رویدادهای بی‌حاصل

اما گاهی ساختار نظام برنامه‌ریزی شهری نیز نواقصی دارد که مانع از اجرای درست طرح‌ها می‌شود در این صورت، مسلم است که فرآیند و مراحل برنامه‌ریزی برای شهر باید در قالب ساختارهای دیگری انجام شود تا اهداف موردنظر طرح‌ها و برنامه‌ها در زمینه‌های ساختاری، اجتماعی و فرهنگی محقق شود.

رویدادهای فرهنگی و هنری و اجتماعی نهادهای مختلف در سطح شهر اصفهان که برای مشارکت عموم و نوعی ایجاد بستر تفریحی باکیفیت برای ارتقا سطح فرهنگی جامعه انجام می‌گیرد به‌جز موارد معدود که آن‌هم قشری خاص به آن واکنش نشان می‌دهند در دیگر موارد چندان بروز و ظهور و عمومیتی پیدا نمی‌کند و به‌نوعی بودجه‌های شهری صرفا در جهت اموری هزینه می‌شود که اگرچه ممکن است از کیفیت نسبی در اجرا برخوردار باشد اما نتیجه مطلوب برای عموم شهر را به دنبال ندارد و بعضا بخش زیادی از مردم شهر از وجود چنین رویدادهایی به‌کل باخبر هم نمی‌شوند. به همین شهرداری برای شفافیت در میان مردم بهتر است نتیجه عملکردهای خود در رویدادهای فرهنگی و از سوی دیگر بازتاب رفتار رسانه‌ای و تبلیغی خود را اعلام کند که مردم به چه میزان در برنامه‌های نهادی شرکت کرده و تا چه حد از برنامه‌های شهرداری مطلع می‌شوند! هرچند برگزاری رویدادهای عمومی هرگز دارای اشکال نیست و شهرداری باید با توان بیشتری به برگزاری این‌گونه مراسم‌های جمعی که روح عمومی در شهر را تقویت می‌کند بپردازد اما هر عملی باید همراه با عکس‌العملی باشد! دراین‌بین شاید تنها جشنواره فیلم کودک و نوجوان باشد که از حد نسبتا قابل‌توجهی از بازخورد عمومی برخوردار است و آن شاید به‌واسطه مرور زمان و یا توجه کودکان به این مسئله باشد که آن‌هم با اماواگرهای بسیاری مواجه است.

در آخرین اقدام شهرداری اصفهان تصمیم به تصویب طرح جایزه شیخ بهایی گرفته است. معاون توسعه و برنامه‌ریزی شهرداری اصفهان اعلام کرده است:

«جشنواره فن‌آفرینی شیخ بهایی رویدادی ملی است که از سال ۱۳۷۶ در شهر اصفهان برگزار می‌شود و کارآفرینان، نوآوران و فن آفرینان برتر ملی در آن شرکت می‌کنند. امسال به پیشنهاد شهرک علمی و تحقیقاتی و شهرداری قرار شد جایزه ویژه مدیریت شهری را داشته باشیم، بر این اساس علاوه بر ارزیابی خود جشنواره، مدیریت شهر نیز از منظر رسالت سازمانی خود داوری‌هایی انجام می‌دهد. جایزه مدیریت شهر در این جشنواره در سه بخش عمران شهری، خدمات شهری و حمل‌ونقل شهری تعریف‌شده است، این موضوعات در فراخوان این جشنواره گنجانده خواهد شد، بر این اساس بیشترین اعتبارات و بودجه شهرداری اصفهان به همین سه بخش که در جشنواره به آن می‌پردازیم، اختصاص دارد. رقمی که برای اهدای جایزه به سه نفر برتر تخصیص می‌یابد، پنج میلیارد ریال است و ما برای سه جایزه اعتبار در نظر گرفتیم، اما در پایان به ده‌ها سوژه مرتبط با مدیریت شهر دست خواهیم یافت.»

در گام نخست شهرداری باید نسبت به عملکرد این جشنواره طی بیست‌وچند سال اخیر شفاف‌سازی به عمل آورد که چه میزان از مردم نسبت به این رویداد مطلع بوده و در آن شرکت کرده‌اند تا ضمن به دست آوردن ایرادات گذشته برنامه باکیفیت‌تری برای برگزاری این رویداد در آینده اتخاذ کند و بتواند مردم شهر را به‌نوعی با این رویداد خاص اصفهان به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم پیوند بزند.

یکی از دلایل مهمی که مردم نسبت به این‌گونه رویدادها توجه کافی ندارند و یا در برگزاری آن مشارکت خاصی انجام نمی‌دهند عدم منتفع شدن مالی و اجتماعی ازاین‌گونه مراسم‌هاست که بجای اینکه نفعی به مردم برساند جامعه بعضا احساس می‌کند که این رویدادها صرفا باعث محدود شدن خیابان‌ها و یا هدر رفت سرمایه شهر شده است، زیرا وقتی این‌گونه برنامه‌ها صرفا در ابعادی کوچک، بدون اطلاع‌رسانی جدی و بدون آورده مالی برای شهر باشد مردم توجهی به آن نخواهند داشت اما اگر اصفهان بتواند فقط در یکی از این رویدادها سرآمد کشور باشد و به‌نوعی محل جذب گردشگر برای حضور و مشارکت در این مراسم‌ها شود، آنگاه مردم ساکن اصفهان با دیدن عمومیت یافتن این مراسم‌ در بین مردم شهرهای دیگر و جذب گردشگر و بعضا آورده مالی و فرهنگی، مسلما از توان خود برای برگزاری بهتر این مراسم استفاده می‌کنند و شهرداری حتی می‌تواند صرفا به‌عنوان یک ناظر بر رویدادهای شهری باشد و مردم به‌طور شخصی اقدام به برگزاری رویدادهای شهری می‌کنند و آنگاه مردم احساس خواهند کرد که شهر متعلق به آن‌هاست و ایجاد حس تعلق نسبت به شهر مسلما از بارِ کاری نهادهای مختلف نیز می‌کاهد.

استفاده بهینه از منابع نیز دراین‌بین باید موردتوجه شهرداری قرار بگیرد که از بودجه‌های موجود در راستای اقداماتی بهره بگیرد که مردم نتیجه آن را مشخصا لمس کنند و حتی اگر رویدادی نیز برگزار نشد و هزینه آن در نقطه‌ای دیگر مصرف شد شاید نتایج بهتری برای عموم داشته باشد.