فرحند

این طرح، شکرستان ایران را به سمت شکوفایی بیشتر سوق داده است. این طرح دانش‌بنیان، تولید الکل طبی را به ۲۰ درصد بالاتر از ظرفیت اسمی رسانده و در عین حال، عمر مفید دستگاه‌ها را نیز افزایش داده است. شرکت خمیرمایه و الکل رازی به عنوان قطب تولید الکل طبی منطقه، با تولید روزانه ۱۱۰ هزار لیتر الکل طبی به یک بِرَند معروف بدل شده و باکیفیت‌ترین الکل طبی خاورمیانه با برند «ناب اتانول» در این کارخانه عرضه می‌شود. الکل طبی با ظرفیت تولید سالانه بیش از ۳۳ میلیون لیتر، خمیرمایه با ظرفیت تولید ۱۲ هزار تن در سال و گاز بیو دی‌اکسید کربن با ظرفیت خالص‌سازی هزار کیلوگرم بر ساعت در این شرکت مدرن تولید می‌شوند. شرکت رازی، شرکتی در مَدار دانش است که با به‌کارگیری همه ظرفیت‌ها در مسیر اقتصاد مقاومتی گام برداشته و با تکیه بر پژوهش‌های کاربردی و تعامل حداکثری با دانشگاه‌ها، بهره‌وری را افزایش داده است.

در این راستا باید به حمایت‌های دکتر ناصری از طرح‌های دانش‌بنیان در راستای افزایش تولید اشاره کرد که در سال مزین به شعار تولید دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین محقق شده و باید از آن قدردانی کرد. طرح افزایش تولید الکل طبی، طرحی دانش‌بنیان است که افزایش ۲۰درصدی بالاتر از ظرفیت نامی این شرکت را به دنبال داشته است. باید به کسب رکورد جدید و عبور از ظرفیت اسمی تولید روزانه الکل به میزان 120 هزار و 789 لیتر و ثبت رکورد تولید سالانه 33.865.870 لیتر هم اشاره کرد و تحقق آن را نشان همت، همدلی و خودباوری پرسنل عنوان و تاکید کرد که از همه ظرفیت‌های این شرکت برای افزایش تولید استفاده می‌شود.

تولید محصولات جدید در سایه قدم‌های دانش‌بنیان

همچنین می‌خواهم به احداث بزرگ‌ترین طرح تصفیه پساب صنعتی در شکرستان ایران اشاره کرده و توضیح دهم که «ویناس» حاصلِ فرآیندِ تولیدِ الکل طبی از ملاسِ نیشکر است و حالا با تکمیلِ بزرگ‌ترین طرح تغلیظ پساب صنعتی الکل رازی، گامی مهم در تحقق صنعت سبز برداشته شده است. در همین راستا کارخانه تغلیظ ویناس به روش تبخیر مصنوعی (MEE) در شرکت خمیرمایه و الکل رازی در هفته محیط ‌زیست به بهره‌برداری رسید.

تغلیظ ویناس خدمتی بزرگ به محیط ‌زیست خوزستان است. در این کارخانه روزانه ۱۲۰۰ مترمکعب ویناس خروجی الکل رازی را به ۱۶۴ مترمکعب ویناس با غلظت ۵۵ تا ۶۰ درصد تبدیل و تغلیظ می‌کند. در نتیجه قدم‌های نوآورانه و دانش‌بنیان این صنعت، ویناس نیشکر به فرصت تولید محصولات مفید و اقتصادی تبدیل شده است. به‌طوری که پساب حاصل از کارخانه الکل رازی در این پروژه به کود و خوراک دام تبدیل می‌شود و آب بازیافتی حاصل از ویناس نیز دوباره به چرخه کشاورزی بازمی‌گردد. این اقدام دانش‌بنیان که با همکاری دانشگاه زنجان، دانشگاه علم و صنعت و شرکت توسعه نیشکر به عنوان کارفرما در شرکت خمیرمایه و الکل رازی انجام شده، الگوی مناسبی برای پیوند اقتصادی است و نشان می‌دهد با مشارکت و همدلی می‌توان هر تهدیدی را به فرصت شکوفایی تبدیل کرد. با اجرای این طرح، ضمن حرکت در تصفیه پساب صنعتی، شرایط اشتغال‌زایی و تولید محصولات جدید برای توسعه زنجیره صنایع پایین‌دستی فراهم می‌شود.

خودکفایی در خمیرمایه

در این راستا می‌توان به قرار گرفتن در فهرست تامین‌کنندگان سازمان ملل هم اشاره کرد و توضیح داد که شرکت خمیرمایه و الکل رازی در خوزستان همچنین با برندهای «ناب مایه» و «دانیال» در تولید خمیرمایه به خودکفایی رسیده و به دلیل کیفیت بالای آن، در فهرست تامین‌کنندگان سازمان ملل هم قرار گرفته و در کشورهای افغانستان، پاکستان، عراق، سوریه، لبنان، الجزایر و کشورهای آفریقایی و حتی اروپایی بازار پررونقی دارد. همچنین کسب رکورد تولید 10.054.401 کیلوگرم محصول خمیرمایه نویدبخش آینده‌ای افتخارآمیز بوده و نشان از شایستگی، کار گروهی و استفاده موثر و حداکثری از امکانات دارد.

گامی تازه در صنعت سبز

در همین راستا، اولین دستگاه تولید یخ خشک (بی‌رنگ) در استان خوزستان با ظرفیت 90 کیلوگرم در ساعت نیز سال گذشته به همت متخصصان این شرکت و برای کاربردهای صنایع غذایی، صنایع شیلات، کترینگ‌های هواپیمایی و صنایع دارویی راه‌اندازی شد. این ابتکار جزو پروژه‌های سبز دوستدار محیط زیست و بدون استفاده از گازهای فسیلی است، به‌طوری که گازی که قبلاً در محیط زیست آزاد می‌شد، اکنون جمع‌آوری و فرآوری می‌شود و به صورت Co2 مایع و یخ خشک به بازار عرضه می‌شود. شرکت خمیرمایه و الکل رازی در سال جاری از سوی مرکز ملی تایید صلاحیت ایران، گواهینامه استاندارد مدیریت کیفیت ایزو 17025 دریافت کرده است. این شرکت همچنین در آیین تجلیل از صادرکنندگان نمونه خوزستان در سال گذشته به عنوان صادرکننده نمونه استان شناخته شد.

DSC_0196