فاطمه قصری‌فرد در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: در این نمایشگاه تعداد ۲۱ تابلوی نقاشی با موضوع محوری زن ارائه‌شده است‌ که این آثار از ترکیب تجربیِ پاستل روغنی و مرکب روی بستری از کاغذگراف و مقوا به دست آمده و درنهایت این ترکیبِ تجربی، یک شِبه تراژدی را رقم می‌زند.

این هنرمند با بیان اینکه برای به تصویر کشیدن ذهنیات خود به دنبال قالب و ترکیبی ایرانی بودم تا بتوانم تصوراتم را به نمایش بگذارم، گفت: در جستجوی ارزنده‌ترین نمادها و شمایل ایرانی به فرش و گلیم رسیدم و با کاربست نقوش اسلیمی در حاشیه آثارم در پی یادآوری طرح و نقش‌های به‌کاررفته در هنر ایرانی بودم.

جایگاه ارزشمند مادران

او اضافه کرد: زنان در این آثار، اکثراً از نمای پشت سر تصویر شده‌اند و حقیقت چهره و درونیات آن‌ها بر ما آشکار نیست؛ در واقع هدف از این شیوه‌ تصویر کردن، بیان این نکته بود که آنچه اهمیت دارد روحیه، درک، فداکاری و شخصیت والای یک بانو به‌دوراز ظاهر و قضاوت‌ها است که به‌عنوان نمادی از قداست و الوهیت، یادآور جایگاه ارزشمند مادران است. قصری‌فرد گفت: من در این آثار بیشتر از آنکه تلاش کرده باشم گزارشی حقیقی یا فرضی از شرح‌حال زنان ارائه دهم، آن‌ها را مانند سوژه‌هایی پرسشگر و اهل کندوکاو، در میانه دنیاهای ذهنی مختلف قراردادم تا واکنش سوژه‌ها و آدم‌های نقاشی‌هایم را ببینم. در زمان پدید آوردن این آثار ترجیح من این بود که با آزاد و رها کردن سوژه‌های انسانی و همچنین آزادی کامل در حرکت و استمرار رنگ‌ها بر روی کاغذ بتوانم یکی از بی‌نهایت حقایق ذهنی موجود را به ظهور برسانم.

این نقاش تأکید کرد: گمان شخصی من این است که بی‌نهایت، حقیقت وجود دارد که انسان به سبب محدودیت‌ها، شاید این‌طور باشد که حقیقت‌ها را فقط تعداد انگشت‌شماری خواهند فهمید و واقعیت این است که ندیدن و نشناختن یک حقیقت باعث از بین رفتن کارکرد وجودی آن نمی‌شود و نمی‌توان حقایق را انکار و کتمان کرد. به گزارش ایسنا، علاقه‌مندان به تماشای آقار ارائه‌شده در نمایشگاه «ردپای بانو در هنر معاصر» می‌توانند همه‌روزه از ساعت ۱۶ تا ۲۰ به نگارخانه صفوی، واقع در اصفهان، خیابان خاقانی، جنب کوچه شماره ۳۱ مراجعه کنند.