تعطیلی کتاب‌فروشی باغ کتاب تهران

اکنون خبر رسیده که با ابلاغ اتاق اصناف ایران به اتحادیه ناشران و کتاب‌فروشان تهران، کتاب‌فروشی‌های باغ کتاب تعطیل خواهد شد. کتاب‌فروشی وسیع باغ کتاب تهران با موقعیت جغرافیایی قابل‌توجه از نظر دسترسی آسان شهروندان و همچنین امکانات رفاهی این مجموعه همواره یکی از موضوعات مورد مناقشه بین اتحادیه ناشران و کتاب‌فروشان تهران و مدیریت باغ کتاب تهران بود؛ به نحوی که در همان زمان شروع کار محمود آموزگار، رئیس اتحادیه ناشران و کتاب‌فروشان با توجه به مشخص نبودن دقیق برنامه‌های این مکان و سازوکار مدیریتی آن عنوان کرده بود: «بهره‌برداری از باغ کتاب باید به گونه‌ای مدیریت شود که پوشش جمعی و عمومی داشته باشد اما به تاریخچه باغ کتاب که توجه کنیم مثل دیگر حوزه‌های مدیریتی کشور فقدان برنامه را ملاحظه می‌کنیم.»

وی با ابراز نگرانی از رقابت غیر عادلانه «باغ کتاب» با کتاب‌فروشی‌ها گفته بود: «کتاب‌فروشی‌ تمام هزینه‌های سربار سایر مشاغل (بنگاه املاک، جواهر‌فروشی، نمایشگاه ماشین و...) را دارد اما درآمدش قطره‌ای است. درآمد کتاب‌فروشی تنها از ۲۵ درصد تخفیفی‌ است که کتاب‌فروش از پخش‌کننده می‌گیرد و این رقم سقف سود ناخالص یک کتاب‌فروشی است.» آموزگار توجیه ایجاد ویترین کتاب را برای مقابله با کمبود آن درست ندانست و گفت: «کمبود ویترین کتاب توجیهی نیست که با مدیریت غلط، همین تعداد ویترین محدود را هم در معرض خطر قرار بدهیم. باید بررسی کنیم با چنین فضای جذابی که دست‌کم ۱۴ تا ۱۵هزار مترمربع فضای سرپوشیده فروشگاهی دارد و در ۳۶۵ روز سال قرار است کتاب عرضه کند دیگر چه کسی به سراغ کتاب‌فروشی‌های سطح شهر تهران می‌رود.»

در پی این اعتراضات فردی، مردادماه سال ۹۶ بود که ۳۵۰ کتاب‌فروش طی نامه‌ای، رسما اعتراض خود را به اتحادیه ناشران و کتاب‌فروشان تهران اعلام کردند و توماری از امضاها در این زمینه در رسانه‌های مختلف به انتشار رسید. مخالفت‌ها درباره ادامه فعالیت بخش فروشگاهی باغ کتاب،‌ حالا به اتاق اصناف ایران کشیده شده است و در ابلاغیه این نهاد دستور به جمع‌آوری کتاب‌فروشی داده شده است. فعالیت بدون پروانه کسب کتاب‌فروشی‌های باغ کتاب،‌ محور اصلی این ابلاغیه است و اتحادیه ناشران و کتاب‌فروشان تهران مامور شده تا ضمن تعطیلی این واحد‌ها براساس قانون صنفی با این کتاب‌فروشان عمل کند. این موضوع درحالی مطرح می‌شود که مجید حسینی، مدیر‌عامل باغ کتاب در گفت‌و‌گو با خبرگزاری کتاب تاکید می‌کند: «باغ کتاب، کتاب‌فروشی ‌نیست!» وی همچنین تاسیس باغ کتاب را جزو رسالت‌های سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران می‌داند و تصریح می‌کند که شهرداری، قانونا مسوول ارتقای سرانه مطالعه در شهر تهران‌ است.