صادرات فرآورده‌های نفتی بخش‌خصوصی تسهیل می شود

به گزارش دنیای اقتصاد: مسعود گلشیرازی رئیس اتاق بازرگانی اصفهان در ابتدای این جلسه با اشاره به رویکرد شاخص‌محوری اتاق اصفهان در دوره نهم اظهار‌کرد: قضاوت درباره عملکرد اتاق اصفهان از سوی فعالان اقتصادی و بر اساس این شاخص‌ها انجام می‌شود. همچنین بر اساس سنجش وزارت اقتصاد، استان اصفهان که در شاخص محیط کسب‌وکار جزو پنج استان آخر کشور بود هم‌اکنون در بین پنج استان اول قرار دارد.

وی با اشاره به ایجاد پنج دفتر منطقه‌ای در شهرستان‌ها و تشکیل انجمن‌های گوناگون ذیل اتاق اصفهان افزود: تاکنون ۳۰ تشکل در رسته‌های گوناگون ثبت‌شده که تا پایان سال به ۴۰ تشکل می‌رسد و به نظر می‌رسد تشکیل ۵۰ تشکل اهداف اتاق را برای خوشه سازی از فعالان اقتصادی محقق می‌کند.

گلشیرازی بابیان اینکه با بهره‌گیری از ظرفیت ستاد تسهیل استان، کمیته حمایت قضایی، شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی، مرکز فوریت‌های کسب‌وکار و میزهای خدمت ذیل اتاق نوعی اکوسیستم حمایتی از فعالان اقتصادی استان تشکیل‌شده، به افزایش خدمات اتاق بازرگانی اصفهان در دوره نهم به ۵۲ خدمت، تشکیل کمیسیون‌های گوناگون، فعالیت ۱۳ شورای اجرایی و مرکز و همچنین فعالیت شورای راهبردی ذیل اتاق اصفهان، فعالیت‌های شتاب‌دهنده صادرات بردار و ارائه مشاوره‌های حقوقی به فعالان اقتصادی اشاره کرد.

رئیس اتاق بازرگانی اصفهان با اشاره به برگزاری همایش سرمایه‌گذاری استان در آینده نزدیک گفت: اتاق اصفهان در پروژه انتقال آب از دریای عمان سرمایه‌گذاری نموده که قرار است تا شهریورماه ۱۴۰۳ برای تأمین آب شیرین بخش صنعت به بهره‌برداری برسد.

وی ضمن تقدیر از عوامل اجرایی اتاق بازرگانی اصفهان در ۳ سال گذشته بر لزوم توجه به برنامه‌های توسعه‌ای آتی کشور توسط اتاق و سایر بخش‌ها تأکید کرد و افزود: با توجه به بحران روسیه و اوکراین فرصت استثنایی برای اقتصاد استان و کشور ایجادشده اما هنوز ظرفیت ۳۵۰ میلیارد دلاری بازار روسیه را جدی نگرفته‌ایم و باید در این زمینه تلاش‌های بیشتری صورت گیرد.

گلشیرازی بابیان اینکه تعداد قابل‌توجهی از اعضای اتاق بازرگانی اصفهان در رسته‌های حلال و مشتقات نفتی، شیمیایی و پتروشیمی فعالیت می‌کنند، تصریح کرد: رایزنی با دستگاه‌های دولتی و حاکمیتی، توسعه کسب‌وکار ارزان و افزایش سرمایه اجتماعی از اهداف مهم اتاق اصفهان است و هرچه انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان حلال و مشتقات نفتی، شیمیایی و پتروشیمی استان قوی‌تر عمل کند، می‌تواند حمایت بیشتری از سوی بخش دولتی دریافت کند و پیشنهاد می‌کنم نماینده‌ای از انجمن در جلسات شورای گفت‌وگوی استان حضورداشته باشد. همچنین روند احداث ساختمان تشکل‌ها از سوی اتاق اصفهان ادامه دارد و تا زمان بهره‌برداری، مکانی در اتاق اصفهان به‌صورت موقت به تشکل‌ها اختصاص داده شد.

موافقت ستاد تسهیل و ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با درخواست تسهیل صادرات

در ادامه اکبر لباف، نایب‌رئیس کمیسیون انرژی، صنایع پالایشی و پتروشیمی اتاق بازرگانی اصفهان بیان کرد: اصلاحیه دوم دستورالعمل ماده۴۵ آیین‌‌نامه اجرایی قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز موانع جدی برای صادرات به وجود آورده و کمیسیون انرژی اتاق اصفهان به‌طورجدی به این امر پرداخته و با حضور فعال اعضای انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان حلال و مشتقات نفتی، شیمیایی و پتروشیمی استان در جلسات کمیسیون، مکاتباتی با وزارت نفت و شورا و مرکز ملی رقابت انجام شد.

وی افزود: در پاسخ به این مکاتبات، درخواست ما برای تسهیل صادرات فرآورده‌های نفتی از سوی بخش خصوصی در اولویت ستاد تسهیل و ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز قرار گرفت و فرصت استفاده از بخش خصوصی در عملیات سوآپ فراهم شد. همچنین در کارگروه تعیین ماهیت استفاده از ظرفیت اعضای هیات‌علمی دانشگاه‌ها در ارتقای جایگاه علمی کارگروه تایید شد. البته متاسفانه بسیاری از درخواست‌های ما به سازمان ملی استاندارد ارجاع شده؛ بنابراین باید همچنان این درخواست‌ها را به‌طورجدی پیگیری کنیم.

لباف بابیان اینکه برخی بندهای این مکاتبات درباره مغایرت دستورالعمل مذکور با اصل ۹ و ۴۴ قانون اساسی موردپذیرش وزارت نفت قرار نگرفته است، ادامه داد: در پایان پاسخ وزارت نفت عنوان‌شده امکان واگذاری موارد حاکمیتی به بخش خصوصی وجود ندارد؛ بنابراین به‌رغم تمام تلاش‌ها هنوز راه دشواری پیش روی صنعت حلال و مشتقات نفتی، شیمیایی و پتروشیمی قرار دارد.

لزوم اثرگذاری انجمن در سیاست‌های کلان

همچنین احمدرضا صدری شهرضایی، رئیس هیات‌مدیره انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان حلال و مشتقات نفتی، شیمیایی و پتروشیمی استان اصفهان بابیان اینکه پیش از تاسیس انجمن فعالان این بخش با مشکلات زیادی دست‌وپنجه نرم می‌کردند، اظهار‌کرد: خوشبختانه این انجمن با کمک اتاق بازرگانی و اعضای هیات‌مدیره تأسیس شد.

در ادامه این نشست عملکرد یک‌ساله انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان حلال و مشتقات نفتی، شیمیایی و پتروشیمی استان، اقدامات در دستور کار و چشم‌انداز آن و پیشنهادهای  اعضای انجمن به اتاق بازرگانی اصفهان مطرح شد.

هم‌‌افزایی استانی و فرا استانی با فعالان اقتصادی، ایجاد پایگاه علمی و پژوهشی تخصصی، آموزش به اعضای انجمن، رفع فاصله صنعت و علم، همکاری با بخش‌های حاکمیتی استانی و فرا استانی، همکاری با اتاق بازرگانی برای اثرگذاری در سیاست‌های کلان، رفع مشکلات قوانین موجود و تصویب قوانین جدید، جلوگیری از ورود افراد غیرمتخصص و سودجو به حوزه حلال و مشتقات نفتی، شیمیایی و پتروشیمی و جلوگیری از خروج سرمایه‌های استانی ازجمله اهداف و چشم‌اندازهای این انجمن عنوان شد. همچنین از پیگیری اصلاح دستورالعمل ماده۴۵ آیین‌‌نامه اجرایی قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز در حوزه صادرات و مکاتبه با وزارت نفت و استانداری اصفهان، هم‌افزایی با فعالان اقتصادی برای جذب اعضای جدید، ایجاد دفتر انجمن، رایزنی با مدیران کل استان و تشکیل کمیته‌های تخصصی به‌عنوان اقدامات در دستور کار انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان حلال و مشتقات نفتی، شیمیایی و پتروشیمی یاد شد.