اصفهان شده است. هرجا صحبت کنیم می‌گویند شما بروید و نظر خود را یکی کرده و سپس صحبت کنید.

نادرالاصلی بیان کرد: از ورود هرگونه آبی که مشکل آب، شرب، محیط‌زیست و اشتغال و کشاورز اصفهان را حل کند و سبب زنده ماندن زاینده‌رود شود دفاع می‌کنیم. فقط نباید بر پروژه بهشت‌آباد اصرار داشت، در جنوب استان نیز موقعیت‌هایی برای حل مشکلات آب وجود دارد و شورای شهر توانایی پیگیری این موضوعات  را دارد.