محمدرضا دبیری افزود: روز جمعه ششم آبان ماه برخی رسانه‌ها خبری در خصوص مداخله ارتش جمهوری اسلامی در عمق خاک افغانستان و انجام عملیات در پاسخ به شهادت سرباز ارتش در محور مرزی تایباد، منتشر کردند.

وی به گزارش برخی رسانه‌ها در خصوص وقایع امنیتی بامداد جمعه در هرات افغانستان اشاره کرد و گفت: این درگیری‌ها متاثر از مسائل امنیتی افغانستان بوده و نیروهای ارتش جمهوری اسلامی در آن هیچ نقشی نداشته اند. مدیرکل امنیتی انتظامی استانداری خراسان رضوی اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران و ملت افغانستان از پیشینه روابط خوبی در حوزه مسائل تاریخی، فرهنگی، اجتماعی، تجاری و اقتصادی برخوردار بوده‌اند و در هر شرایطی حتی با تغییر دولتها و حاکمیتها این روابط تاکنون حفظ و ارتقا داده شده و بر رعایت حسن همجواری تاکید دارند.

دبیری بیان کرد: در شرایط موجود فضای امنیتی مناسبی در مرزهای ۲ کشور حاکم است و از طریق مرز دوغارون در شهرستان تایباد امور تجاری و تبادل کالا به نحو مطلوب در هماهنگی با مسوولان اقتصادی و گمرکی کشور افغانستان انجام می‌شود. وی فضای امنیت پایدار در مرزها را فرصت مغتنمی برای ۲ ملت ایران و افغانستان دانست و تاکید کرد: این ۲ کشور مصمم هستند زمینه تسهیل و توسعه مراودات تجاری و اقتصادی در مرز را فراهم آورند. مدیرکل امنیتی انتظامی استانداری خراسان رضوی افزود: جمهوری اسلامی ایران و افغانستان در تعامل و هماهنگی ۲ جانبه و با رعایت اصول حسن همجواری و عمل به قوانین بین‌المللی هیچ‌گاه اجازه نخواهند داد افراد یا گروه‌های سیاسی مغرض با فضا‌سازی مسموم رسانه ای، امنیت مرزهای کشور را به مخاطره بیندازند. تا پیش از شیوع کرونا، سالانه ۱.۵ میلیارد دلار صادرات، سه میلیارد دلار ترانزیت خروجی و ۲۰ میلیون دلار واردات از طریق مرز دوغارون بین ایران و افغانستان انجام می‌شد.

گذرگاه مرزی دوغارون در مرز ایران و افغانستان در فاصله ۱۸ کیلومتری تایباد قرار دارد و مرکز این شهرستان مرزی ۱۲۰‌هزار نفری در ۲۲۵ کیلومتری جنوب شرقی مشهد واقع است.