محمدحسین ترکان مدیر خرید تجهیزات ذوب‌آهن اصفهان گفت : با شروع جنگ روسیه و اوکراین، محدودیت‌هایی در تهیه اقلام خاص از بلوک شرق برای کشور به وجود آمده است.   

وی افزود : کشور اوکراین نیز به دلیل مشکلات جنگ که با آن مواجه شده ، کمبود انرژی را تجربه می‌کند که این موضوع برساخت قطعات و تحویل آن‌ها نیز تاثیر مستقیم داشته است.

بومی‌سازی پنج‌درصدی را در سال جاری هدف قراردادیم

مدیر خرید تجهیزات ذوب‌آهن اصفهان با اعلام این خبر که بومی‌سازی ۵ درصدی کالاهایی که قبلاً از خارج از کشور تامین می‌شد،ازجمله مهم‌ترین اهداف این مدیریت در سال جاری است، تصریح کرد : در این شرایط بومی‌سازی قطعات و تجهیزات در داخل کشورمان بیش‌ازپیش اهمیت یافته است و این رویکرد در ذوب‌آهن اصفهان نیز با جدیت دنبال می‌شود.  

مسعود رفیعی سرپرست خرید قطعات ساخت در این مدیریت نیز اضافه کرد : قطعات و تجهیزاتی که امکان ساخت آن‌ها در داخل کارخانه و یا تامین شان از خارج از کشور وجود ندارد، پیگیری بومی‌سازی آن‌ها از طریق این اداره انجام می‌گیرد.  

وی افزود : بدین منظور کروکی برداری و تهیه نقشه از تجهیزات توسط دفتر فنی قسمت درخواست‌کننده انجام‌شده و سپس فرایند ساخت آن از طریق شرکت توانمند داخلی منتخب،مطابق با ضوابط توسط این مدیریت آغاز شد.   سرپرست خرید قطعات ساخت شرکت تصریح کرد : در خصوص ساخت دوراسیون های ماشین‌های درب بازکن و تخلیه نیز در سال ۹۱ درخواست خرید خارجی آن پیگیری گردید که واردات این تجهیزات میسر نشد لذا طی برگزاری جلسات مستمر با مدیریت تولیدات کک و مواد شیمیایی، این دو تجهیز در مدت‌زمان یک و نیم سال، توسط شرکت ماشین‌سازی اصفهان ساخته شد و به این مدیریت تحویل گردید.

بومی‌سازی که مانع خروج ۳۳۰ هزار یورو ارز،  از کشور شد   

رفیعی گفت : این تجهیزات در داخل کشور و با هزینه‌ای بالغ‌بر ۳۰ میلیارد ریال ساخته شدند و لذا حدوداً از ۳۳۰ هزار یورو خروج ارز از کشور جلوگیری به عمل آمد.

احمدرضا بهرامی کاردان بازرگانی در مدیریت خرید تجهیزات شرکت نیز گفت :  پس از بررسی‌های فنی، برآورد هزینه و همچنین تکمیل نقشه‌ها، از شرکت‌های توانمند داخلی که سابقه همکاری با ذوب‌آهن اصفهان داشتند، دعوت به عمل آمد و پس از بازدید از محل و بررسی شرایط آن‌ها ، پیشنهاد‌ها اخذ  و مناقصه برگزار شد.

بهرامی اظهار‌کرد : در طی مناقصه برگزارشده، شرکت ماشین‌سازی اصفهان به‌عنوان برنده اعلام گردید و ساخت این دوراسیون ها را بر عهده گرفت.

حسن رضا جان محمدی سرپرست واحد ۲ تولید کک نیز اظهار‌کرد : با توجه به اینکه حدود ۱۰ سال از عمر باتری ۳ می‌گذرد، برخی از تجهیزات این قسمت دچار استهلاک شدند و به این دلیل توقف‌های زیادی را شاهد بودیم که ریسک‌هایی مانند افت کمی و کیفی تولید و تحت‌الشعاع قرار گرفتن برنامه‌های تعمیرات تجهیزات را در پی داشت.

وی افزود : به کمک مدیریت‌های نت مکانیک و نت راه و ساختمان، محوطه‌سازی برای تعویض این دوراسیون ها انجام گرفت و نیز کروکی برداری و نقشه‌های لازم از تجهیزات تهیه شد.  

تعویض و راه‌اندازی دوراسیون ها، بدون توقف انجام شد

سرپرست واحد ۲ تولید کک در شرکت خاطرنشان کرد : در طول عملیات تعویض و راه‌اندازی این دوراسیون ها، هیچ‌گونه توقفی در تولید کک باتری ۳ رخ نداد .

یوسف اسکندری معاون تجهیزات مکانیک مدیریت تولیدات کک و مواد شیمیایی نیز گفت : پس از راه‌اندازی باتری شماره ۳ به همت تلاشگران ذوب‌آهن اصفهان در سال ۹۱، تداوم فرآیند تولید به دلیل نیاز به انجام تعمیرات و نگهداری از تجهیزات با چالش‌های فراوانی ازجمله عدم وجود قطعات رزرو،نقشه و مدارک فنی و عدم پیش‌بینی پلتفرم‌های تعمیراتی جهت قطعات حساس مواجه بود.

وی افزود : در ادامه شرکت اوکراینی به دلیل تحریم‌ها از تعهدات ساخت این تجهیزات سر باز زد و قرارداد را به‌صورت یک‌طرفه فسخ کرد.

معاون تجهیزات مدیریت تولیدات کک و مواد شیمیایی ادامه داد : این قطعه به‌طور متوسط هر ۱۵ دقیقه یک‌بار درب سلول‌های باتری را باز و بسته می‌کند و لذا طی این سالیان نیاز به تعویض داشت که این اقدام توسط یکی از شرکت‌های توانمند داخلی انجام گرفت و طی هشت شبانه‌روز در مهرماه سال جاری نصب و راه‌اندازی شد.